۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

فاصله زیادی بین هزینه خدمات و یارانه پرداختی به معلولان وجود دارد

معاون سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه فاصله زیادی بین قیمت تمام شده خدمات با یارانه پرداختی به معلولان وجود دارد گفت: افزایش مستمری ۵۵۰ هزار نفر با معلولیت شدید پیش‌بینی شده است.

فاصله زیادی بین هزینه خدمات و یارانه پرداختی به معلولان وجود دارد به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حسین نحوی‌نژاد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول جسمی – حرکتی، ذهنی و بیمار مزمن زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که ۳۵ درصد از آن را بانوان و ۶۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحت پوشش قرار گرفتن افراد در سازمان بهزیستی درجه ناتوانی باید به حدی رسیده باشد که نیازمند دریافت خدمات ویژه است و این افراد از خدماتی مانند مراقبت، آموزش و توانبخشی بهره‌مند می‌شوند اما کارکردهای ضعیف‌تر دارای پرونده در بهزیستی نیستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی به قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: در این قانون افزایش مستمری معلولان شدید تا زمان یافتن شغل پیش‌بینی شده که بر اساس آن حداقل میزان حقوق چیزی معادل یک میلیون تومان به افراد واجد شرایط اعطا می‌شود.

این مسئول دشوار بودن شرایط پرداخت تسهیلات از طرف بانک‌ها را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: براساس قانون جامع حمایت از معلولان صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی با مدیریت سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل می‌شود که منابع مالی از محل‌هایی مانند هدفمندی یارانه‌ها به این صندوق تعلق می‌گیرد و حتی کارفرمایان که طرح‌های اشتغالزایی برای معلولان داشته باشند می‌توانند از تسهیلات آن استفاده کنند.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در این قانون پیش‌بینی شده است بیان کرد: دولت پرداخت ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق افراد تحت پوشش را خود بر عهده می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار معلول در بیش از ۲ هزار مرکز وابسته به بهزیستی از خدمات بستری، آموزشی یا خدمات در منزل استفاده می‌کنند، تصریح کرد: بین قیمت تمام شده خدمات و یارانه‌ای که به خانواده‌ها اعطا می‌شود فاصله زیادی وجود دارد که سعی می‌شود این فاصله‌های کاهش یابد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، زنجان را جزو استان‌های فعال و پویا با استناد به موفقیت در جشنواره شهید رجایی خواند و گفت: در سفر به این استان موضوعاتی مانند افزایش اعتبارات، افتتاح مراکز جدید، افزایش خدمات توانبخشی و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد شناسایی افرادی که واجد شرایط دریافت مستمری و افزایش مقدار آن هستند ابراز کرد: ۵۵۰ هزار نفر با درجه معلولیت شدید از این مستمری بهره‌مند می‌شوند.

نحوی‌نژاد تعداد افراد زیر پوشش دارای بیماری‌های مزمن روانی را ۱۰۵ هزار نفر برشمرد و گفت: یک تا ۱٫۵ درصد جامعه دچار اسکیزوفرنی و سایکوز هستند و همه بیماران روانی نیاز به بستری ندارند.

این مسئول با اشاره به اینکه ۱۱ هزار ۵۰۰ بیمار روانی در مراکز بستری هستد بیان کرد: ۹ هزار نفر از خدمات روزانه و خدمات در منزل استفاده می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای طرح مراقبین تصریح کرد: نیاز واقعی افراد به این طرح ۴۰۰ هزار نفر است اما به دلیل مشکلات مالی در حال حاضر تنها ۱۶ هزار نفر از این خدمات بهره‌ می‌برند.

وی پیشگیری از بیماری‌ها را یکی از اقدامات مهم بهزیستی عنوان کرد و افزود: آمار نابینایی کشور ما از جهان پایین‌تر است و معاینه تنبلی چشم برای کودکان انجام می‌شود و در بخش شنوایی نیز کودکان در بدو تولد برای جلوگیری از ناشنوایی غربالگری می‌شوند.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه با برآوردهای انجام شده مناسب‌سازی مکان‌های عمومی به ویژه در مراکز دولتی زیر ۳۰ درصد است بیان کرد: باید محیط‌های شهری برای حضور سالمندان، معلولان، مادران بادردار، کودکان، افرادی که موقتا با عصا تردد می‌کند، عبور کالسکه و سایر موارد مناسب‌سازی شود که در سال‌های اخیر این امر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.