۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نحوه استفاده از صفحات جابجائی خمیده

صفحه کمکی برای جابجائی یا اصطلاحا” صفحه انتقال ، وسیله ای است که استقلال را برای افراد مبتلا به معلولیت های جسمی فراهم می کند .

یک صفحه مخصوص جابجائی ، که به صفحه ی سر خوردن نیز مصطلح است  ، برای کمک به کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که قادر به  ایستادن و حرکت از یک مکان به مکان دیگر نیستند . بلندی این صفحات معمولا” در حدود ۶۰ سانتیمتراست  و از چوب یا پلاستیک ساخته می شوند . یک صفحه مخصوص جابجائی ممکن است به شکل صاف  یا منحنی باشد . صفحات منحنی تنوع بیشتری دارند  ، چرا که امکان جابجائی هائی که باید در یک زاویه انجام شوند ، مثل  جابجائی از روی تخت به ویلچر یا از روی ویلچر به توالت یا خودرو را بهتر فراهم می کنند .

دستورالعمل های مربوط به استفاده از صفحه انتقال

الف . جابجائی از روی ویلچر به روی تخت  

O 1

ویلچرتان را  در زاویه ای حدود  ۹۰ درجه نسبت به سطح تخت قرار دهید . بهتر است که از سمت قوی تر بدنتان به طرف تخت قرار بگیرید .

O 2

ترمز ویلچرتان را قفل کنید ، جاپائی و دسته صندلی ویلچرتان که سمت تخت است ، بردارید.

O 3

بدن خود را خم کرده و آن قسمت از لگن خود را که  روی صندلی ویلچر بلند کنید .

O 4

یکی از دو سر انتهائی صفحه جابجائی را زیر ران و لگن خود قرار دهید ، با حفظ وضعیت صفحه جابجائی در موقعیت “U” شکل ، شما قادرخواهید بود در طول انحنای صفحه جابجائی خود را سر دهید . اطمینان حاصل کنید که انتهای دیگرصفحه ، کاملا” روی تخت در یک وضعیت ثابت قرار گرفته باشد .

O 5

روی صفحه جابجائی بنشینید . از دستهای های خود به عنوان اهرم استفاده کرده و در طول صفحه جابجائی شروع به سر خوردن کنید تا جائی که به طور کامل روی تخت قرارگیرید .

O 6

به پهلوی خود تکیه داده  ، ران خود که در بالای صفحه است ، بلند کرده و صفحه را بردارید  .

ب . جابجائی از روی ویلچر به روی تخت  

O 7

ویلچر خود را در زاویه ۹۰ درجه نسبت به توالت قرار دهید ، ترمز آن را قفل کرده و پای خود را از روی تکیه گاه بردارید . اگر توالت شما از نوع ایستاده است و دارای دستگیره می باشد ، لازم است که ویلچرتان را بیشتر در جلوی نشیمن توالت جلو ببرید.

O 8

آن دسته تکیه گاه ویلچر که در همان سمت توالت است را بر دارید.

O 9

آن سمت باسن خود را که رو به توالت است ، بلند کرده و لبه ی انتهائی صفحه جابجائی را در زیر خود قرار دهید . وضعیت صفحه جابجائی باید طوری باشد که بتوانید در طول قسمت “U”  شکل صفحه لیز خورده و جابجا شوید  .

O 10

با استفاده از اهرم کردن دست های خود ، در طول صفحه جابجائی سر خورده تا بطور کامل روی نشیمن توالت قرار گیرید . همچنین می توانید با استفاده از تکیه بر روی دسته صندلی ویلچر ، به عنوان اهرم اضافی ، خودتان را بلند کنید .

O 11

خم شده و بدن خودتان را از روی صفحه جابجائی بلند کرده  و آن را از زیر لگن خود بیرون بیاورید . بعد از اینکه بطور ایمن  بر روی صندلی توالت قرار گرفتید ، لباس خود را پایین بکشید . اگر لازم است که لباس تان را قبل از جابجائی در آورید ، برای به حداقل رساندن اصطکاک و کاهش احتمال آسیب دیدگی پوست ،  یک تکه پارچه حوله ای یا بالش بین بدن خود و صفحه جابجائی قرار دهید .

نکات مهم و احتیاطات

•  برای جابجائی ازروی ویلچر به  روی صندلی خودرو ،  می توانید دستورالعمل ذکر شده در مورد جابجائی از روی ویلچر بر روی صندلی توالت را پیگیری کنید .

•  برای به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی ، سعی کنید از صفحه انتقال برای جابجائیهای درون خودرو استفاده نکنید ، مگر اینکه ارتفاع صندلی خودرو در حد ۲ اینچی ( حدود ۵ سانتیمتر ) ارتفاع صندلی ویلچرتان باشد .

 •  در صورت لزوم برای حفظ تعادل و تراز دلخواه بدنتان در طول فرآیند جابجائی و برای جلوگیری از پیچ خوردن پشت بدنتان ،  پاهای خود را روی آستانه درب خودرو بلند کنید .

•  برای جابجائی از صفحه ای استفاده کنید که برای وزن شما مناسب باشد.

• به منظور بهبود وضعیت ایمنی جابجائی خود بهتر است از فرد دیگری کمک بگیرید .

منبع مورد استفاده :

سایت : http://www.ehow.com  –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران