۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ضرورت ایمن سازی در جانبازان ضایعه نخاعی

مقدمه و هدف :

جانبازان ضایعه نخاعی از مشکلات مختلفی رنج می برند و لذا رعایت بهداشت برای آنان از اهمیت فراوانی بر خوردار است. ایمن سازی یکی از اقداماتی است که می تواند به آنان نماید تا از ابتلا به بعضی بیماریها در امان بمانند.

جانبازان دچار ضایعه نخاعی به علت شرایط خاصی که دارند در معرض خطر مشکلات فراوانی از جمله موارد زیر قرار دارند:

مشکلات مربوط به دستگاه ادراری و تناسلی نظیر بی اختیاری ادراری، عفونت ادراری ، هیدرونفروز، ریفلاکس ادراری، سنگهای ادراری، دیورتیکول مجاری ادراری، فیستول، عوارض ناشی از درمانهای مربوط به ناتوانی جنسی مانند تزریق پاپاورین

مشکلات مربوط به دستگاه گوارش: نظیر اولسرهای گوارشی

زخم فشاری

مشکلات مربوط به دستگاه عصبی: درد و اسپاسم که به دنبال خود تزریقات را در پی دارند.

مشکلات مربوط به دستگاه عضلانی استخوانی نظیر شکستگیهای خودبخودی، دفورمیتی ها و مشکلات خاص اندامها که نیازمند جراحی می باشند.

عوارض ناشی از ترکشهای مستقیم نظیر رزکسیون، اسپلنکتومی و …

مشکلات مربوط به دستگاه ریوی: کاهش اتساع حجم قفسه سینه، کاهش حجم تنفسی ، فقدان و فلج عضلات قفسه سینه که زمینه ساز عفونتهای مزمن ریوی می شوند.

با توجه به احتمال وقوع عوارض مختلف فوق می توان پیش بینی کرد که این گروه از جانبازان در معرض خطر جراحی، ترزیقات مکرر، زخم فشاری، بیماریهای مزمن و بستری شدن در مراکز توانبخشی و دیگر مراکز درمانی می باشند لذا به همین دلایل، معاونت بهداشت و درمان با همکاری مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طرح ایمن سازی جانبازان را تدوین نمود و مقرر گردیده است که واکسنهای مورد استفاده در برنامه ایمن سازی کشور نظیر هپاتیت، کزاز و مننژیت مننگوکوکی توسط مراکز بهداشت در سطح کشور بصورت رایگان به جانبازان دچار ضایعه نخاعی تزریق شود و واکسنهای اختصاصی نظیر آنفلوآنزا، پنوموک توسط معاونت بهداشت و درمان تامین اعتبار شده و با همکاری هلال احمر خریداری و توسط مراکز تابعه به جانبازان تزریق شود ( جانبازان دچار ضایعه نخاعی که اسپلنکتومی شده باشند و یا ناقل ویروس نقص ایمنی اکتسابی باشند باید  پنوموکوک را دریافت کنند ). ضمنا” کلیه جانبازانی که در محیطهای جمعی نظیر مراکز توانبخشی بسر می برند باید واکسن مننژیت را دریافت نمایند. همچنین در این طرح تذکر داده شده است که جانبازان قبل از دریافت هرگونه واکسن باید تحت مشاوره متخصص عفونی قرار گیرند و در صورت تایید متخصص، واکسن مورد نیاز را تزریق نمایند.

منبع :  مقاله  ” ضرورت ایمن سازی در جانبازان ضایعه نخاعی ” – حمید میرزاآقایی -دومین کنگره ضایعات نخاعی ایران ۷-۶ اسفند ماه ۱۳۸۱ – دانشگاه شاهد- دانشکده پزشکی