۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

عوارض کلی آسیب نخاعی در یک نگاه

آسیب نخاعی می تواند منجر به بروز عوارض طولانی مدت جدی زیادی شود ، که تعدادی ازآنها بطور خاصی مستلزم درمان هستند . متاسفانه بیماران آسیب نخاعی باید انرژی و زمان زیادی را برای جلوگیری ، به حداقل رساندن یا بهبودی این مشکلات ثانویه صرف کنند .

زخم های پوستی

این زخمها که به نام زخم بستر یا زخم فشاری نیز نامیده می شوند ، ممکن است درهر جایی از بدن که جریان خون به خاطر فشار مکانیکی پوست محدود می گردد ، دیده شود .از آنجایی که این زخمها به راحتی و به سرعت بهبود نمی یابند ، تا حد زیادی مستعد عفونت هستند .

استخوان سازی نابجا

این عارضه عبارتست از رسوب کلسیم در بافتهای نرم . که می تواند بسیار دردناک باشد .

ترمبوز وریدی عمقی ،آمبولی ریوی

بیمارانی که به تازگی دچار آسیب نخاعی شده اند به میزان زیادی در معرض خطرتشکیل لخته خون در سیستم سیاهرگی بدن خود هستند ، اما این خطر فقط مختصری با گذر زمان کاهش می یابد. هر لخته ای که در دیواره ی سیاهرگی دستگاه گردش خون تشکیل شود ، خطر جدا شدن و رفتن به ریه ها را دارد که به آن آمبولی ریوی می گویند .

عفونت ریه

بیماران نخاعی به خصوص کسانی که آسیب آنها در سطوح بالاتر از T12 است ، تا حد زیادی در معرض خطر عفونت تنفسی هستند . هنگامی که قفسه سینه نتواند بطور کامل منقبض و منبسط شود ، و واکنش سرفه محدود گردد ، دفع عوامل بیماری زا از دستگاه تنفس مشکل مواجه می شود . عامل مرگ بسیاری از بیماران دچارآسیب نخاعی ، پنومونی است .

عفونت دستگاه ادراری

اگریک بیمار نخاعی برای دفع ادرارخود از سوند استفاده نماید ، نباید گفت که اوعفونت ادراری خود را بیشتر می کند ، اگر این کار را نکند ، او به شدت در معرض خطر عفونت کلیه قرار خواهد داشت .

اتونومیک دیس رفلکسی

آسیب نخاعی در سطوح بالاتر از T6 ، خطر آسیب اتونومیک دیس رفلکسی را افزایش می دهد . شرایطی که در آن کمترین تحریک ( پر شدن مثانه یا روده ، جمع شدن لباس در زیر پوست ، انقباضات مربوط به قاعدگی و غیره … ) می تواند واکنش خودکار غیر قابل کنترلی را ایجا دنماید . این واکنش باعث سردرد ضربانی ، افزایش ضربان قلب ،عرق کردن و دیگر نشانه های واکنشی از جمله افزایش خطرناک فشار خون می گردد . اتونمومیک دیس رفلکسی می تواند یک فوریت پزشکی محسوب شود .

بیماریهای قلبی عروقی

تغییرات ناگهانی از فعال بودن به محدود شدن به ویلچر به مفهوم کاهش چشمگیر فعالیت بدنی برای بیشتر مبتلایان به آسیب نخاعی است . خطر ایجاد فشار خون ، اترواسکروزیس ( تصلب شرائین ) ، و سایر مشکلات قلبی عروقی در جامعه افراد نشسته بیشتر است .

بی حسی

بیشتر بیماران نخاعی بیحسی یا کاهش حس را بسته به اینکه کدام قسمت از نخاع آسیب دیده باشد ، تجربه می کنند . نبود درد یک جنبه خطرناک دارد ، چرا که فقدان وجود هشدار درد ، اجازه آسیب دیدگی او را فراهم می آورد . بریدگی ها یا خراشیدگی های کوچک می توانند باعث عفونت شوند و یک بیمار نخاعی ممکن است متوجه آنها نشوند .

درد مزمن

برخی بیماران آسیب نخاعی ، انواع مختلفی از درد را به موازات بی حسی تجربه می کنند . بعضی از دردهای مزمن در خود نخاع ایجاد می شوند ، اما حس آن دراعضای آسیب دیده اتفاق می افتد ؛ فشار در ناحیه ریشه عصب ممکن است با احساس درد در ناحیه خارجی پوست همراه باشد . امکان دارد درد در اثر رسوب کلسیم ایجاد شود ؛ یا ممکن است همزمان باهنگامی که بیماراز دستها یا شانه خود برای هل دادن ویلچر یا بلند کردن و جابجا کردن بدن خود بکار می گیرد ، مربوط به یک ضایعه اسکلتی عضلانی باشد .

اسپاسم ، سفتی مفاصل

از آنجایی که به خاطر آسیب آکسونهای حرکتی ، ماهیچه ها شروع به سفت شدن می کنند ، یک بیمار نخاعی دامنه حرکتی را از دست می دهد . این موضوع به آهستگی اتفاق می افتد اما فرایند پیشرونده ای دارد که از طریق کشش و فیزیوتراپی می تواند کند یا متوقف گردد. اگر هر گونه فعالیت حسی یا حرکتی از عضله گرفته شود ، رخدادهای موقتی اسپاسم نیز ممکن است به عنوان یک مشکل وجود داشته باشد. این عوارض می توانند از طریق هر گونه تحریک ، انعکاسهای حاصل از رشته های ماهیچه ای فعال در بیماران نخاعی که خیلی زیاد و حساس هستند ، ایجاد شوند .

گزینه های بهبودی آسیب نخاعی

در حال حاضر، همه روزه گزینه های درمانی جدیدی برای بیماران نخاعی ارائه می شود . برخی از افراد دچار آسیب نخاعی ممکن است دارای الکترودهایی باشند که آنها را در ماهیچه هایی که ازطریق یک رایانه خارجی کنترل می شوند ، کار گذاشته می شوند . این الکترودها می توانند توانایی های گیرایی و گرفتن را در افرادی که قادر به استفاده از دستهای خود نیستند ، فراهم آورند . جابجا کردن تاندون های سالم از طریق جراحی نیز می تواند مفید باشد . در برخی افراد ، ممکن است ماهیچه سه سر فلج ، اما عضله دلتوئید آنها فلج نباشد . در این افراد از طریق جراحی ، تاندون خلفی دلتوئید کشیده شده و به سر استخوان ساعد (olecranon ) متصل می گردد . درنتیجه قدرت استفاده از ویلچربرای این گونه افراد تامین می گردد .
بطور کلی بهبودی افراد نخاعی با هدف فراهم کردن مهارتهای زندگی تا حد ممکن انجام می شود . کاردرمانان و فیزیوتراپ ها ، متخصص کمک کردن به بیمارانی هستند که می خواهند مهارتهای لازم برای انجام فعالیتهای خود را بدست آورند ؛ نقش متخصصان روانشناسی نیز مهم است ، به خصوص برای کسانی که می خواهند در راه جدید زندگی خود با آسیب نخاعی سازگاری پیدا کنند .

ترجمه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com ) ؛ منبع مورد استفاده ؛ سایت : http://www.massagetoday.com – مقاله : Working with Clients Who Have Spinal Cord Injuries- انتشار: سایت انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران