۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

عدم تعریف جایگاه معلولان در برخی مدارس؛ سهم ۳ درصدی استخدام فراموش شد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: در برخی مدارس جایگاه معلولان هنوز تعریف نشده و سرویس‌های بهداشتی و امکانات ویژه معلولان فراهم نشده است.

اسدالله عباسی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا» در خصوص مشکلات معلولان در زمینه‌های اجتماعی و آموزشی اظهار داشت:‌ در رابطه با آموزش معلولان، مدارس استثنایی وظایف خود را در این زمینه انجام می‌دهند؛ برخی کودکان معلولیت‌های ذهنی دارند که باید در مدارس استثنایی به تحصیل بپردازند اما گروهی که معلولیت‌های جسمی دارند، می‌توانند حتی در مدارس عادی نیز تحصیل کنند بنابراین در این زمینه تعامل وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی ضروری است.

* برخی معلولان در مناطق دور افتاده با مشکلات جدی روبرو هستند

وی با بیان اینکه در زمینه تأمین امکانات معلولان و رفع مشکلات آنها هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، تصریح کرد:  در برخی از مناطق دور افتاده و شهرستان‌ها معلولانی هستند که محدودیت‌های جدی برای آنها ایجاد شده است، به خصوص در رفت و آمد و هزینه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؛ مشکل دیگری که معلولان با آن مواجه هستند، این است که در برخی از مدارس، سرویس‌های بهداشتی و امکانات ویژه معلولان برای آنها فراهم نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان‌ها و روستاهای دور افتاده که امکان تحصیل برای برخی از معلولان دانشجو وجود ندارد، آنها مجبور هستند تا مسیر طولانی را برای تحصیل در شهرها بپیمایند که مشکلات مالی و ایاب و ذهاب نیز برای آنها ایجاد می‌شود.

*جایگاه معلولان در برخی از مدارس تعریف نشده است

عباسی اضافه کرد: متأسفانه جایگاه معلولان در برخی از مدارس تعریف نشده است بنابراین باید مسئولان بهزیستی و آموزش و پرورش موقعیت تعلیم و تربیت را برای دانش‌آموزان معلول فراهم کنند؛ دراین زمینه باید فرصت‌هایی حتی اندک مهیا شود تا معلولان از استعدادهای خود به خوبی بهره ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولت را در زمینه حمایت از معلولان چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: اگر به طور کلی عملکرد دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگویم که دولت یک رویکرد مثبتی برای رفاه معلولان در پیش گرفته است که این رویکرد مثبت در سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش نیز وجود دارد، اما این رویکرد مثبت کافی نیست و تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

* نادیده گرفتن سهم ۳ درصد استخدام معلولان توسط آموزش ‌و ‌پرورش

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه باید تمام شرایط لازم برای معلولان در زمینه‌های مختلف فراهم شود، اضافه کرد: باید امکانات رفاهی مخصوص معلولان توسط دولت فراهم شود که این امر نباید به صورت موردی و موقت باشد، بلکه باید امکانات و شرایط دائمی برای این قشر از جامعه به صورت جدی مهیا شود.

عباسی از رعایت نشدن بحث سه درصد استخدام معلولان در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت:‌ متأسفانه با توجه به اینکه بحث سه درصد استخدام معلولان توسط مجلس تصویب و به مرحله اجرا درآمده است اما آموزش و پرورش این امر قانونی را نادیده گرفت؛ در حالی که معلولان می‌توانستند در بسیاری از زمینه‌های آموزش و خدمات آموزشی این وزارتخانه کارایی مناسبی داشته باشند.

* استعدادهای معلولان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلولیت، محدودیت نیست، افزود: معلولان نباید این تفکر را در ذهن خود جای بدهند که دچار ضعف هستند و احساس کمبود کنند؛ درست است که فرد معلول، آسیب دیده اجتماعی است اما دارای توانمندی‌هایی است که باید آن توانمندی‌های خود را بروز دهد و جامعه نیز از استعدادهای آنها نهایت استفاده را بکند.

وی ادامه داد: بسیاری از معلولان توانایی مشارکت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی را دارند، بنابراین دولت باید از این اقشار جامعه به صورت جامع و ویژه حمایت کند؛ مجلس نیز تا حد امکان در کنار دولت خواهد بود، به طوری که در لایحه بودجه سعی شده است که به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای شود.

* معلولان به هیچ وجه نباید چیزی کمتر از افراد سالم داشته باشند

عباسی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر رویکرد حمایتی مسئولان به معلولان مثبت بوده است که باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد و این نیاز به حمایت مسئولان و مردم دارد؛ مجلس در زمینه آموزشی و تحصیل معلولان نیز ورود پیدا کرده است و هر کاری که موجب شکوفایی استعداد معلولان شود،  استقبال می‌کند، بنابراین معلولان نباید چیزی کمتر از افراد سالم داشته باشند.

وی در پایان عنوان کرد: باید برای ارتقاء حرکت معلولان در زمینه‌های علمی، اطلاعاتی و آگاهی‌های این قشر از جامعه کارهای جدی‌تری صورت گیرد و همه دست به دست هم بدهیم تا این افراد توانایی‌ها و استعدادهای خود را بروز داده و در جامعه تاثیرگذار باشند.