۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سیرینگومیلی ( Syringomyellia ) چیست، مکانیزم عمل و پیامدها و درمان آن چگونه است ؟

Syringmyellia به کیست موجود در طناب نخاعی اطلاق می شود که ناشی از بزرگ شدن کانال مرکزی است. کانال مرکزی در شرایط طبیعی بسیار کوچک و حتی روی تصاویر MRI نخاع غیر قابل مشاهده می باشد. در ۱۵ درصد افراد کیست syringomyellia در طناب نخاع ایجاد می شود که شاید در ۵ درصد آنان علائم درد و افت فعالیت به همراه بزرگ شدن کیست دیده شود و از همان اوایل یعنی از یک ماه تا ۴۵ سال بعد از گذشت ضایعه ممکن است ایجاد گردد.

درد شایعترین علامتی است که به همراه Syringomyellia گزارش شده است. ازسایر علائم آن می توان به افزایش ضعف، افت حسی ، زیاد شدن حالت اسپاسم و افزایش تعریق اشاره کرد .  علائم بیماری می توانند با تغییر وضعیت بدن و برخی حرکات ازجمله مانور و السالوا     ( Valsalva ) ( که باعث افزایش فشار در ناحیه سینه می شود ) تشدید شوند .

همچنین امکان دارد با تغییرات ایجاد شده در واکنشهای مثانه ، اتونومیک دیس رفلکسی ، ورم یا تغییر شکل بدون درد مفاصل ، افزایش اسپاسم ، ازبین رفتن قدرت تشخیص حس و درجه حرارت و همچنین اختلالات تنفسی همراه باشد .

این کیستها می توانند از طریق تصاویر MRI مشخص شوند. یک کیست اغلب وقتی تشکیل می شود که شکافی در پرده های مننژ مغزی یا غشاهای عنکبوتی ایجاد شده و باعث انسداد جریان مایعات مغزی نخاعی می گردد. وقتی که نارسایی های پیشرونده ای در سیستم اعصاب ایجاد می شود، اقدامات جراحی توصیه می گردد. از قدیم و بطور سنتی، Syringomyellia با تغییر وضعیت و جهت کیست و بوسیله قراردادن یک سوند بین کیست و فضای Subarachnoid یا حفره ریوی (عمل  shunting) قابل درمان بوده است. ولی معمولا”شنت کار گذاشته شده ، طی چند ماه تا چند سال مسدود می شود.

بعضی از مطالعاتی که اخیرا” انجام شده نشان می دهند که برداشت بسیار دقیق چسبندگیها وانجام duroplasty ( افزایش دادن بخش dura از طریق پیوند غشاء ) جهت برقراری مجدد جریان مایعات مغزی نخاعی در subarachnoid ها، موثر بوده ودر ۸۰درصد موارد می تواند منجر به حذف کیست شود. مطالعه ای نیز نشان داده که کاشت بافتهای مرده به داخل کیست نیز می تواند باعث از بین رفتن آن گردد.

مطلب ارسالی از دوست عزیز آقای مجید توکلی

منبع :  www.easystand.com