۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نقاشی های ناخودآگاه، شخصیت شما را آشکار می کند

مطمئناً تا به حال این تجربه را داشته اید که در کلاس درس یا یک جلسه ی سمینار حوصله تان سررفته باشد، آن وقت با خودکاری که در دست دارید برروی کاغذ مقابل تان بی هدف نقاشی بکشید. ممکن است این خطوط درهم و مبهم، در نگاه اول چیز جالبی برای گفتن نداشته باشند. ولی به اعتقاد بسیاری از روانشناسان این نوع نقاشی های ناخودآگاه نمایانگر درون و افکار ما هستند که به دور از محدودیت های ذهن آگاه مان پدید می آیند و اسرار ناگفته یی از شخصیت ما را به تصویر می کشند؛ آرزوها، امیال، ترس ها و رؤیاهای نهفته یی که هیچ گاه نتوانسته ایم آنها را بر زبان بیاوریم.
بنا به گفته بسیاری از خط شناسان و روانشناسان، افراد در موقعیت های متفاوتی این نقاشی ها را می کشند. به عنوان مثال وقتی تلفنی صحبت می کنند یا به سخنرانی گوش می دهند یا یادداشت برمی دارند و در هنگام کشیدن چنین نقاشی هایی که چیزی دیگری می اندیشند و ابداً متوجه حرکت قلم بر روی کاغذ نیستند.
روانشناسان تجزیه و تحلیل های زیادی بر روی نقاشی ها انجام داده اند و معتقدند که همانند دستخط ها، این خطوط درهم و مبهم نیز از الگوی خاص و منحصر به فردی برخوردارند. ولی باید گفت که روانشناسی نقاشی های ناخودآگاه به اندازه ی دستخط افراد دارای قطعیت و اطمینان نیست و به عوامل بسیاری بستگی دارد که به اعتقاد «اسپنسر»، خط شناس معروف همین امر سبب می شود تا ارزیابی صحیح آنها دشوار شود. عواملی نظیر؛ شرایط محیط، روحیات خود فرد، شخصیت و میزان هوشیاری او در هنگام کشیدن این نقاشی ها، اسپنسر می گوید: «اگرچه اثبات درستی و صحت نقاشی ها ناخودآگاه، سخت و دشوار است. لیکن این نقاشی های مبهم نمای جالب و ارزشمندی از افکار و شخصیت افراد به دست می دهد». پیشنهاد می کنیم اگر این بار شما نیز چنین نقاشی هایی کشیدید، آنها را دور نیندازید. می توانید نقاشی های تان را با نمونه های زیر مقایسه کنید و ببنید چه خصوصیات و روحیاتی دارند.

۱- اشکال هندسی
 
مثلث، مربع و اشکال هندسی دیگر، نماد ذهنی سازمان یافته است و نشان می دهد که شما به گونه یی روشن و آشکار می اندیشید و دارای مهارت های برنامه ریزی هستید، در برنامه ها و طرح های تان بسیار دقیق عمل می کنید و کفایت و کارآیی بالایی دارید.

۲- اجرام فضایی

ماه و خورشید و ستارگان یا اجرام آسمانی دیگر نماد جاه طلبی و بلندپروازی است. شما فرد خوشبینی هستید و این نیاز را در خود می بینید که تأیید شوید یا مورد تشویق دیگران قرار گیرید.

۳- اشکال درهم
 
نشانه ی هیجان و تنش هستند و نشان می دهند که شما در تمرکز دچار اشکال می شوید و همیشه چیزی هست که مزاحم تمرکزتان شود.

۴- بازی ها
 
(بازی هایی نظیر نقطه بازی، دوز یا شطرنج، حس رقابت را در شما به تصویر می کشند و شما دوست دارید همیشه در بازی ها پیروز باشید و اصلاً برای برنده شدن بازی می کنید.

۵- چهره های خندان و زیبا
 
چنین تصویرهایی مؤید این است که شما به مردم و دیگران عشق می ورزید و همواره جنبه های مثبت افراد و شرایط را می بینید، فرد خوشبینی هستید و با دیگران دوستانه برخورد می کنید، علاقه مند به فعالیت های اجتماعی هستید، خصوصیاتی نظیر انسانیت، نیک سرشتی، دلسوزی و همدردی در شما وجود دارد و شما نسبت به دوستان تان حساس هستید.

۶ -چهره های درهم و زشت
 
نشانه ی حسن سوء ظن و بدگمانی در وجود شماست. شما سعی می کنید رفتاری تلخ و طعنه زننده داشته باشید، با مردم میانه ی خوبی ندارید و در واقع پرخاشگر و طغیانگر هستید، اعتماد به نفس کافی ندارید و در کارهای گروهی همکاری نمی کنید. تندخو هستید، و همیشه احساس رنجش و محرومیت می کنید.

۷- فلش ها و نردبان
 
نمادی از جاه طلبی در شماست. میل زیادی به تأیید و اثبات خود دارید. در تصمیمات، یکدنده و سمج عمل می کنید و همیشه سعی در تصدیق توانایی ها و استعدادهای تان دارید.

۸- خانه و کعبه
 
(به دنبال خانه و خانواده یی هستید و نیاز به داشتن خانواده را در خود حس می کنید. میل دارید در خانواده تان سرمایه گذاری کنید، در جست و جوی سرپناه روحی و معنوی و خود گمشده تان هستید و احساس ناامنی دارید.

۹- اشکال تکراری و دنباله دار
 
نماد صبر و استقامت در شماست. شما در رفتارهای تان پایبند شیوه و اسلوب هستید و در تمرکز توانمندید، قادرید کارهای تان را به راحتی سازماندهی کنید و با هر چیزی کنار بیایید.

۱۰- گل و گلدان و گیاه و درخت
 
شما فردی احساساتی هستید و دوست دارید همیشه در رؤیاهای تان بمایند. روحیه مهربانی دارید، با دوستان تان دوستانه رفتار می کنید و فردی اجتماعی هستید.

۱۱- حیوانات
 
شما به حیوانات علاقه دارید و به حمایت از دیگران مشتاقید. حساس و ملاحظه کار هستید. نیاز به آرامش فکر دارید و احساس می کنید که می توانید از دیگران حمایت کنید.

۱۲- قلب
 
افراد احساساتی هستید، کسی را دوست دارید، در رؤیا به سر می برید و آرزو دارید به شخص خاصی تعلق داشته باشید.
زیر فشار و استرس زیادی قرار دارید و احساس می کنید که با کوچکترین لرزشی نابود می شوید و فرو می ریزید.

۱۳- آجرها و کتاب هایی که روی هم قرار گرفته اند
 
زیر فشار و استرس زیادی قرار دارید و احساس می کنید که با کوچکترین لرزشی نابود می شوید و فرو می ریزید.

۱۴- غذا و میوه
 
خوردن را دوست دارد و احتمالاً در رژیم به سر می برید.

۱۵- خطوط متقاطع
 
احساس خفگی و اختناق دارید، نیاز به فرار و آزادی را در خود حس می کنید و این سدی است که میان خود و دیگران قرار داده اید و از بروز احساسات تان گریزانید و سعی می کنید عواطف تان را پنهان کنید تا فرد مناسبی پیدا شود که شایستگی احساس شما را داشته باشد.

۱۶- چاقو، اسلحه و شمشیر
 
نشانی از خشونت و عصبانیت در شماست و حتی گاهی تمایلات روانی، حس رقابت و نیاز به اثبات مردانگی در شما را نشان می دهد.

۱۷- پله ها

نمادی از جاه طلبی است و نشان می دهد که شما میل به صعود و پیشرفت دارید.
 

منبع: ۷ روز زندگی شماره ۹۳