۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نفس‌هایی که در پیچ و خم راهروهای وزارت نفت به شماره می‌افتد

سکوت وزارت نفت در مقابل مصوبه دولت برای پرداخت سهمیه معلولان کار را به جایی رسانده است که شرکت های حمل و نقل وابسته به بهزیستی دیگر توان ارایه خدمات به معلولان را ندارند.

نزدیک به ۲ سال از تصویب اختصاص سهمیه سوخت به معلولان در کشور می گذرد، با این وجود این افراد همچنان از دریافت نکردن سوخت گله مند هستند. گلایه ای که شاید مبین این نکته باشد که معلولان هنوز چندان هم در برنامه ریزی ها و طرح هایی که قرار است گامی مثبت در جهت حل مشکلات شهروندان باشد، دیده نمی شوند مگر در شرایط اضطرار. جمعیتی ۳ میلیون نفری که نه تنها در شهر و شهرسازی فراموش شده اند بلکه از حقوق قانونی و رسمی خود نیز بی بهره مانده اند .

به عنوان مثال سکوت ممتد وزارت نفت در مقابل مصوبه رسمی دولت برای پرداخت سهمیه معلولان کار را به جایی رسانده است که شرکت های حمل و نقل وابسته به بهزیستی نیز دیگر توان ارایه خدمات به معلولان را ندارند. آنچه مسلم است نگاه مسوولانه مدیران به معلولان و حفظ و احیاء حقوق این افراد منجر به تغییر نگرش عامه مردم نسبت به این افراد خواهد شد، در شرایطی که فضای جامعه نشانگر عدم توجه برخی مسوولان به نیازهای معلولان است بی تردید نمی توان انتظار داشت فرزندان و کودکان ما در خیابان ها و معابر دست معلولی را بگیرند !

خودروهایی که آرم و نشان راننده معلول را به یدک می کشند امروز بدون سوخت در پارکینگ خانه ها پارک شده اند، سهمیه ای که به رغم تصویب و ابلاغ از سوی هیأت دولت در پیگیری های بهزیستی و سکوت وزارت نفت سرگردان مانده است.

به نظر می رسد در این میان معلولان ،نیازهایشان ،در خواست هایشان و مشکلاتشان بیش از هر موضوعی در لا به لای بوروکراسی اداری گم شده است ! امروز من و شما می دانیم که معلولان به دلیل ناتوانی های جسمی و حرکتی و عدم مناسب سازی شهر از لحاظ ایمنی ، تنها باید از وسیله نقلیه استفاده کنند ، وسیله نقلیه ای که نیاز به سوخت دارد، اما سوختی که نیست.

مصوبه ای که ۲ سال به تعویق افتاد
در اسفندماه سال ۸۸ طبق مصوبه هیأت وزیران مقرر شد، ۵/۱۳میلیون لیتر بنزین در سال ۸۹ بین معلولان توزیع شود، اما اکنون با گذشت حدود ۲سال این سهمیه هنوز پرداخت نشده است.علی همت محمود نژاد، رییس جامعه معلولان ایران، در این باره می گوید: جامعه معلولان ایران از وزارت نفت به عنوان متولی توزیع و پرداخت سهمیه سوخت گلایه دارد.سهیل معینی،رییس هیات مدیره انجمن باور، نیز در این رابطه می افزاید:سهمیه سوخت معلولان با وجود پیگیری های سازمان بهزیستی تاکنون پرداخت نشده که این امر موجب بروز مشکلات بسیاری برای این افراد شده است.

کار معلولان با کندی پیش می رود
به نظر می رسد در صورتی که مسوولان و مدیران از مشکلات و معضلات زندگی معلولان آگاهی داشتند در رسیدگی به امور مربوط به این قشر سهل انگاری صورت نمی گرفت، محمود نژاد با تایید این مطلب اظهار می کند: چرا وقتی حرف از معلولان به میان می آید کارها به کندی انجام می شود درحال حاضر با توجه به مشکلی که در ایاب و ذهاب وجود دارد و حمل و نقل نامناسب شهر این قشر از جامعه با مشکلات زیادی مواجه هستند.البته ولی الله نصر، سرپرست دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور، معتقد است :با توجه به اینکه مصوبه دولت جانبازان و معلولان را در بر می گرفت، پرداخت سهمیه بنزین جانبازان و عدم پرداخت این سهمیه به معلولان به منزله پایمال شدن حق این افراد است .

معضلات جمعی برای معلولان بی بنزین
بی شک عدم پرداخت سهمیه سوخت معلولان علاوه بر مشکلات فردی ،معضلات دیگری را نیز به همراه داشته که این معضلات دانگیر بسیاری از معلولان شده است ،به گفته معینی عدم ارایه خدمات شرکت های حمل و نقل وابسته به بهزیستی به معلولان در روزهای اخیر این قشر را با مشکلات جدی تری مواجه کرده است،وی معتقد است: علاوه بر خودروهای شخصی معلولان، مسوولان باید نسبت به تامین سوخت شرکت‌های حمل و نقل معلولان نیز اقدامات لازم را انجام دهند.رییس جامعه معلولان نیز در این باره به برنا می گوید: وسیله نقلیه حکم پای معلولان را دارد و به تعویق انداختن پرداخت سهمیه بنزین ظلم بزرگی به این افراد است، سوال ما از مسوولان این است که با توجه به مستمری ۴۰هزار تومانی معلولان این افراد با این مستمری می توانند چند لیتر بنزین خریداری و در شهر تردد کنند.

بهزیستی همچنان پیگیری می کند
بی شک نقش سازمان بهزیستی در این میان بسیار تعیین کننده و حساس است چراکه این سازمان متولی امور معلولان بوده و پیگیری مسائل مربوط به این قشر را برعهده دارد، سرپرست دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی در این باره می گوید:سازمان بهزیستی همچنان در حال پیگیری پرداخت سهمیه سوخت معلولان است تا این مشکل به زودی مرتفع شود.معینی نیز در این رابطه اینگونه اظهار نظر می کند: سازمان بهزیستی با ارسال نامه و اعلام نارضایتی از عدم پرداخت سهمیه سوخت معلولان پیگیر این وضعیت است.

در هر حال این روزها بنزین به یکی دیگر از دغدغه های جامعه معلولان مبدل شده است، سهمیه ای که همه اذعان می دارند حق این افراد است و باید پرداخت شود در سکوت مسوولان جا مانده و با وقفه ای ۲ ساله هر روز حدیث تازه ای روایت می شود .

گزارش: بهاره عقلمند

منبع: خبرگزاری برنا