۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مشکلات فراروی بانوی معلول کارآفرین گناوه

مشکلات فراروی بانوی معلول کارآفرین گناوه

 

این بانوی کارآفرین باوجود معلولیت شدید از ناحیه پا و ریه و وضعیت بد مالی خانواده اش با پشتکار و اراده ای قوی و حمایت بهزیستی از طریق کشت سبزیجات در روستای خود عده ای را بکار مشغول کرده است.
وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارکرد: برای تامین مخارج زندگی خود شغل کشاورزی را که پدرم نیز ازاین طریق زندگی می کرد به عنوان تنها ممر درآمد انتخاب و با زحمات و مشکلات فراوان جسمی اقدام به کشت سبزیجات در مزرعه پدری کردم.
این بانوی کارآفرین ادامه داد: برای برق دارکردن چاه کشاورزی هزینه های زیادی را متحمل شدم و با وجود اینکه بخشی از آن را بهزیستی کمک کرد اما عمده آن را بصورت قرض که تاکنون اقساط آن را پرداخت می کنم، تامین کرده ام.
پناهی، با تقدیر از خدمات بهزیستی این شهرستان گفت: در دوره کشت سبزی درطول سال، خود، ۲ برادر و حدود ۱۰ نفر را مشغول بکار می کنم.
وی که قبل از این شغل به قالی بافی مشغول بود، به بیان پاره ای از مشکلات و نیازهای خود اشاره کرد و افزود: فروش محصولات در شهر گناوه و ریگ می تواند راهکاری مناسب برای کسب درآمد بیشتر باشد که برای انجام این امر نیاز به یک خودرو دارم.
این معلول کارآفرین گفت: درصورت تامین یک دستگاه خودرو ، محصولات سبزی را که در مرزعه ۱۰۰۰ریال به مشتریان می فروشم در شهر گناوه ۲ هزار و ۵۰۰ ریال به فروش می رسد.
وی ادامه داد: در هر دوره فصل کشت هزینه های زیادی را متحمل می شوم که به زحمت قادر به پرداخت آن هستم.
پناهی، ناتوانی در پرداخت هزینه نصب کنتور بر چاه کشاورزی و خرید دستگاه برش سبزی را از دیگر مشکلات فراروی کاری خود عنوان کرد و خواستار حمایت و مساعدت دستگاه های ذیربط دراین زمینه شد.
این معلول که پدر و مادر خود را ازدست داده، بهره مند نشدن از بیمه ازکارفتادگی با وجود پیگیری های فراوان را از دیگر مشکلات خود عنوان کرد و گفت: بدلیل مشکل حاد جسمی و حرکتی و بیماری قلبی و ریوی، پزشکان تاکید زیادی بر استراحت و پرهیز از کار سنگین کردند اما بدلیل مشمول نشدن بیمه ازکارافتادگی، بناچار برای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده باید شغلم را ادامه دهم.
وی اظهارکرد: برای استفاده بیمه ازکارافتادگی پیگیری های مستمری انجام دادم و چندین بار در کمیسیون پزشکی در بوشهر حضور یافتم اما آنان ازکارافتادگی ام را تایید نکردند.
رئیس اداره بهزیستی گناوه گفت: این معلول کارآفرین زیر پوشش و مستمری بگیر این نهاد است و پیگیری نیازها و رفع مشکلات ایشان در برنامه کاری قرار دارد.
مختار حمیدی افزود: تامین یک دستگاه خودرو برای انتقال محصولات کشاورزی و بهره مندشدن از بیمه ازکارافتادگی ازطریق بانک ها و دستگاههای ذیربط پیگیری خواهد شد.
وی گفت: این نهاد ۲ هزار و ۶۲۶ معلول را در بخش توانبخشی زیرپوشش دارد و به آنان خدمات ارایه می کند.
رئیس بهزیستی گناوه اظهارکرد: این نهاد علاوه بر بخش توانبخشی به ۳۳۹ خانوار نیز در امور اجتماعی خدمات ارایه می دهد.
وی افزود: پرداخت مستمری ماهانه، اشتغال، مسکن، شهریه دانشجویی و کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی و مناسب سازی منزل مسکونی و خودرویی، وسایل توانبخشی و توان پزشکی، کمک هزینه درمان، ساخت مسکن ۲ معلولیتی و پرداخت یارانه به مراکز فعال خصوصی زیر پوشش از عمده خدمات این نهاد به معلولان است.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.

خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه