۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

لطفا قربانی نباشید!

اگر فکر می‌کنید در بسیاری از مواقع اطرافیان به شما احترام نمی‌گذارند و برایتان ارزش قائل نیستند و یا بدون اینکه نظر شما را بپرسند برنامه‌ریزی می‌کنند و شما را کم اهمیت جلوه می‌دهند؛ حتما این یادداشت را همراه با ما بخوانید…

شما دوست دارید دیگران چگونه با شمار رفتار کنند؟ به نظرتان می‌رسد رفتار آنها با شما چگونه است؟ آیا فکر می‌کنید در بسیاری از مواقع به شما احترام نمی‌گذارند و برایتان ارزش قائل نیستند؟ بدون اینکه نظر شما را بپرسند برنامه‌ریزی می‌کنند و شما را کم اهمیت جلوه می‌دهند و…

بسیاری از ما بارها در این موقعیت‌ها قرارگرفته‌ایم و شروع به سرزنش دیگران کرده‌ایم که چرا قدر ما را نمی‌دانند و آنگونه که سزاوار ماست، با ما رفتار نمی‌کنند؟!

اما بهتر است بدانید مردم با شما آنگونه رفتار می‌کنند که شما از آنها می‌خواهید! بنابراین اگر حس می‌کنید دیگران از شما سوء‌استفاده می‌کنند و رفتار درستی با شما ندارند، نگاهی به رفتار خود بیندازید و از خود بپرسید چرا به دیگران اجازه داده‌اید که با شما چنین رفتاری بکنند ولی اگر هم بخواهید دائم افراد دیگر را مقصر بدانید و خودتان را تغییر ندهید، با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید و خودتان را درمانده و ناتوان احساس می‌کنید.

رفتار دیگران

هنگامی که به دیگران نشان می‌دهید چه چیزی برایتان قابل تحمل است، به آنها می‌گویید رفتارشان باید با شما چگونه باشد. اگر رفتاری را برای مدتی طولانی تحمل کنید این پیام را به طرف مقابل خود می‌دهید که پذیرای آن رفتار هستید. اما اگر به دیگران نشان دهید که هیچ نوع سوءرفتاری را تحمل نخواهید کرد و قاطعانه نیز سر حرف خود بایستید، سوء‌استفاده‌کنندگان هم متوجه می‌شوند و می‌فهمند که نمی‌توانند هرطور بخواهند با شما رفتار کنند اما اگر دریابند مخالفت‌های شما چندان هم قاطع و جدی نیست و به نوعی حاضر به پذیرش سلطه آنها هستید، در آن صورت هرگونه بخواهند با شما رفتار می‌کنند. بنابراین بهتر است قاطعانه موضع خود را برای دیگران مشخص کنید؛ ‌طوری که آنها اجازه هیچ سوء‌رفتاری نداشته باشند. داشتن رفتار قاطعانه باعث می‌شود که اجازه ندهید دیگران هر طور می‌خواهند با شما رفتار کنند.

درست رفتار کنید!

همه ما در مورد تصمیمات خود با دیگران خیلی حرف می‌زنیم؛ اما تا وقتی که یاد نگرفته‌ایم رفتار درستی داشته باشیم، همچنان دیگران به ما امرونهی خواهند کرد و رفتاری خلاف آنچه انتظار داریم، با ما خواهند داشت ولی فراموش نکنید که رفتاری که نشان‌دهنده عزم و اراده ماست، ‌می‌تواند بیش از صدها کلمه و حرف مفید واقع شود. رفتار صحیح و قاطعانه، تنها چیزی است که می‌توانید به وسیله آن به دیگران بفهمانید که نمی‌توانند به شما زور بگویند. بارها پیش آمده که از فرزندتان خواسته‌اید کاری را انجام دهد ولی او هربار طفره رفته و بهانه آورده! اما اگر یک‌بار قاطعانه رفتار کنید و با عمل صحیح خود نشان دهید که دقیقا از او چه می‌خواهید، به اندازه صدها بار تذکر و دادن پندواندرز مفید واقع خواهد شد.

ارزیابی شرایط

یکی از راه‌های جلوگیری از قربانی‌شدن،ارزیابی شرایطی است که در آن قرار دارید. ارزیابی شرایط به معنای هوشیاربودن و داشتن نوع جدیدی از ادراک است که شما را از مورد سوءاستفاده قرارگرفتن محافظت می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از شروع هر ارتباطی ارزیابی درست و کارآمدی از شرایط خود داشته باشید؛ بدین‌منظور باید عادات جدید خود را جایگزین عادات غلط قبلی‌تان کنید.
شما همیشه فردی شایسته، باارزش و محترم هستید، بنابراین دلیلی ندارد که اجازه دهید دیگران زندگی شما را کنترل کنند

ارزیابی شرایط زندگی فقط به این معناست که برای خود برنامه‌هایی داشته باشیم تا اگر هر کدام از آنها با شکست مواجه شد، دیگری را به کار ببریم. بنابراین هیچ‌گاه قبل از قرارگرفتن در هر موقعیتی آن را ارزیابی نکنید. فراموش نکنید اگر در ذهن خود منتظر عصبانی‌شدن باشید، به سختی می‌توانید خود را کنترل کنید و حتما عصبانی خواهید شد. بنابراین به خودتان یادآوری کنید که اجازه نمی‌دهید کسی شما را عصبانی و خشمگین کند و خودتان هم تصمیم ندارید باعث خشم و ناراحتی‌تان شوید.هیچ‌گاه از بیان احساسات و خواسته‌های خود نترسید. به راحتی آنچه را می‌خواهید بگویید و از اینکه دیگران راجع به شما چه فکر می‌کنند ترسی نداشته باشید.

انتظارات بیجا!

اما یکی از غیرمنطقی‌ترین انتظاراتی که بعضی افراد از طرف مقابل خود دارند، این است که خلاف خصوصیات خود عمل کنند. مثلا بسیاری افراد همیشه گله می‌کنند که چرا همسرشان ساکت و آرام است؛ «او اصولا آدم ساکت و آرامی است و چیزی که مرا واقعا عصبانی می‌کند، این است که زیاد با من حرف نمی‌زند و بیشتر مواقع در حال مطالعه و انجام کارهای شخصی‌اش است و…»

ببینید، شما از یک شخص ساکت و آرام چه انتظاری دارید؟ اینکه سروصدا کند؟ اگر همسر شما اصولا آرام است، ناراحت شدن شما در شرایطی که می‌دانید این جزء اخلاقیات اوست، انتظاری بیهوده و فرسایشی است. در واقع، بدین ترتیب شما فقط خودتان را ناراحت می‌کنید که چرا او چنین خصوصیاتی دارد. او هم ترجیح می‌دهد طبق خواست خود و خصوصیاتش رفتار کند. بنابراین جز اینکه مشکلی دیگر بر مشکلات خود بیفزایید و هر بار که او ساکت است ناراحت بشوید و از او برنجید، کار دیگری از پیش نمی‌برید.

مسلما این فهرست می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد مهم این است که شما به جای آنکه به دیگران تعلیم دهید عادت‌های بدشان که شما را ناراحت می‌کند کنار بگذارند، به آنها بفهمانید که اجازه نخواهید داد رفتارهای قابل پیش‌بینی آنان شما را ناراحت کند و مانعی سر راهتان قرار دهد.

قدرتمند باشید!

اگر نگاهی به افرادی که در نظر دیگران محترمند بیندازید، می‌بینید که اگر از موضع ضعف عمل کنید نمی‌توانید مانند آنها محترم باشید؛ در واقع افراد محترم همیشه افرادی قدرتمند هستند. بنابراین هر وقت با خود بگویید آن‌قدر به خود اطمینان دارید که می‌دانید چگونه با دنیا روبه‌رو شوید، خود را به عنوان یک انسان قدرتمند توصیف کرده‌اید.

بنابراین هنگامی که قدرتمند عمل کنید و بتوانید بر ترس‌های خود غلبه کنید دیگران نیز احترام بیشتری برایتان قائل خواهند بود. همچنین می‌دانید که به جسارت و جرأت بیشتری احتیاج دارید تا بتوانید اشتباهات خود را بپذیرید و آنها را اصلاح کنید.با عمل کردن از موضع قدرت و به‌کارگیری مؤثر مهارت‌هایتان می‌توانید از زخم معده، فشار عصبی، خشم، اضطراب و نظایر آن جلوگیری کنید.

انتخاب کنید!

معنای قدرتمندبودن و پیروزشدن، اعمال قدرت و زورگویی به دیگران نیست بلکه به این معناست که زندگی خود را برپایه موقعیت‌های ارزشمند و تأثیرگذار بنا کنید. شما همیشه فردی شایسته، باارزش و محترم هستید، بنابراین دلیلی ندارد که اجازه دهید دیگران زندگی شما را کنترل کنند. همین که اجازه می‌دهید دیگران به راحتی شما را عصبانی کنند یعنی اجازه می‌دهید شرایط، شما را کنترل کند. شما در هر شرایطی که باشید حق انتخاب دارید؛ ‌می‌توانید توانا و مؤثر باشید یا برعکس ناتوان و خود را در تنگنا قرار دهید.

البته ممکن است شرایطی پیش بیاید که نتوانید با آنها کنار بیایید اما در تمام این مواقع می‌توانید با کنترل خشونت و هیجانات خود، آنها را مهار کنید. به خاطر داشته باشید هیچ‌کس نمی‌تواند به شما صدمه‌ای بزند مگر آنکه خودتان اجازه دهید.فقط در صورتی که بتوانید با ترس‌های خود مواجه شوید، خواهید فهمید که رهایی از ترس چه لذتی دارد و برای این کار هم نیاز به شجاعت دارید. شجاعت به معنای مواجه‌شدن با انتقاد دیگران و تکیه داشتن بر خود است، بنابراین باید به اندازه کافی خود را باور داشته باشید.

منابع: پایگاه پلیس ایران، همشهری آنلاین و سایت تبیان