۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

طرح مراقبت توانبخشی در منزل در خراسان شمالی اجرا می شود

مرکز توانبخشی

 

محمد قزی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: توانبخشی مجموعه ای است که اقدامات هدفمند را در جهت قادرسازی شخص معلول به منظور دستیابی به سطح توانایی و عملکرد جسمی، ذهنی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام می دهد.

وی اظهار داشت: براین اساس فعالیت عمده مجموعه توانبخشی تغییر زندگی معلولین برای استقلال بیشتر است.

قزی با اشاره به اهداف معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: توانمندی جسمی، فرهنگی و اجتماعی معلولین، ارائه خدمات توانبخشی، ارائه خدمات توانبخشی حرفه ای، اجتماعی، آموزشی و ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی، یکی از خدمات این معاونت به معلولین را اجرای طرح مراقبت و توانبخشی در منزل توسط مراقبین آموزش دیده عنوان کرد و گفت: خراسان شمالی به عنوان یکی از استانهای پایلوت جهت اجرای طرح مراقبین انتخاب شده و هدف کلی اجرای طرح، تغییر رویکرد مراقبتی از نگهداری شبانه روزی در مراکز به ارائه خدمات مراقبتی توانبخشی در منزل است.

وی افزود: سهمیه استان ۲۸۰ توانخواه است که به ازای هر چهار نفر توانخواه، به یک نفر مراقبت نیاز است.

قزی تصریح کرد: مراقبین به مدت یک ماه دوره‌های آموزشی لازم در خصوص توانبخشی و مراقبتی را گذرانده‌اند و همه ماهه مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر توانخواه دستمزد دریافت می کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ای طرح توسط پنج مرکز اندیشه نو، پرتو و سامان در شهرستان بجنورد، آسمان در شهرستان شیروان و امید در شهرستان اسفراین اجرا می شود.