۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کلیدهایی طلایی برای‌ سلامت‌‌مردان

می‌گویند مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، اما این موضوع در مورد بسیاری از آنها اصلا صادق نیست. برخی آقایان با یک بیماری کوچک سریع می‌ترسند و روزگار را بر زن و بچه خود سیاه می‌کنند و با آه و فغان همه را می‌ترسانند.

این نوشته را دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت‌ منتشر کرده و۲۰ کلید طلایی را در اختیار آقایان قرار می‌دهد که بیشتر سالم بمانند و کمتر موجب اذیت خانواده شوند.

۱- تغییر عادت دهید: سال‌ها با عادات گوارشی و ادراری خود کنار آمده‌ایم. هر گاه این عادات مختل شود باید دریابیم بهترین راه، مراجعه به پزشک و درمان زود هنگام است. قبل از آن که بیمار شوید با پیشگیری برای خود، سپر دفاع مستحکمی ایجاد کنید تا گرفتار بیماری خطرناک نشوید.

‌۲- رنگ ادرارتان را کنترل کنید: رنگ ادرار نشانگر و نشانه گویایی از سلامت است و نباید نسبت به تغییر رنگ آن بی‌اعتنا باشیم. در کنار رنگ ادرار هر نشانه خونریزی یا قرمز شدن ادرار، زنگ خطری است که ‌ سن و جنسیت افراد تفاوتی در اصل ماجرا ندارد.

۳- سیگار نکشید: هر پکی که به سیگار می‌زنید شانس سرطان پرستات را برای شکل ‌گرفتن، افزایش می‌دهید. مصرف سیگار کلید ورود به جمع آنهایی است که سرطان مثانه گرفته‌اند. بهتر نیست سیگار خود را خاموش کنید؟

۴- آب کافی بنوشید: اگر می‌خواهید رنج داشتن سنگ کلیه را تجربه نکنید به موقع و به قدر کافی آب بنوشید. خوردن خودسرانه کلسیم و ویتامین‌ها می‌تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.

۵- ‌ مراقب کلیه‌هایتان باشید: کلیه ناسالم بر فشار خون تاثیر منفی می‌گذارد و در مقابل فشار خون بالا، کلیه را دچار آسیب می‌کند.

۶- رفتار سالم جنسی داشته باشید: با اتخاذ رفتارهای سالم جنسی از ابتلا به بیماری ایدز و سایر بیماری‌های آمیزشی پیشگیری کنید.

۷- با پزشک مشورت کنید: بروز ناتوانی جنسی مردان در سن بالا طبیعی است ولی با درمان خودسرانه این ناتوانی، مشکلاتی به بار می‌آید. بهترین انتخاب، مراجعه به پزشک متخصص است.

۸- ‌ به سمت مواد مخدر نروید: اعتیاد، دشمن سلامتی جسمی و شکل‌گیری ناهنجاری‌های روانی، فرهنگی و اجتماعی است وفرد معتاد، مسوول بسیاری از این ناهنجاری‌هاست.

۹- فشار خونتان را کنترل کنید: ‌فشار‌‌خون‌ بالا قاتلی است که در سکوت دست به کشتار می‌زند. با آزمایش کامل ادرار، اندازه‌گیری الکترولیت‌ها و تست‌های هورمونی و با درمان به موقع امکان سلامتی خود را تضمین کنید.

۱۰- ‌ حواستان به این ۵ عامل باشد: ۵ عامل می‌تواند باعث سکته قلبی شود. برای رخ دادن یک سکته به همه ۵ عامل نیازی نیست، مبتلا شدن به سه مورد کافی است. این ۵ نام را فراموش نکنید: تری گلیسیرید بالا، کلسترول، فشار خون، قند خون، HDL پایین و LDL بالا.

۱۱- ‌ پروستات در میانسالی را جدی بگیرید: مردان۴۰ سال به بالاها هر ۲ تا ۳ سال یکبار و مردان بالای ۵۰ سال هر سال باید از نظر سرطان پروستات، غربالگری شوند.

۱۲- ‌ به این نشانه‌ها دقت کنید: این علائم می‌توانند نشانه بیماری پروستات و سرطان در این ناحیه باشند. تکرر ادرار، ضعف یا منقطع شدن جریان ادرار، باقی ماندن ادرار در مثانه، احساس درد یا سوزش در زمان تخلیه ادرار و درد دائمی کمر، لگن یا مفصل ران.

۱۳- ‌ شغل شما ممکن است بیماری‌زا باشد: حتماً با پزشک متخصص طب کار مشورت کنید. اگر شغلی برای خود برگزیده‌اید که به ناچار با صنایع شیمیایی، رنگ، لاستیک، مواد نفتی، چرم و چاپ سروکار دارید، بیشتر از بقیه در معرض سرطان مثانه قرار دارید پس بیشتر از بقیه با پزشک متخصص مشورت کنید.

‌۱۴- هورمون درمانی نکنید: استفاده از هورمون‌های آنابولیزان در صحنه رقابت ورزشی ممکن است منجر به ناباروری شود، بدون آن که در رقابت کمکی به شما کند.

۱۵- ‌ ورزش کنید: ورزش در حفظ و تداوم سلامت بسیار مفید است، ورزش کردن را جزو عادات زندگی خود قرار دهید. این نکته را هم فراموش نکنید، با اولین علامت غیرطبیعی در جسم خود بلافاصله به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید چون اقدام به موقع نصف درمان است.

۱۶- این زنگ‌ها را جدی بگیرید: نشانه‌های زیر زنگ هشداری است که به شما خبر می‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید: وجود خون در ادرار، فوریت در دفع ادرار، دفع مقادیر کم و مکرر ادرار،دفع دردناک ادرار و کاهش اشتها و وزن.

۱۷- ‌ با متخصص اورولوژی دوست باشید: بزرگی پروستات اگر با علائمی مانند کاهش فشار و قطع و وصل شدن جریان ادرار، تاخیر در شروع ادرار، نیاز به تخلیه مکرر ادرار و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه پس از ادرار کردن، تکرر ادرار در روز و شب و زور زدن هنگام ادرار کردن همراه باشد، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا از پیشرفت و بروز نارسایی کلیه جلوگیری شود.

۱۸- این نکته را باید بدانید: بزرگی خوش خیم پروستات نشانه سرطان نیست، ولی آمارها نشان می‌دهد این بزرگی می‌تواند با بدخیمی همزمان شود.

اگر با کسانی که سابقه سرطان پروستات دارند فامیلی نسبی دارید خطر ابتلای شما به این بیماری بیشتر است. اگر این بزرگی خوش خیم را مشاهده کردید، تحت معاینه پروستات و آزمایش PSA قرار گیرید تا مطمئن شوید مشکلی ندارید.

۱۹- ‌ استرس را از خود دور کنید: اگر خواهان طول عمر بیشتری هستید باید مراقب جسم خود باشید. مصرف دخانیات را کنار بگذارید و تغذیه مناسب را جدی بگیرید، از رفتارهای استرس‌زا پرهیز کنید و از همه مهم‌تر ورزش را فراموش نکنید.

۲۰- ‌ این رازهای سلامتی را به شما می‌گوییم: عدم استعمال دخانیات، حفظ وزن متعادل، ورزش روزانه، تغذیه سالم و متعادل،کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت، مراجعه منظم به پزشک، قرار گرفتن در غربالگری بزرگی پروستات و سرطان پروستات به خصوص اگر ۴۵ سال بیشتر دارید، کاهش استرس در ارتباط فعال با دوستان و خویشاوندان و عادت مراجعه به روانپزشک در صورت بروز خشم و افسردگی.

منبع: جام حم آنلاین