۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مهمترین تجهیزات مورد نیاز بعد از آسیب نخاعی

تجهیزاتی که پس از آسیب نخاعی مورد استفاده می گیرند ، بسته به وضعیت  ثبات مهره های آسیب دیده و سطح ضایعه نخاعی متفاوت هستند . شما هر گونه سئوالی در مورد تجهیزات و یا علت استفاده از آنها داشته باشید  ، می توانید از پرستار و یا سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید . اما بطورکلی عمده ی تجهیزاتی که در این خصوص بکار می روند ، از قرار زیرند :

 

–    تخت با قابلیت خم شدن : این تخت دارای یک یا دو تشک است و می تواند مختصری در حالت شیبدار قرار گیرد ، بطوری که  سر بالاتر از پاها قرار گیرد . این تختها طوری طراحی شده اند که  اجازه می دهند تا بتوان وزنه های کشش را از آنها آویزان نمود .
–    ست سرخرگی (Arterial Line ) : لوله ای که در داخل یک سرخرگ کار گذاشته می شود و برای اندازه گیری فشار خون و خون گیریهای مورد نیاز جهت انجام آزمایشات خون مورد استفاده قرار می گیرد.
–    ست سرم داخل وریدی (IV) و مایعات داخل وریدی : یک لوله در داخل رگ برای دادن مایعات و دارو به بیمار قرار داده است.
–    مانیتور شاخص وضعیت قلب : دستگاهی است که برای مشاهده ی وضعیت ضربان قلب، سرعت تنفس، فشار خون و سطح اکسیژن خون مورد استفاده قرار می گیرد .  سیمهای دستگاه به وسیله ی قطعات های کوچکی به قفسه سینه متصل می شوند . با این دستگاه میزان ضربان قلب و آهنگ آن موردارزیابی قرار می گیرد .
–    لوله معده ( لوله تغذیه ) : لوله ای است که از طریق بینی به داخل معده فرستاده می شود تا برای تامین مواد غذایی مایع یا مکش محتویات معده ، به طور مستقیم به داخل معده استفاده می شود .
–    لوله تراشه : لوله ای است که از طریق بینی یا دهان ، داخل نای ( لوله هوا ) قرار داده می شود و برای کمک به تنفس و ساکشن بکار می رود  .
–    سوند ادرار ” فولی “ : لوله ای است که به داخل مثانه فرستاده می شود و برای تخلیه و اندازه گیری ادرار مورد استفاده قرار می گیرد .
–    دستگاه ونتیلاتور یا هوا رسان : این دستگاه ها با استفاده از لوله تراشه برای کمک به تنفس فرد کاربرد دارند .
–    تجهیزات کشش گردن (Cervical Traction ) : این تجهیزات  برای کشش مهره های گردن و قرار دادن آنها در حالت مناسب مورد استفاده قرار می گیرد . همواره هدف از کشش این است که فشار روی نخاع ومنطقه ی آسیب دیده کاهش یابد.  برای این منظور حلقه های فلزی بنام (Halo crown ) و یا گیره هایی به وسیله ی یکسری پین به جمجمه بسته می شوند. سپس وزنه هائی برای کشش به آنها متصل می گردند.  نباید فراموش کرد که کشش نمی تواند آسیب های ایجاد شده ی قبلی را ترمیم نماید  ، اما این کار به جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر کمک می کند.
–    کلار گردنی (  Cervical Collar ) : این کلارها از جنس فوم یا نوعی پلاستیک سفت هستند که در دور گردن قرار گرفته  و باعث محدودشدن حرکات گردن می شوند .
–    جوراب های ضد آمبولی  (TEDs ): جوراب هایی سفید رنگ با خاصیت کشسانی هستند که می توانند برای جلوگیری از تجمع خون در پاها و کمک به پیشگیری از لخته شدن خون مورد استفاده قرار گیرند .
–    جلیقه هالو وست ( Halo Vest ) : این جلیقه ها از جنس مواد سفت ساخته شده اند و دارای آستری پشمی هستند ( معمولا” تهیه شده از پشم گوسفند یا سایر جانوران ) که بسته به نوع آسیب فرد می توانند مورد استفاده قرار گیرند . بیماران معمولا” در حالی که آنها را می پوشند ، می توانند از تخت خود خارج شوند.  این جلیقه ها می توانند استخوان های گردن را در زمان بهبودی در جای خود نگه دارند  .


–    SCD’s   یا  Kendall’s ( جوراب های مخصوص اعمال فشار یکنواخت ) : پوشش هایی پلاستیکی هستند که از طریق تنظیم باد داخل آنها ( کاهش یا افزایش باد ) به پیشگیری از لخته های خون کمک می کنند .

منبع مورد استفاده :
مقاله :” What Equipment Might You See?  ”  – اقتباس از سایت : http://uiortho.com –  ترجمه ، تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com) – اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ -انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران