۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

معلولی که با خلاقیت کار آفرین شد

سنندج – شهلا مرادی معلول جسمی حرکتی که در یک سالگی به دلیل تزریق اشتباهی آمپول پنی سیلین فلج و دچار معلولیت شدید شده بود اکنون پس از سال ها معلولیت، موفقیت های زیادی کسب کرده و از زندگی خود احساس رضایت دارد او اکنون یک کارافرین است.
وی متولد ۱۳۳۷، دارای دیپلم ریاضی فیزیک و سرپرست چندین انجمن و موسسه از جمله یک آموزشگاه آرایشی و پیرایشی است.
وی ۳۷ سال است ازدواج کرده و دارای دو فرزند پسر و دو دختر است، ابتدا به شغل آرایشگری مشغول بوده اما پس از ۱۰ سال آرایشگاه را به آموزشگاه تبدیل کرده است.
او علاقه مند به هنر خیاطی، بافندگی و ورزش شناست و در رشته شنا نیز مقام نخست استانی را کسب کرده است و در دو سال متوالی جایزه بهترین مربی، مدرس، مدیر و در زمینه تدریس آرایشگری رتبه نخست را در سطح استان کسب کرده است.
این معلول جسمی حرکتی گفت: معلولین از خلاقیت های ویژه ای برخوردارند که منجر به کارآفرینی می شود.
به گفته وی سمت راست پاهایش دچار معلولیت است اما علیرغم معلولیت مشکلی در راه رفتن ندارد و با معلولیت خود کنار آمده است.
شهلا مرادی معلولیت را محدودیت نمی داند بلکه معتقد است معلولین موفقیت هایی کسب می کنند که بسیاری از افراد سالم قادر به انجام آن نیستند.
وی افزود: ناشنوایان بسیار هنرمندانه و ظریف خیاطی می کنند و من به عنوان یک معلول از یک انسان سالم فعال تر هستم.
مرادی هم اکنون مدیرعامل انجمن توانبخشی باران، مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولین، مدیرعامل تولید پوشاک مهرجامگان و مدیرعامل پوشاک باران است.
وی گفت: از سال ۸۶ عضو انجمن دفاع از حقوق معلولین شدم، اکنون مدیر عامل انجمن هستم در راستای کمک و خدمت به معلولین جسمی- حرکتی، ناشنوا و معلول ذهنی کار می کنم.
این کارآفرین اظهار کرد: در انجمن معلولین با معلولینی آشنا شدم که علیرغم داشتن تحصیلات دانشگاهی مدرک لیسانس و فوق لیسانس، افسرده و خانه نشین بودند.
مرادی هدف اصلی از راه اندازی انجمن معلولین را خدمت و کمک به معلولین دانست و گفت: معلولین اگر حمایت و تشویق شوند می توانند به پیشرفت های چشمگیری دست یابند.
وی راه اندازی تولیدی پوشاک مهرجامگان با حمایت خیران و مرکز توانبخشی ذهنی باران از فعالیت های خود ذکر کرد و گفت: در مرکز توانبخشی ذهنی باران زمینه اشتغالزایی ۱۶ نفر فراهم شده است.
مرادی همچنین از راه اندازی خانه سالمندان و خانه توانبخشی ذهنی در آینده نزدیک با مساعدت خیران شهرستان قروه خبر داد و افزود: از سال ۸۷ با کمک خیران شهرستان قروه تولیدی پوشاک راه اندازی کردیم.
وی به راه اندازی تولیدی پوشاک مهرجامگان اشاره کرد و گفت: این مرکز با حمایت بهزیستی و پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی از سوی این سازمان راه اندازی شد و تاکنون زمینه اشتغالزایی ۵۰ نفر از معلولین فراهم شده است.
وی یادآورشد: در مرکز شبانه روزی توانبخشی ذهنی باران نیز ۴۶ معلول ذهنی نگهداری می شوند و زمینه اشتغالزایی ۱۶ نفر هم فراهم شده است.
وی با بیان اینکه چهار هزار سالمند بی سرپرست در شهر و روستای قروه وجود دارد گفت: در صورت تامین زمین مورد نیاز، خانه توانبخشی ذهنی و مرکز نگهداری سالمندان راه اندازی می شود.
وی از واگذاری مرکز توانبخشی ذهنی باران از سوی سازمان بهزیستی در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: در این مرکز بچه های بالای ۱۴ سال نگهداری می شوند.
وی موفقیت های خود را مرهون توکل به خدا، تلاش و پشتکار و حمایت ها و پشتیبانی همسرش دانست و گفت: همسرش بهترین مشوق زندگیش بوده و همواره در فراز و نشیب های زندگی همراه و حامی وی بوده است.
مرادی از خریداری یک ساختمان چهار طبقه ویژه معلولین با زیربنای ۷۲۰ متر زیربنا در شهرستان قروه خبر داد.
وی به موفقیت های چشمگیر معلولین شهرستان قروه در عرصه تئاتر اشاره کرد و گفت: تئاتر یکی از اولویت های انجمن معلولین است.
وی از مناسب سازی سطح شهر، پیاده روها، ورودی ادارات، ساختمان پزشکان و پاساژها انتقاد کرد و گفت: یکی از خواسته های معلولین جامعه توجه به مناسب سازی معابر سطح شهر است که متاسفانه در ساخت و سازهای شهری توجه چندانی به آن نمی شود.
وی تاکید کرد: شهرداری، سازمان بهزیستی، فرمانداری، استانداری و سایر ادارات ذیربط موظفند در سخت و سازها به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
مرادی بسیاری از موفقیت های خود را مرهون حمایت سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه ای استان کردستان دانست و از حمایت های ارزشمند این نهادها قدردانی کرد.
وی همچنین از تمام خیران، معلمان قروه و سریش آباد که در زمینه فرهنگی، هنری، توانبخشی و آموزشی از معلولین ذهنی انجمن حمایت کردند قدردانی کرد.
به گفته وی دو خیر قروه ای عزیز خادمی و حمدالله خادمی ۶۰۰ متر زمین به بهزیستی و انجمن معلولین قروه اهدا کردند.

منبع: ایرنا