۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مدارس استثنایی به دلیل کمبود اعتبارات با مشکل مواجه هستند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مدارس استثنایی به دلیل کمبود اعتبارات با مشکلاتی به خصوص در بحثز مواجه هستند که باید برطرف شود.

سیدعلی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مشکلات معلولان به دلایل نامشخص لاینحل باقی مانده است، اظهار داشت: معلولان از اقشار مهم و تأثیرگذار جامعه هستند اما آنها مشکلات خاص خود را دارند؛ مجلس نیز در این مورد قوانین جامع حمایت از معلولان را تصویب کرده است اما اینکه چقدر این قانون به مرحله اجرا درآمده است، برآورد دقیقی ندارم.

وی ادامه داد: قوانینی که در مجلس به مرحله تصویب رسیده است، باید توسط دولت به مرحله اجرا درآید. قوانینی هم که توسط مجلس تصویب نشده است، به احتمال زیاد اعتبارات آن عملیاتی نشده است و ضرورت دارد که اعتبارات لازم در اختیار دولت قرار گیرد، اما دولت نیز باید لایحه افزایش اعتبارات را به مجلس ارائه کند.

* لزوم تعامل سازمان بهزیستی با دولت و مجلس برای حل مشکلات معلولان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سازمان بهزیستی در زمینه حل مشکلات معلولان مأموریت ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی باید برای حل مشکلات معلولان فعالیت ویژه‌ای داشته باشد و با توجه به مأموریتی که این سازمان دارد، تعامل با کمیسیون اجتماعی مجلس امری ضروری است، بنابراین باید سازمان بهزیستی از توان و کمک مجلس و دولت استفاده کند تا اقدامات لازم در زمینه رفع مشکلات معلولان انجام شود.

طاهری در پاسخ به این سال که عملکرد دولت را در سال‌های اخیر برای حل مشکلات معلولان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: طی سالیان اخیر به نیازهای معلولان و رفع مشکلات آنها به ویژه مسکن و ارائه وام توجه شده است که فعالیت دولت در این زمینه جای تقدیر دارد،‌ اما به این معنا نیست که مشکلی باقی نمانده است. اینکه تمام مشکلات معلولان و نیازهای آنها پوشش داده شده است اینگونه نیست.

* مدارس استثنایی به دلیل کمبود اعتبارات با مشکل مواجه هستند

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش استثنایی در زمینه توجه به معلولان کارهای مثبتی صورت داده است، اما کافی نیست و باید مدارس استثنایی مورد حمایت دولت و مجلس قرار بگیرند و امکانات این مدارس به بهترین شکل تأمین شود، اما با توجه به کمبود اعتبارات، مدارس استثنایی با مشکلاتی به خصوص در زمینه توانبخشی مواجه هستند، امیدواریم که وزارت آموزش و پرورش که طی سالیان اخیر توجه ویژه‌ای به مدارس استثنایی داشته است، پس از این هم توجه را به صورت جدی داشته باشد تا مشکلات و مسائل مدارس استثنایی مرتفع شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر مطالعه‌ای در احوال برخی از معلولان داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها استعدادهای خوبی دارند و اکثر آنها با بروز دادن استعدادهای خود توانسته‌اند با تمام آسیب‌هایی که داشته‌اند، اقدامات بزرگی را بر زمینه‌های علمی و ورزشی انجام دهند. این نشان دهنده این است که معلولیت مانع پیشرفت آنها نشده است. اگر به هر دلیلی فردی دچار معلولیت شد در دیگر زمینه‌ها استعدادهای ویژه‌ای دارد که باید شناسایی شده و این استعدادها شکوفا شوند.