۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مزایا ومعایب پمپ باکلوفن

استفاده از پمپ باکلوفن ، یکی از روش‌های درمانی مورد استفاده در بیماران مبتلا به مشکلات سیستم عصبی و ضایعات مغزی و نخاعی محسوب می‌شود و تاثیرات مطلوبی در رفع اسپاسم‌های عضلانی این بیماران به دنبال دارد .

اسپاسم ها در واقع واکنش و عکس العملهای طبیعی اندام ها نسبت به محرکهای خارجی هستند که بصورت سفت شدن یا انقباضات کنترل نشده ماهیچه ها تظاهر پیدا می کنند . اسپاسم در افراد مبتلا به آسیبهای نخاعی خیلی شایع است و در  افراد مبتلا به ضایعه نخاعی گردنی ، نسبت به افراد دچار ضایعه نواحی سینه ای و کمری بیشتر دیده می شود .

بطورکلی روشهای درمانی اسپاسم مختلف هستند که بسته به شرایط بیمار توسط پزشک و گروه مراقبتی او تعیین می گردند. درمانهای فیزیکی ( فیزیوتراپی ) ، استفاده از داروهای ضد اسپاسم خوراکی ، استفاده از داروهای مسدود کننده عصب یا حرکت  از جمله متداولترین روشهای مقابله با اسپاسم هستند .

درمان‌های معمول ، از جمله انواع داروهای خوراکی، علاوه بر پر عارضه بودن، دارای اثربخشی محدودی هستند . لذا در برخی بیماران نخاعی ، استفاده از پمپ باکلوفن به عنوان یک راهکارمقابله با اسپاسم ، به عنوان یک راه حل مطلوب بنظرمی رسد .

در روش استفاده از پمپ که اصطلاحا” به آن ”  دارو درمانی داخل نخاعی ” یا ” پمپ باکلوفن ” گفته می شود ،  با استفاده از جراحی ، یک پمپ باطری دار در بدن کار گذاشته می شود ، و  به یک سوند متصل می گردد تا از طریق آن ، داروی ضد اسپاسم مستقیما” به داخل کانال نخاعی و اطراف نخاع ( موسوم به ” فضای داخل نخاع ” ) آزاد شود .

    

مزایا ومعایب پمپ باکلوفن 

متداولترین داروی ضد اسپاسم که برای داخل نخاع مورد استفاده قرارمی گیرد ، باکلوفن است . این روش می تواند همراه با سایر درمان ها نیز استفاده شود .

البته معمولا” این روش درمانی ، تا زمانی که دیگر درمان ها موفق باشند و یا اگر داروهای خوراکی عوارض جانبی غیر قابل قبولی نداشته باشند ، توصیه نمی شود . این روش دارای مزایا و معایبی است که بایستی قبل از بکارگیری مورد توجه و ارزیابی قرار گیرند .

مزایای استفاده از باکلوفن داخل نخاعی :

  • این دارو به طور مستقیم اطراف نخاع آزاد می شود ، از این رو ،  دوزهای پایین تری از دارو مورد نیاز است .
  • از آنجایی که دارو وارد جریان خون نمی شود ، اثرات جانبی منفی آن کمتر است .
  • مقدار و دوز زمان مصرف دارو را می توان بطور دقیق برای طول روز تعیین و توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای رفع نیازهای منحصر به فرد هر بیمار تنظیم نمود .مزایا ومعایب پمپ باکلوفن
  • در صورت لزوم  می توان پمپ را متوقف و یا خارج نمود .

معایب استفاده از باکلوفن داخل نخاعی :

  • کار گذاشتن پمپ و سیستم سوند نیاز به جراحی دارد . هر عمل جراحی خطرات خاص خود مانند عفونت را دارد .
  • عمر باتری پمپ محدود است و بسته به مورد هر ۵ تا ۷ سال نیاز به تعویض خواهد داشت .
  • لازم است که برای پر کردن مجدد پمپ ( که از طریق تزریق باکلوفن ازروی پوست به داخل مخزن پمپ انجام می شود) بصورت دوره ای ، به مرکز درمانی خود مراجعه کنید.مزایا ومعایب پمپ باکلوفن

 

  • ممکن است یکسری مشکلات مکانیکی در دستگاه ایجاد شود که می تواند منجر به مصرف بیش از حد باکلوفن و یا مصرف کمتر از دوز تعیین شده گردد . به همین دلیل ، مهم است که از خطرات آگاهی پیدا کرده و خود را به دقت زیر نظر داشته باشید، و بطور منظم از مرکز درمانی خود پیگیری های لازم را به عمل آورید .

 مزایا ومعایب پمپ باکلوفن