۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مشخصات سرویسهای بهداشتی برای افراد ویلچری

بر اساس قانون حمایت از معلولان و افراد ناتوان ، لازم است که امکانات عمومی در سرویسهای بهداشتی به گونه ای طراحی شوند که اجازه دسترسی به این افراد فراهم گردد . از این رو خیلی ها در موقع ساخت یا مناسب سازی منازل خود به دنبال استفاده ازاین قوانین هستند . در میان قوانین موجود در دنیا ، دستورالعمل های ADA ( قوانین مربوط به افراد ناتوان در ایالات متحده) در مورد حمامها و سرویسهای بهداشتی ویژه ی افراد نخاعی به گونه ای است که با استفاده از آنها ، فضای کافی برای چرخش ویلچر تامین خواهد شد . از این روی چند نکته مهم در مورد این تسهیلات به شرح زیر

درگاه
•  عرض درگاه ها باید حداقل ۳۲ اینچ ( حدود۸۲ سانتیمتر ) باشد . درب سرویسهای بهداشتی بایستی به سمت بیرون باز شود نه به طرف داخل . آستانه ی درب باید با کف زمین هم سطح باشد تا یک سطح کاملا” صاف ایجاد شود. دستگیره درب باید به گونه ای باشد که استفاده از آن آسان باشد .برای این منظور بهتر است از دستگیره های نوع اهرمی استفاده شود .

توالت
•  توالتهای مورد استفاده توسط افراد ناتوان باید ۱۸ اینچ ( حدود ۴۶ سانتیمتر ) ازروی زمین بلندتر باشند .همچنین باید دستگیره های میله ای  به صورت افقی ، در پشت توالت و روی دیوار نزدیک به آن نصب شود تا فرد بتواند موقع جابجا شدن بین ویلچر و توالت از آنها استفاده نموده وبه جابجائی خود کمک کند .

کف و فضای چرخش
•  مصالح مورد استفاده در کف باید از نوع ضد لغزش باشند . امکانات مورد نیاز در سرویسهای بهداشتی باید طوری نصب شوند که فضای کافی برای چرخش ویلچر وجود داشته باشد . دراین راستا مطلوب است که فضایی با قطر ۶۰  اینچ ( حدود ۱۵۰ سانتیمتر ) فراهم شود. البته اگر فضا کوچکتراز این مقدار باشد ، در صورتی که ویلچر بتواند یک چرخش سه  نقطه ای داشته باشد ، باز قابل قبول خواهد بود .
روشوئی

روشوئی باید در ارتفاعی نصب شود که فضای کافی برای حرکت ویلچر به زیر آن فراهم شود ، بطوری که زانوهای فرد به راحتی در زیر آن قرار گیرد . سایر امکانات هم باید طوری نصب شوند که به راحتی در دسترس فرد در حالت نشسته روی ویلچر قرار داشته باشند .

 

منبع:سایت : http://www.ehow.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – آبان  ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران