۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

صندلی چرخداری که BMW برای مسابقات پاراالمپیک ساخت

دانش > فناوری – صندلی‌های چرخدار یا همان ویلچرها یکی از مهمترین موارد مسابقات پاراالمپیک به حساب می‌آید. به گزارش ایرنا، شرکت BMW برای اولین بار در جهان، فناوری های پیشرفته تولید خودرو را برای ساخت یک صندلی چرخ دار به کار گرفته است.
16-4-28-182155Untitled-1

شرکت BMW از چندسال قبل با تیم پاراالمپیک آمریکا همکاری دارد و در بازی های المپیک سال ۲۰۱۴ سوچی، ابزاری را برای کمک به شرکت کنندگان پرش طول طراحی و تولید کرد.
ساخت این ابزار، راه را برای تولید دو ابزار پیشرفته دیگر در المپیک ۲۰۱۶ هموار کرد. این ابزارها شامل یک تحلیلگر حرکات برای شناگران و یک صندلی چرخدار پیشرفته برای مسابقه بود.
مسابقه با صندلی چرخدار معمولا با سرعت بالایی انجام می شود و احتمال برخورد و تصادف شرکت کنندگان در آن وجود دارد. در نتیجه صندلی چرخدار مسابقه باید متناسب با نیازهای هر شرکت کننده طراحی و به گونه ای ساخته شود که در عین استحکام، حداقل مقاومت در برابر هوا را داشته باشد.

 

برای مثال از سال ها قبل در ساخت دوچرخه های مسابقه از فیبر کربن استفاده می شود. اما اکنون برای اولین بار از این ماده محکم و سبک در کنار یک قاب آلومینیومی برای ساخت صندلی چرخدار استفاده شد.
شرکت BNW علاوه بر صندلی های چرخداری که با استفاده از فناوری های مرسوم در صنعت اتومبیل سازی طراحی و ساخته می شوند، نوعی دستکش ویژه را برای حرکت دادن چرخ های صندلی طراحی کرده و با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، به طور اختصاصی برای هریک از شرکت کنندگان ساخته است.
صندلی های چرخدار مرسوم دارای یک قاب مکعبی هستند و در نتیجه معلولان برای جایگیری مناسب در صندلی در طول مسابقات به ناچار از فوم و چسب استفاده می کنند.
اما بدنه صندلی های جدید با الهام از اتومبیل های مسابقه ای، پس از اسکن بدن کاربر، به طور اختصاصی و دقیقا بر اساس اندازه بدن آن ها ساخته می شود و کاربر در مناسب ترین حالت ممکن درون صندلی قرار می گیرد.
این فناوری به طور اختصاصی برای تیم آمریکا طراحی و تولید شده و قرار نیست در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.