۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مولتی ویتامین بخوریم یا نخوریم؟

طی تحقیقی که روی اثر مولتی‌ویتامین‌ها و بروز سرطان سینه در آمریکا انجام شد، پژوهشگران متوجه شدند که خطر سرطان در مصرف‌کنندگان این دسته دارویی کاهش می‌یابد، اما در همان زمان مقاله‌ای در سوئد منتشر شد که نتایجی خلاف تحقیق آمریکایی‌ها را نشان می‌داد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مولتی‌ویتامین‌ها مفید هستند یا مضر؟

خبر اثرات مضر مولتی‌ویتامین‌ها بر بروز سرطان سینه در آمریکا بازتاب بسیار ناگواری دارد، زمانی که براساس آمار منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی عنوان می‌شود که ۴۰ درصد زنان آمریکایی در سال‌های ۲۰۰۰ – ۱۹۹۹ تحت درمان با مولتی‌ویتامین‌ها بوده‌اند.

در تحقیقات انجام شده در پورتوریکو بر روی ۲۶۸ زن مبتلا به سرطان سینه که تحت درمان قرار نگرفته بودند و ۴۵۷ زن سالم که ۴۱ تا ۶۰ سال سن داشتند متوجه شدند در افرادی که مولتی‌ویتامین مصرف دارند کاهش ۳۳ درصدی و افرادی که کلسیم مصرف می‌کردند، کاهش ۴۱ درصدی در سرطان سینه دیده شد سپس محققان عوامل خطر، همچون سابقه فامیلی، چاقی، عدم شیردهی و دیگر عوامل را در افراد حذف کردند و متوجه شدند تنها افرادی که مصرف مولتی‌ویتامین دارند از اثرات مثبت بر سرطان سینه برخوردارند.

یکی از اختلالات موجود در افراد مبتلا به سرطان سینه اختلالات ژنتیکی است که بخش عمده این اختلال به صورت غیرارثی بروز می‌کند که می‌تواند ناشی از آسیب در بخش ژنتیکی افراد(DNA) باشد. کلسیم و مولتی ویتامین‌ها دارای اثرات مثبت در ترمیم DNA افراد هستند، اما اثرات مثبت در کاهش سرطان تنها در افرادی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند دیده می‌شود.

در این تحقیق اثرات مثبتی از مصرف مکمل‌هایی همچون ویتامین A، C،E و بتاکاروتن دیده نشد. درواقع محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامین‌ها با هم باعث بروز اثرات تجمعی شده که اثرات آنتی‌اکسیدانی آنها تشدید شده و موثر واقع می‌گردند.

محققان سوئدی در استکهلم از نتایج تحقیقی خبر دادند که ۳۵۳۲۹ زن با متوسط سن ۶۱ سال را به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق دیده شد که در افراد مصرف‌کننده مولتی ویتامین‌ها خطر بروز سرطان سینه ۱۹درصد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر دیده می‌شود که اسید فولیک موجود در مکمل‌ها با خطر بروز سرطان سینه همراه است که دکتر لارسون از محققان سوئدی بر این باور است منابع مکملی یا غذاهایی که با اسید فولیک صناعی تقویت می‌شوند دارای اسید فولیکی هستند که نسبت به نوع طبیعی دارای فراهم زیستی (جذب و ورود به بدن) بیشتری است.

این ماده غذایی برای رشد سلول‌ها مفید است که می‌تواند همین اثر را بر سلول‌های سرطانی با رشد غیرطبیعی نیز داشته باشد.

در تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۸ در زنان قبل از یائسگی که تحت درمان با مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی بودند افزایش ۳٫۵ درصدی در بروز ضایعات در ماموگرافی دیده شد.

با توجه به تضاد واضح مابین نتایج تحقیقات، به یاد استادی افتادم که می‌گفت: حتی در خوبی هم نباید افراط کرد بنابراین تا انجام تحقیقات بیشتر از مصرف بی‌رویه مولتی ویتامین‌ها در کسانی که کمبود ندارند، باید خودداری کرد.

دکتر بهروز هاشمی
متخصص طب اورژانس

منبع: جام جم آنلاین