۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مبنای خروج ۹۸ درصد معلولان از دایره خدمات بهزیستی چیست

ادعای رئیس بهزیستی و ابهامات پیرامون آن؛

مبنای خروج ۹۸ درصد معلولان از دایره خدمات بهزیستی چیست؟

AWT IMAGE
در حالی که آمارهای غیررسمی از بیکاری ۴۰ و حتی ۶۰ درصدی معلولان حکایت دارد، رئیس سازمان بهزیستی در گفت و گو با رسانه ها بیان کرده تنها ۲ تا ۲٫۵ درصد جامعه معلولان کشور نیازمند دریافت خدمات بهزیستی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با توجه به وضعیت نه چندان مناسب معیشتی، شغلی، تحصیلی، بهداشتی و درمانی افراد دارای معلولیت کشور، کارشناسان معتقدند خدمات دهی به اقشار دارای معلولیت در وضعیت اضطرار قرار دارد؛ اما بالاترین مقام سازمان متولی امور معلولان معتقد است ۹۸ درصد این افراد باید خارج از دایره خدمات قرار گیرند؛ یک پارادوکس عمیق بین نظر کارشناسان و مسئولان.

احتمالا مبنای تحلیل محسنی بندپی تکیه به آمار نیست؛ چرا که سازمان بهزیستی از جمله دستگاه هایی است که همواره درخصوص آمار دقیق از جامعه هدف خود دچار چالش بوده و نیازهای آماری این سازمان برآورده نشده است. به‌روز نبودن آمار و عدم دسترسی به تعداد معلولان، نوع و شدت معلولیت ها در کشور از جمله مشکلات ساختاری سازمان بهزیستی است که همواره به آن انتقاد شده است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و ۴۰۰ هزار نفر نیز پشت نوبت دریافت خدمات قرار دارند.

جدا از اینکه این آمار تناسبی با جمعیت کشور و اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه معلولان ۱۵ درصد جمعیت جوامع را تشکیل می دهند ندارد، خارج کردن ۹۸ درصد جامعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری معلولان از دریافت خدمات بهزیستی، قطعا این جامعه را بیش از پیش دچار تنگناهای اقتصادی و معضلات جسمی و روحی خواهد کرد.

آنچه مسلم است توانمندسازی که البته باید در قالب یک پروسه تکمیل شود می تواند مبنای خروج افراد دارای معلولیت از دایره دریافت خدمات مستمر معیشتی قرار گیرد و نباید این افراد (حتی در صورت تمکن مالی) از سایر خدمات بهزیستی محروم شوند. با این وجود سؤالی که مطرح می شود این است که آیا ۹۸ درصد جامعه معلولان توانمند شده اند؟

یک فعال امور معلولان در این خصوص می گوید: آنچه مسلم است اینکه معلولان با توجه به نوع و شدت معلولیتشان نیازهای متفاوتی در سطوح متفاوت دارند و هیچگاه نمی توان به طور کامل آنها را از چرخه حمایت خارج کرد بلکه باید ببینیم چه فردی، در چه زمانی، به چه خدماتی نیاز دارد.

سهیل معینی در گفت و گو با جماران اظهار کرد: در فضای غیرشفاف نمی توان صحبت کرد. ابتدا باید مبنای این ادعا که تنها ۲ تا ۲٫۵ درصد افراد دارای معلولیت نیاز به خدمات دارند مشخص و سپس برای خروج ۹۸ درصد این افراد از دایره خدمات تصمیم گیری کرد.

به گفته مدیر عامل انجمن باور، آمارهای سازمان بهزیستی همواره جای شک و تردید دارند و از مبنای دقیق و مشخصی برخوردار نیستند. بنابر این نمی توانند ملاک تصمیم گیری باشند.

معینی با طرح این سوال که مگر خدمات سازمان بهزیستی دارای سطح بندی است که چنین نتایجی از آن استخراج می شود؟ تاکید کرد: این صحبت آنقدر عجیب است که تا زمانی که باز نشود عدد ۲ تا ۲٫۵ درصد از کجا آمده فقط می توان درخواست کرد این ابهام و علامت سوال پاسخ داده شود.

 

منبع: سایت شعمدانی