۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

معلولیت، فرصت پرش به‌سکوی افتخار/نامهربانی جامعه با بانوان معلول

خبرگزاری مهر، گروه استانها- فهیمه شعبانی: معلولیت واژه آشنایی است که این روزها در جوامع هر که از زاویه دید خود به آن می‌اندیشد و حال این سؤال است که آیا معلولیت محدودیت است؟ و در این میان حضور زنان معلول در جامعه و عرصه‌ زندگی چگونه دیده‌شده است و اینکه فراهم کردن بستر و مناسب‌سازی برای این قشر از جامعه لطفی است که در حق آن‌ها انجام می‌دهیم و یا اینکه یک وظیفه قانونی است که باید در قبال حقوق قانونی شهروندی آن‌ها انجام دهیم و تا به امروز تا چه میزان این وظیفه حقوقی و قانونی در جامعه عمل دیده‌شده است.

قدرت و توانایی که درون بانوان نهفته است و همیشه حضور خود را درصحنه ثابت کرده‌اند و آیا بانوان معلول نیز می‌توانند به همین سادگی و بدون نگاه‌های ترحم‌آمیز وارد عرصه شوند و توانایی‌های خود را شکوفا کنند و استعدادهایشان توسط برخی از نگاه‌ها سرکوب نشود.

بانوان با توجه به روحیه‌ قوی و قدرت تفکر بالایی که دارند در مسیرهایی قدم بر می‌دارند که تغییر سرنوشت و تحولاتی را به دنبال دارد که در این میان بانوان معلول نیز از این پتانسیل مستثنی نیستند و گاها به‌عنوان یک کارآفرین موفق در دنیا می‌ در خشند. این‌ها همگی نشان از آن دارد که معلولیت هیچ‌گونه محدودیت و ناتوانی را اثبات نکرده است و موفقیت‌های حاصله در بین بانوان معلول حاکی از آن است که نیروی اعتقاد و ایمان به خود و توانایی هایشان کار خود را کرده است.

باوجود چنین افراد توانمند و افتخار آفرین اما تا چه میزان حقوق قانونی و شهروندی آن‌ها در جامعه رعایت شده است و تا چه اندازه در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گرفته است که به این قشر از جامعه نگاه‌های ترحم‌آمیز وجود نداشته باشد و این اجازه و جود نداشته باشد که آن‌ها را ناتوان تلقی کنند.

موضوع مهمی که این روزها در سازمان ها، نهادها و همچنین در فضای شهری کمتر موردعنایت و توجه قرار می‌گیرد مناسب‌سازی فیزیکی، مبلمان شهری و مناسب‌سازی فرهنگی است.

در این میان سهم بانوان معلول تا چه میزان بوده است و آیا توانسته‌اند در جامعه حضور پیدا کنند بدون اینکه مورد آزار و اذیت نگاه‌ها قرار بگیرند. همچنین تا چه میزان برای آن‌ها مناسب‌سازی شده است و بسترها فراهم‌شده است. اشتغال در این زمینه چه سهمی را از آن خودکرده است. چرا نمی‌توانند همانند دیگر شهروندان از امکانات شهر خود استفاده کنند و به‌راحتی در کوچه و بازار شهر حضور پیدا کنند.

مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد اعتمادی است که در حال حاضر وجود ندارد چراکه اعتماد به بانوان معلول که دارای توانمندی‌های بالقوه‌ای هستند نتیجه مثبت و مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

متفاوت بودن این قشر نسبت به سایرین مفهوم و معنای خاصی دارد که شاید همگان قادر به درک آن نباشند. آن‌ها قطاری از خلاقیت‌ها و توانایی ها را بر روی ریل زندگی شان دارند و منتظر زمان حرکت قطارشان هستند که این زمان، با فراهم کردن بستر و اعتماد فراخواند رسید و آن زمانی است بوق خلاقیت توانایی‌های خود را به‌گونه‌ای به صدا درمی‌آورند که همگان متوجه حضور آن‌ها درصحنه شوند و شاهد نتیجه‌ی تلاش‌هایشان باشند.

بانوی معلولی که باقدرت اعتماد به‌نفس خود افتخارآفرین است

اعظم خدایاری بانوی معلولی که باقدرت اعتمادبه‌نفس توانسته است در عرصه‌ ورزش افتخارآفرین باشد و مقامات کشوری و جهانی را از آن خود کند.

اعظم خدایاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود خود به عرصه‌ ورزش گفت: از سال ۷۴ ورزش را با رشته‌ ویلچررانی شروع کردم و تا سال ۸۲ در این رشته با نیروی تمام فعالیت کردم و ماه‌عسل این سال‌ها کسب عناوین قهرمانی و کشوری و مدال‌های طلا در این رشته بوده است و از سال ۸۲رشته‌ پرتاپ را شروع کردم که در این رشته نیز عناوین قهرمانی کشوری و بین المللی را کسب کردم.

این بانوی معلول از آماده شدن برای شرکت در مسابقات پارالمپیک آسیایی و جهانی سخن گفته و افزود: در حال حاضر خود را برای مسابقات پارالمپیک آسیایی و جهانی که تا چند ماه دیگر مسابقات شروع می‌شود آماده می‌کنم تا با کسب مقام در این مسابقات بتوانم سهمیه‌ پارالمپیک را کسب کنم.

به گفته خدایاری در عرصه ورزشی مشوق‌های بسیاری داشته که ازجمله‌ آن ها آقای میرزایی است. او با دادن شهریه کلاس‌ها همیشه یاری‌دهنده و مشوق وی در اخذ مدرک مربی‌گری در رشته‌ دومیدانی بوده است.

کارآفرینی یک بانو معلول زنجانی

خدایاری در ادامه از راه‌اندازی کارگاه فرش خبر داد و گفت: تلاش کردم در زمینه اشتغالزایی نیز ورود کرده و با را ه اندازی کارگاهی، برای دختران معلول شغل ایجاد کنم. نیمی از مراحل کار را پیش برده‌ام و برای ادامه‌ مسیر نیاز به حمایت مسئولین دارم که با دادن وام دست یاری دهند. در این صورت با همکاری‌ها کارگاه فرش‌بافی را برای اشتغال دختران معلول بعد از عید راه‌اندازی می‌کنیم.

خدایاری خاطرنشان کرد: کارگاه فرش‌بافی آن‌هم از نوع دستی را به این خاطر انتخاب کردم که یک تولید برون‌مرزی را داشته باشیم.

این بانوی معلول کارآفرین با بیان اینکه برای موفقیت در عرصه های مختلف باید اعتماد به نفس داشت و گفت: انسان‌ها باید با اعتمادبه‌نفس خود عهده‌دار کارهای خود باشند و گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

خدایاری در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب مبلمان شهری برای معلولان گفت: مبلمان شهری برای تردد معلولان به هیچ وجه مناسب نیست و همواره مشکلاتی برای آن ها در پی داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت نامطلوبی در زمینه مناسب سازی در ادارات و ساختمان های دولتی وجود دارد و همواره باعث شده معلولان دچار مشکلات در انجام فعالیت عالی خود بشوند.

انگیزه‌ای که افراد عادی از آن برخوردار نیستند

خدا یاری می‌گوید شاید انگیزه‌ای که در انجام برخی از کارها در وجود ما است برای یک فرد عادی انگیزه نباشد ما با انجام چنین کارهایی می‌خواهیم خود را به جامعه معرفی کنیم و بگوییم که ما نیز هستیم و حق زندگی داریم و می‌توانیم به‌راحتی همانند سایرین در جامعه حضور پیدا کنیم و از امکانات بهره ببریم و گاها دست به انجام کارهایی می‌زنیم که یک فردی عادی از عهده‌ انجام آن بر نمی آید.

وی از مسئولان می‌خواهد افراد معلول و توانایی های بالقوه‌ی آن‌ها را به جامعه معرفی کنند.

این بانوی ورزشکار زنجانی افزود: در این راستا فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که چنین دیدگاه‌هایی وجود نداشته باشد. معلولین نمی‌توانند حضور فعال در جامعه داشته باشند درصورتی‌که یک فرد معلول نیز انسان است و حق زندگی دارد.

خدایاری از مسئولین انتظار دارد که با دادن امتیازاتی به این قشر از جامعه به‌خصوص دختران معلول زمینه‌ی ازدواج آن‌ها را را حت تر کنند.

این بانوی معلول ورزشکار در ادامه با بیان اینکه همیشه از این موضوع رنج می‌برد و گلایه‌مند‌ است که چرا چنین دیدگاه‌هایی وجود دارد که یک دختر معلول نمی‌تواند زندگی مشترک موفقی داشته باشد. مگر او از این زندگی حقی ندارد و چرا نمی‌تواند تشکیل یک خانواده دهد درصورتی‌که بسیاری از دختران سالم با پسران معلول تشکیل یک زندگی مشترک را داده‌اند و جامعه آقایان را خیلی راحت‌تر قبول می‌کند تا دختران و این موضوع نگاه ویژه مسئولین را می طلبد که با ایجاد فرهنگ درزمینه ازدواج دختران قدم‌های مؤثری را بردارند و همچنین با دادن امتیازاتی به دختران معلول ازدواج را برایشان ها آسان کنند.

خدایاری از این گلایه دارد که چرا جامعه به سمتی رفته است که آقایان معلول را به سادگی قبول می‌کند و تشکیل یک زندگی مشترک را حق آنان  می‌داند و این در حالی است که شرایط برای دختران معلول به فاصله‌ زمین و آسمان است و تشکیل یک زندگی مشترک را حق دختران معلول نمی‌داند.

خدا یاری که یک بانوی معلول زنجانی و ورزشکار و کار آفرین موفق گفت: انسان‌ها باید خودشان به فکر خویش باشند و قدم‌هایی را در راستای تحقق اهدافشان بردارند و اعتمادبه‌نفس داشته باشند تا بتوانند در زندگی روزمره‌ خود موفق باشند.

شش هزار و ۸۵۲ نفر از معلولان استان زنجان بانوان هستند

همچنین مدیرکل بهزیستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بانوان معلول همواره در صحنه های مختلف در استان زنجان نقش تاثیرگذار و موفقی داشتند گفت: زنان معلول در عرصه‌های اجتماع، ورزشی و تحصیل و اشتغال حضور خوبی را داشته‌اند همچنین درزمینه‌ ورزشی مدال‌آوران آسیایی و جهانی راداریم.

محمدی قیداری با بیان اینکه شش هزار و ۸۵۲ نفر از معلولین استان زنجان بانوان هستند، افزود: حضور بانوان معلول به‌تناسب افراد جامعه تفاوت چندانی ندارد که خوشبختانه حضور بانوان معلول زنجانی در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. اما موضوع مهمی که معلولان را اذیت می‌کند بحث مناسب‌سازی فرهنگی و مناسب‌سازی فیزیکی مبلمان شهری است.

وی با اشاره به شعار بهزیستی مبنی بر توانمندسازی معلولین ادامه داد: طبق ماده ۲۰ قانون کمیته‌های مناسب‌سازی در استان در راستای مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولان اقدامات ویژه‌ای در دستور کارهای خود قرار داده‌اند همچنین مناسب‌سازی فیزیکی مناسب‌سازی فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان عنوان کرد: برای معلولان جسمی حرکتی یک کار تحقیقاتی و پروژه‌ای در راستای مناسب‌سازی لازم است و علاوه بر معلولین مناسب‌سازی برای سالمندان نیز لازم و ضروری است.

محمدی قیداری خاطرنشان کرد: در زمینه‌ اشتغال معلولان، کار فرمایانی  که برای معلولان شغل ایجاد می‌کنند را با دادن وام‌هایی تشویق و ترغیب می‌کنیم و همچنین وام‌هایی را به خود معلولین که خوداشتغالی می‌کنند پرداخت می‌کنیم که در این میان ۸۷ نفر از بانوان معلول درزمینه صنایع‌دستی  و دیگر زمینه‌ها مشغول به‌کار هستند.

محمدی بیداری بیان کرد: سه در صداز استخدام سازمان‌ها نیز مختص معلولین است که این قانون در حد مطلوب در سازمان‌ها رعایت شده است.

معلولان قشری از جامعه هستند که در بسیاری مواقع تاثیرگذاری و موفقیت های فراوانی در عرصه های مختلف کسب کرده اند که حتی بسیاری از افراد سالم نیز نتوانسته اند به آن دست پیدا کنند.

بی شک جامعه باید معلولان را به عنوان یک قشر مهم و تاثیرگذار بپذیرد و از توان و پتانسیل این قشر استفاده کند و در این مسیر باید زیرساخت ها را در قالب مناسب سازی مبلمان شهری و ساختمان ها و مراکز دولتی، ایجاد فرصت های شغلی، اجرای کامل قانون استخدام معلولان و سایر موارد مغفول مانده در خصوص حقوق معلولان انجام شود.