۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ضرورت ارزیابی های ویلچرتوسط کاردرمانها

ضرورت ارزیابی های ویلچرتوسط کاردرمانها
در دنیای امروزی ، حرف پزشکی در سرتاسر جهان گسترش یافته اند . درست است که اقدامات پزشکی برای درمان هر نوع بیماری مهم و مفید است ، اما گاهی اوقات برخی درمانهای رایج در حرفه پزشکی نمی توانند مشکلات بیمار را بطور شایسته وبایسته حل کنند و حتی گاهی اوقات عوارض دیگری را برای فرد ایجاد می کنند .

به عنوان نمونه ، گاهی اوقات برخی از افراد که به علت حوادث یا بطور مادرزادی قادر به راه رفتن نیستند ، پزشکان آنها را بررسی می کنند و راهکارهای درمانی هم ارائه می دهند ، اما آنها را برای بهترین گزینه های متنج به درمان هدایت نمی کنند . بطوری که وقتی بیمار روی ویلچر قرار می گیرد ، نمی تواند احساس خوبی داشته باشد و به دلیل نقصان درمان ،  در شرایط خوبی قرار نمی گیرد .

 

از این رو در توانبخشی جامع ، قبل از هر چیز ، خدمات مورد نیاز بیمار ارزیابی و راه حل هایی ارائه می شود که به این نوع مشکلات رسیدگی مطلوب تری ارائه گردد .

 

امروزه در برنامه های توانبخشی جامع ، همه نوع اطلاعات لازم در مورد ارزیابی ویلچر ارائه می شود ، به طوری که ارزیابی های ارگونومیکی جهت دسترسی ایمن و مستقل را برای بیمار انجام می دهند تا بیمار بتواند در محیط  زندگی خود احساس راحتی کند . این کار ممکن است برای فرد هزینه داشته باشد ، اما راحتی اطمینان بخشی را برای او به دنبال خواهد داشت .  یکی از موضوعات مهم در این ارزیابیها  ، ” ارزیابی ویلچر”  انجام می شود .

دراین ارزیابی ها سه نوع اقدام ارزیابی در مورد ویلچر ارائه می شود :

  1. ارزیابیهای ارگونومی که به نشستن یا طرز استقراربدن روی ویلچر مربوط می شود اما نه خود ویلچر . این ارزیابی عمدتا” در مورد کاربران ویلچر انجام می شود ، چرا که عوارض و درد حاصل از استقرار نامناسب بدن در نواحی شانه ها ، دست ها ، پشت ، گردن و غیره حاصل می شود . از این رو خدمات توانبخشی جامع ، راه حل هایی را برای این نوع افراد ارائه می گردد . از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره نمود :
  • ایجاد استقرار صحیح بدن هنگام نشستن مثلا” برای ایستگاه کاری کامپیوتر
  • حفظ وضعیت مناسب بدن در زمان های مختلف از جمله جابجایی اشیاء ، نقل وانتقالات و …
  • استفاده از وسایل تطبیقی ​​که باعث بهبود وضعیت بدن می شوند.
  1. ارزیابیهای مربوط به نحوه جابجا کردن خود ویلچر که از نظر وضعیت تاشو بودن ، و وزن آن و میزان سبکی آن جهت انتقال آن به داخل وسیله نقلیه مورد توجه قرارمی گیرد . به طوری که فرد برای انجام کارها یا ملاقاتهای خود مشکلی نداشته باشد . ویلچرهای معمولی راحت تر هستند ، چراکه کاربر می تواند با دست و پای خودش به داخل یا بیرون صندلی حرکت کند و این کار باعث حفظ قدرت و دامنه حرکاتی او می شود .
  2. اقدامات کمک کننده به درمان به معنی درمان فردی برای حل مشکلاتی است که در زندگی معمول فرد وجود دارد که اصطلاحا” کار درمانی نامیده می شود . کاردرمانان یا کارشناسان لازم است تا این کار به درستی انجام دهند و بدنبال نتایج موثر آن باشند . متخصصان کاردرمانی ، تکنیک ها و روش های زیادی را برای قسمت های مختلف بدن اعمال می کنند . همچنین توانبخشی جامع پیشنهادات بهتری را برای درمان برای استفاده ارائه می دهد .

در هر حال ، این ارزیابی ها باید به طور اختصاصی و دقیق برای هر فرد  انجام شوند تا برنامه های توانبخشی با حداکثر کارائی به نتیجه برسند .