۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

صفحه کلید مغزی برای افراد معلول

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبر آنلاین این فناوری که طراحان آن هنوزی نامی برای آن انتخاب نکرده‌اند، با استفاده از سیستم اسکن MRI حرکت خون در مغز بیماران را بررسی می‌کند، در حالی که بیماران به طور ذهنی به حل مسایل ریاضی می‌پردازند، شعر حفظ می‌کنند یا تصاویری را در ذهن خود تصور می‌کنند. حل مساله، حفظ شعر و تصویرسازی و خیال پردازی‌ها هر کدام به یکی از حروف الفبای انگلیسی وابسته است؛ به این ترتیب کاربران با انتخاب فعالیت مغزی مختلف می‌توانند حروف مختلفی را انتخاب کنند.

بتینا سورجر، متخصص اعصاب و یکی از اعضای طراحی این فناوری می‌گوید: «فناوری ما ذهن‌خوانی نیست، بلکه در اینجا شخص روی امور تسلط دارد. در واقع کار این فناوری بیشتر شبیه یک ماشین تحریر است، با این تفاوت که کاربران با مغز خود کلیدها را فشار می‌دهند».
با وجود اشتباهات و نواقص موجود، این فناوری ۸۰ درصد مواقع به خوبی پیام ذهنی بیماران را به کلمه تبدیل می‌کند. برای مثال این سیستم پاسخ یک بیمار ذهنی به این سوال را که «آخرین سفر خارجی خود را در چه کشوری گذراندید؟» با عبارت Indcnerca ثبت کرد که این واژه در واقع واژه انگلیسی Indonesia یا همان اندونزی است.

سورجر می‌گوید: «دادن پاسخ‌های کوتاه با استفاده از این فناوری چند دقیقه‌ای طول می‌کشد، اما برای بیمارانی که از ناتوانی‌های جسمی رنج می‌برند، این مساله دغدغه بزرگی نیست؛ خیلی از این بیماران از برقراری ارتباط با دیگران عاجزند، از این رو این صفحه کلید مغزی گام مهمی برای بهبود قابلیت های ارتباطی افراد ناتوان و فلج محسوب می‌شود».