۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مسن‌ترها قدر مغزشان را بیشتر می‌دانند

دانشمندان کانادایی در تحقیقات جدید خود امیدی دوباره به والدین در بحث با فرزندانشان بخشیده و نشان داده‌اند که بالا رفتن سن، انسان را عا‌قل‌تر می‌کند.

افراد بالای ۵۵ سال نسبت به جوانان از مغز خود به طور مؤثرتری استفاده می‌کنند؛ چرا که احتمال بروز خطای بیشتری در میان آنها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، اگرچه این افراد از زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، در این زمان به صرفه‌جویی انرژی خود می‌پردازند.

در عوض افراد جوان‌تر، از طریق جواب‌های سریع به القای تصویر زیرکتر بودن می‌پردازند. این در حالی است که به نظر دانشمندان این حرکت بیشتر نشان از بی‌تجربگی دارد.

محققان موسسه پیراپزشکی دانشگاه مونترال برای این پژوهش از دو گروه شرکت‌کننده خواستند که به چیدمان حروف به صورت جفت بپردازند و فعالیت مغزی آنها را در این حال اسکن کردند.

این وظایف شامل جفت کردن لغات بر اساس طبقه‌بندی یا حروف اول آنها و به دست آوردن حروف قافیه دار بودند.

در ابتدا این گروه‌ها از گونه جفت‌های درست باخبر نبوده و در طول بازی با تایید یا رد انتخاب‌ها به این افراد کمک می‌شد. این طبقه‌بندی‌ها در طول زمان تغییر می‌کردند.

اسکن‌های تصویری اعصاب به نمایش تفاوت‌های قابل توجه بین مغز شرکت کنندگان پیرتر و جوان‌تر در زمان بروز اشتباه توسط آنها پرداختند.

در میان شرکت‌کنندگان جوان‌تر، بروز اشتباه باعث فعال شدن سریع چندین بخش مختلف مغز برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بعدی می‌شد.

مسن‌ترها اما تا زمان آغاز مجدد بازی تصمیم خود را عقب می‌انداختند و در آن زمان به تفکر در مورد اقدام بعدی خود می‌پرداختند.

به گفته دانشمندان، این امر نشان دهنده آن است که با بالاتر رفتن سن، انسان‌ها تنها در زمان ضروری به اصلاح می‌پردازند. مغز افراد مسن تر از تجربه برخوردار بوده و از این رو صبر بیشتری در تصمیم‌گیری نشان می‌دهند.

همچنین این پژوهش‌ها نشان داد که مغز افراد مسن‌تر در برابر انتقاد غیرقابل نفوذتر بوده و از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به مغز جوانان برخوردارند.

منبع: همشهری آنلاین