۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مصاحبه با خانم فروغ چیت ساز مخترع دستگاه تقویت ماهیچه های معلولین

مصاحبه

– با سلام خدمت شما مخترع جوان و عزیز ایرانی.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید متولد چه سالی هستید ؟ رشته تحصیلی تان چیست و چطور شد که تصمیم به اختراع محصول گرفتید؟

– سلام . فروغ چیت ساز هستم متولد سال ۶۱ و فارغ التحصیل کارشناسی در رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری تهران مرکز هستم.

در ابتدا لازم هست که این توضیح را بدهم که رشته طراحی صنعتی ، طراحی در زمینه های مختلفی هست که در زندگی روزمره و برطرف کردن نیازهای مختلف کاربرد دارد و خلاقیت و ابتکار و نوآوری از مشخصه های این حرفه است و من هم از وقتی که شروع به تحصیل در این رشته کردم بدنبال خلاقیت و طراحی محصولات جدید و کاربردی بودم.

– لطفاً برای ما راجع به اختراعتان توضیح بدهید و موارد استفاده و کاربرد آن را شرح بدهید.

– محصولی که طراحی شده به منظور تقویت ماهیچه ها و عضلات پا در معلولین پاراپلژیک که فقط از ناحیه دو پا فلج هستند می باشد ، که باعث جلوگیری از آتروفی عضلات و حتی بازگشت توان اولیه ماهیچه و قدرت حرکت در افرادی که اعصاب حرکتی آنها کاملاً از بین نرفته، میباشد. محصول طراحی شده با توجه به ناتوانی حرکتی معلولین ، درجهت به حرکت درآوردن پا ی معلول ازطریق مکانیکی است .

اختراع

– بفرمایید که عملکرد این محصول به چه شکل هست و از نظر فنی چه عملکردی دارد؟

– در قسمت بالای محصول دسته ها برای قرارگیری دستها و در قسمت پایین پدال ها برای فیکس کردن و حرکت دادن پاها قرار دارند . فرد معلول که از ناحیه دست سالم است با چرخش دسته ، نیروی ماهیچه را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده که بصورت حرکت چرخشی درآمده و پدال ها را که پا بر روی آنها فیکس شده است به حرکت درمی آورد و موجب چرخش جریان خون در ماهیچه پا میشود .

– لطفاً راجع به فرم این محصول برای ما صحبت کنید و اینکه تا چه حد از نظر روانی به فرد معلول توجه شده؟

– بدنه این دستگاه دارای فرمی ارگانیک هست که تمام اصول ارگونومی در آن رعایت شده و توجه زیادی به اصول ایمنی و راحتی برای این قشر خاص شده و در طراحی آن سعی شده که به استقلال فردی شخص معلول توجه بشه و فرم آن به گونه ای است که بدون نیاز به کمک دیگران شخص معلول با ویلچرش جلوی دستگاه میرود و خودش پاهایش را روی پدالها فیکس کرده و حرکت لازم را انجام میدهد که این تاثیر زیادی در روحیه و حفظ استقلال شخصی فرد معلول دارد همچنین از نظر فرم کلی و رنگبندیهای محصول نیز به این امر توجه زیادی شده است.

اختراع

– آیا اختراع شما ثبت شده است ؟

– بله این اختراع به ثبت رسیده و در جشنواره مهرآفرین جزو طرحهای برگزیده بوده و در جشنواره نوآوری و اختراعات هم در مرحله داوری است.

– هدف شما برای آینده چیست؟

– قصد ثبت اختراعات دیگر در آینده را دارم و همچنین امسال در جشنواره ملی جوان ایرانی و جشنواره جوان خوارزمی نیز شرکت خواهم نمود.

با تشکر از شما و آرزوی موفقیت برای شما

تهیه کننده: ایمان چیت ساز

منبع: سایت تبیان