۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

معلولان قادر به استفاده از ۹۰ درصد اماکن مذهبی مشهد نیستند

82557916-71665938

مسعود فیروزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هم اکنون وضعیت مساجد، اماکن مذهبی، امامزاده ها ، حسینیه ها و نیز بخش هایی از حرم مطهررضوی برای حضور معلولان از شرایط مناسبی برخوردار نیست.
وی اظهار کرد:این در حالی است که ۱۵ درصد افراد جامعه را افراد ناتوان شامل معلولان، سالمندان، زنان باردار، افراد آسیب دیده ناشی از حوادث تشکیل می دهند.
وی با اشاره به شناسایی ۹۷ هزار معلول در استان اظهار کرد:حدود ۴۹ درصد از این تعداد معادل ۴۷ هزار نفر در کلانشهر مشهد دچار معلولیت شدید و ناتوانی هستند.
وی اظهار کرد: اگر چه استان خراسان رضوی رتبه دوم مناسب سازی محیط برای معلولان را دارد اما هنوز حجم و سطح مناسب سازی متناسب با نیاز نیست و همچنان محیط و شرایط برای حضور موثر و توام با رضایت افراد معلول و ناتوان آماده نیست.
وی با بیان اینکه حادثه و ناتوانی در کمین همه افراد است، اظهار کرد: سالمندی، بارداری، شکستگی و ناتوانی موقت بر اثر بروز حادثه و حتی معلولیت شدید برای تک تک شهروندان به صورت بالقوه وجود دارد.
فیروزی تاکید کرد: فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه و حق آنان برای حضور در عرصه ها و مکان های مختلف هنوز در جامعه جا نیفتاده است و در این زمینه کمبود و ضعف وجود دارد.
وی تاکید کرد: هر انسان سالمی می تواند روزی معلول باشد و هر فرد معلولی انسان است بنابراین استفاده از امکانات جامعه و پیگیری امور شخصی و زندگی حق هر معلول است که هیچ کس نمی تواند از او بگیرد.
حدود ۳۵ درصد ساختمانهای اداری و معابر شهری استان خراسان رضوی تا پایان سال گذشته برای تردد معلولان مناسب سازی شدند.
استان خراسان رضوی با شناسایی و تشکیل پرونده برای ۹۷ هزار معلول بعد از تهران رتبه دوم به لحاظ شمار معلولان زیر پوشش بهزیستی را داراست.

خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی