۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مخالفت نمایندگان با فوریت طرحی درمورد نامزدی نابینایان در انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت و یک فوریت طرحی درمورد نامزدی معلولان و نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند .
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس به بررسی دو فوریت و یک فوریت طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات که درمورد حضور معلولین و نابینایان در مجلس است، پرداختند اما دو فوریت و یک فوریت این طرح رای لازم را کسب نکرد .
با مخالفت مجلس با فوریت، این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد .
این طرح که به امضای ۶۷ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است .
براساس این طرح، جانبازان و معلولان مشمول قانون انتخابات مجلس به منظور بهره‌گیری از تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی، نباید نقص عضوی در دستان‌ داشته باشند و در این صورت می‌توانند نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند .
همچنین در این طرح پیشنهاد شده است عبارت ‘بینایی’ از بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات بعدی حذف و یک تبصره به بند مذکور الحاق ‌شود .
در تبصره این ماده آمده است: جانبازان معزز و معلولان محترم، ‌مشمول این قانون به منظور بهره‌گیری از تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی، نباید نقص عضوی در دست داشته باشند .
در مقدمه توجیهی طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است: افراد نابینا و کم بینا از جمله گروه‌هایی هستند که با وجود برخورداری از استعدادهای شگرف از دستیابی به فرصت‌های شغلی و اجتماعی برابر با سایر آحاد جامعه محروم مانده‌اند و با توجه به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی در رفع تبعیضات ناروا در شرایط مساوی و برابری در حقوق سیاسی و اجتماعی برای همه شهروندان به ویژه معلولان نابینا و افراد کم‌بینا که با سایر معلولان ناشنوا و مبتلایان به اختلالات گفتاری قابل مقایسه نیستند و نظر به تجربه نمایندگی افراد نابینا و کم بینا در مجالس قانونگذاری دنیا به وضوح مبرهن است که این دسته افراد در صورت برخورداری از شرایط نمایندگی و وجود فناوری‌های نوین و در دسترس، امکان مطالعه قوانین و مقررات برای آنها فراهم شده است .
در بخش دیگری این مقدمه توجیهی تاکید شده است با عنایت به تصویر کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳ آذر ۱۳۸۷، باید از حق نامزد انتخابات شدن و برگزیده شدن نابینایان و افراد کم بینا برای مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی به طور عام و راهیابی به مجلس قانونگذاری به طور خاص حمایت کرد .
طراحان دراین مقدمه توجیهی یادآور شده اند: در صورت تصویب این قانون گروه هدف که دارای سایر شرایط نمایندگی باشند، امکان داوطلبی و نامزدی را پیدا خواهند کرد و البته نهایتا رای مردم بصیر و فرهیخته کشور تعیین کننده خواهد بود .
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس از طراحان این طرح بود .
وی در دلایل ارایه این طرح با قید فوریت با اشاره به این که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نابینا و کم بینا در کشور وجود دارد، گفت: کشور ما حکومت مردم سالاری دینی دارند و همانطور که اقلیت های ۲۰ هزار نفری در مجلس نماینده دارند نابینایان و کم بینایان و معلولان نیز باید نماینده داشته باشند .
وی با تاکید بر این که در تهران خواهران و برادران زیادی هستند که مدرک تحصیلی آنان کارشناسی ارشد و دکترا است و نابینا و معلول هستند، گفت: ما در آستانه ثبت نام برای انتخابات هستیم امیدواریم که شما به دو فوریت یا یک فوریت این طرح رای دهید .
پس از سخنان آلیا، علی لاریجانی رییس مجلس از نمایندگان خواست تا با شرکت در رای گیری نظر خود را اعلام کنند اما نمایندگان با دو فوریت و یک فوریت این طرح مخالفت کردند .
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا