۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سوالات متداول در مورد مسائل جنسی مردان نخاعی

۱٫ آیا مردان دچار آسیب نخاعی می توانند بچه دار شوند ؟

در گذشته، مردان مبتلا به آسیب نخاعی قادر به بچه دار شدن نبودند . اما امروزه، روش جدیدی به نام انزال الکتریکی (electroejaculation ) وجود دارد . با این روش ، انزال ایجاد می گردد ، و پس از آن ، پزشک می تواند اسپرم را جدا کرده و دربدن زن قرار دهد . این روش ، یک نوع تلقیح مصنوعی محسوب می شود و در حدود ۳۰ درصد از مردان مبتلا به آسیب نخاعی موثر واقع می شود .
مشخص شده که تحریک ارتعاشی (Vibrostimulation ) باعث انزال و باروری نیز می گردد . گاهی اوقات ممکن است در یک فرد نخاعی ، دمای بدن در ناحیه کیسه بیضه تغییر پیدا کرده و باعث آسیب به اسپرم شود . این موضوع تعداد اسپرم سالمی را که قادر به بارور نمودن تخم هستند را کاهش می دهد .

۲٫ آیا افراد دچار آسیب نخاعی می توانند نعوظ داشته باشند ؟

در وهله اول ، مهم است که بدانید که دو نوع نعوظ وجود دارد :

 

  • نعوظ روانی : این نوع نعوظ در نتیجه ی تفکر در مورد یک چیز جنسی ایجاد می گردد .
  • نعوظ انعکاسی : این نوع نعوظ در نتیجه ی تحریک مستقیم آلت تناسلی مرد به وجود می آید . در واقع مغز روی این نعوظ کنترلی ندارد .

پر بودن مثانه و یا روده نیزمی تواند در ایجاد این نوع نعوظ نقش داشته باشد.
اگر مردی دچار آسیب نخاعی کامل در سطحی بالاتر از L2 شده باشد ، او قادر به ایجاد نعوظ روانی نخواهد بود . اما ، میل و هیجان جنسی که در مغز فکر می کند ، به همان شکل قبل از آسیب است .
با این حال، بیشتر مردان مبتلا به آسیب نخاعی ، می توانند نعوظ انعکاسی داشته باشند. این نعوظ می تواند در زمانهایی که فرد بخواهد ایجاد شود ، همچنین ممکن است بطور ناخواسته نیز به وجود آید . البته ممکن است این نوع نعوظ ، قوام ودوام کافی را برای یک آمیزش جنسی کامل را نداشته باشد .

۳٫ آیا امکان حل مشکلات نعوظ وجود دارد ؟

بله. روش های مختلفی برای حل مسائل نعوظ وجود دارد.
وسیله ای به نام وکیوم وجود دارد که می تواند با ایجاد یک فشار منفی ( خلاء ) خون را به درون آلت مرد بکشد و باعث ایجاد نعوظ گردد . این نعوظ می تواند تا ۳۰ دقیقه دوام داشته باشد . این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و می تواند همواره مورد استفاده قرار گیرد .
دو نوع عمل جراحی نیز وجود دارد که طی آن در مردان دچار آسیب نخاعی ایمپلنت کار گذاشته می شود و اصطلاحا” پروتزهای آلت نامیده می شوند.
برخی از مردان مبتلا به آسیب نخاعی برای داشتن نعوظ ، مقادیری از پروستاگلاندین E1 ( به تنهایی و یا با سایر داروها) را درون آلت تناسلی خود مصرف می کنند .
افراد نخاعی باید در مورد داروهایی مانند ویاگرا با پزشک خود مشورت داشته باشند .
بطورکلی توصیه بر این است که در مورد گزینه های خود به پزشک مراجعه نمائید .

۴٫ آیا فرد نخاعی می تواند انزال داشته باشد ؟

معمولا” انزال ، در مردان مبتلا به آسیب نخاعی دچار اختلال می شود. گاهی اوقات انزال به عقب برگشته و وارد مثانه می گردد ، یا اینکه ممکن است ضعیف یا متوقف شود. اما این موضوع هیچ گونه خطر پزشکی برای فرد به دنبال ندارد .

۵٫ آیا فرد نخاعی می تواند به اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) برسد ؟

توانایی داشتن ارگاسم بستگی به مقدار حس زیر ناف دارد .
اگر فرد درسطوح زیر ناف حس نداشته باشد، ممکن است ارگاسم برای او اتقاق نیافتد . اما ، لذت جنسی را حس کرده و به احتمال زیاد ، بعد از ارگاسم باقی می ماند .
اگر فرد به دلیل آسیب نخاعی ، همانند زمان قبل از آسیب خود ، قادر به رسیدن اوج لذت جنسی نباشد ، معمولا” احساس نا امیدی نخواهد کرد.

۷ . اگر فرد نخاعی سوند داشته باشد ، چه کار باید بکند ؟

این افراد باید مطمئن شوند که مثانه خود را قبل و بعد از انجام مقاربت جنسی به خوبی تخلیه کرده باشند . مقدار کافئین و الکل را قبل از ارتباط جنسی باید محدود شوند ، چرا که این مواد می توانند باعث نشت ادرار شوند .
به خاطر بسپارید که : بهداشت خوب ، قبل و بعد از مقاربت جنسی به جلوگیری از عفونت مثانه کمک خواهد کرد .

۸٫ آیا چیز خاصی هست که باید درمورد برنامه دفع انجام شود ؟

پس از پایان برنامه دفع ، باید دو ساعت صبر کرده و سپس رابطه جنسی برقرار گردد . اگر کسی برنامه دفعی خود را با کمک همسر خود انجام می دهد، در زمان اجرای برنامه دفع ، نباید در مورد مقاربت جنسی صحبت کند. در عوض بهتر است در خصوص موضوعات دیگری صحبت شود .

۹٫ چه چیزهایی را باید در مورد وضعیت بدن هنگام مقاربت جنسی بدانید ؟

“هر جور که قادر به انجام آن هستید ، انجام دهید .” برای جلوگیری از سقوط ، نکات ایمنی را رعایت کنید ، اما در هر حال ، طرز استقرار بدن شما هنگام مقاربت ، به خودتان بستگی دارد .

ترجمه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com )  ؛ منبع مورد استفاده ؛ سایت : http://www.myshepherdconnection.org/ – مقاله : Sexuality- Common Questions – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران