۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سیستم آبیاری مقعدی جهت تحریک و تخلیه مدفوع

sci

این سیستم که به نام آبیاری ترانس مقعدی یا آبیاری مقعدی شناخته می شود، یک روش منحصر به فرد برای تخلیه مدفوع است و برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع ، یبوست و یا به  زبان ساده تر به عنوان یک روش کارآمد برای مدیریت روده استفاده می شود .

این سیستم برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی کاربرد مفیدی دارد و به آنها کمک می کند تا بتوانند کار تخلیه مدفوع خود را راحت تر انجام دهند . این سیستم به روش نوآورانه ای برای آب گرفتن روده از طریق مقعد طراحی شده است . در واقع این وسیله برای بیمارانی ساخته شده که ازبی اختیاری مدفوع و یا یبوست مزمن رنج می برند و همچنین برای بیمارانی مناسب است که مجبورند به خاطر اختلالات اجابت مزاج زمان طولانی را برای انجام اقدامات مدیریت روده خود صرف کنند .

این سیستم بطوری خاص با قابلیت حمل و کاربرد آسان طراحی شده است . استفاده از آن حس استقلال و اعتماد به نفس را برای کاربران تامین می کند . آزمایشات بالینی انجام شده  بر روی  بیماران دچارآسیب  نخاعی استفاده کننده از این سیستم نشان داده که ، این سیستم  باعث کاهش بی اختیاری مدفوع و یبوست و بهبود کیفیت زندگی آنان شده است  .

 

اجزاء متشکله سیستم :

 

سیستم شامل یک واحد کنترل کننده مجهز به یک پمپ ، کیسه آب و یک سوند داخل مقعدی است .

این محصول در داخل جعبه ای محتوی : ۱۵ بسته سوند پوشش دار ، یک عدد کیسه آب و ۱ جلد دستورالعمل استفاده از آن بسته بندی شده است .

  • کیسه آب طوری طراحی شده که بطور ایستاده روی کف قرار می گیرد و به لطف دسته بزرگی که دارد به راحتی می تواند حرکت داده شود .
  • سوند مقعدی کوچک و ظریفی دارد که دارای سطحی بسیار صاف است . این مسئله باعث شده که سوند خیلی راحت به داخل مقعد فرو رود . بعد از داخل کردن سوند به روده ، بادکنک کوچک آن همانند سوندهای فولی با آب پر می شود تا در طول پاکسازی روده ، سوند در داخل روده در جای خود ثابت بماند .

عملکرد سیستم :

در این سیستم  تخلیه قسمت تحتانی روده با تزریق کردن آب گرم (۳۶-۳۸ درجه سانتی گراد) به راست روده وبا استفاده از یک سوند صورت می گیرد . معمولا” کاربران این وسیله ، جهت وارد کردن آب به داخل مقعد خود باید روی توالت بنشینند  تا بعد از اجرای آبیاری ، آب شستشو را همراه با محتویات روده ، به داخل توالت تخلیه کنند . این فرایند معمولا” در حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد . به طور معمول ، نتایج به دست آمده از این کار ، به گونه ای موثر است که بسیاری از کاربران تا ۲ روز بعد مجبور به انجام مجدد این کار نخواهند بود .

 

توصیه های قبل از استفاده :

بر اساس دستورالعمل شرکت تولید کننده ، افراد باید قبل از شروع به استفاده از این محصول ،  حتما” توسط یک پزشک با تجربه و متخصص ، تحت ارزیابی کامل قرارگیرند تا اطمینان حاصل شود که هیچگونه شرایط منع یا  لزوم بررسی بیشتری جهت استفاده از آن نداشته باشند .

همچنین باید اطمینان حاصل شود که بیمار ( و مراقبین مخصوص او ) قبل از استفاده از آن ، آموزشهای کامل و جامع را دریافت نموده و از خطرات احتمالی ( از جمله سوراخ شدن روده ) و نحوه شناسائی نشانه ها و اقدامات لازم آگاهی پیدا کرده باشد .

این وسیله برای کنترل اجابت مزاج درافراد دچار آسیب نخاعی کاربرد خوبی دارد و به آنها کمک می کند تا بتوانند کار تخلیه مدفوع خود را راحت تر انجام دهند .

روش استفاده  :

برای استفاده از این سیستم به روش زیر باید اقدام شود :

  • کیسه آب را با آبی که با دمای بدن یکسان است ، پر کرده و لوله را به درپوش آن متصل نمائید . بسته حاوی سوند را کمی باز نموده و آن را به سمت دیگر لوله متصل نمائید . بخش کنترل کننده را با نوار پیوست به ران وصل کنید .
کاربر در حال اتصال لوله و سوند

کاربر در حال اتصال لوله و سوند

 

  • سپس مطابق شکل زیر ، روی توالت نشسته و آینه مخصوص و مناسب سازی شده را روی رانها قرار دهید ، به طوری که دهانه مقعد قابل مشاهده باشد. آینه دارای دسته ای بلند است و به خصوص به افراد کوادری پلژی کمک می کند تا بتوانند بطور مستقل از این سیستم استفاده کنند .  آینه باید با زاویه ۹۰ درجه به یک میله فلزی بلند وصل شود. بطوری که وقتی میله روی ران قرار داده می شود بتواند در جای خود ثابت بماند . اگر زاویه بین آینه و دسته قابل تنظیم باشد ، این موضوع استفاده از آینه را آسان تر خواهد کرد .

 scia3

  • سوند را وارد مقعد نموده  ؛ و آن را در جلوی صندلی توالت تکیه دهید تا در یک زاویه مناسب نگه داشته شود . بالون سوند را پمپ کنید ، آب را داخل پمپ نموده و در آخر سوند را خارج کنید . پا را پایین گذاشته و درست بنشینید .

 

ترجمه  و تنظیم از :  مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )؛  منبع مورد استفاده  ؛  سایت : http://www.spinalistips.se  –  مقاله :  Bowel management with Peristeen rectal irrigation – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران