۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سفرنامه: دستاوردهای کشور ژاپن در امور معلولان

آموزش و توانبخشی افراد دچار آسیب نخاعی ، مقوله پیچیده ای است که به اطلاعات روان شناختی، عصب شناختی و فیزیولوژیکی بسیاری نیازمند است تا زمینه لازم جهت ارائه خدمات موثر به افراد آسیب دیده فراهم گردد . بدیهی است پیشرفتهای روز افزون در عرصه توانبخشی و توان پزشکی ایجاب می کند که افراد دست اندر کار در این حوزه دائماً خود را در معرض اطلاعات روز و یافته های علمی نوین قرار دهند تا بدین ترتیب بتوانند با آگاهی از آنچه که در جوامع پیشرفته روی می دهد ، خدمات را در قالبی استاندارد ارائه نمایند .

بر همین اساس همه ساله نشستهای بین المللی با حضور نمایندگان سازمانهای غیر دولتی فعال در امور معلولان در کشورهای پیشرفته تشکیل می گردد که به حق فرصت مناسبی را برای هم اندیشی میان فعالان این بخش فراهم می آورد . کشور ژاپن نیز از جمله کشورهی فعال در این بخش محسوب می شود . چنانکه “جایکا ” (سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن ) همه ساله نشستهایی را در این کشور برگزار می کند که طی آن نمایندگان نقاط مختلف دنیا با اصول توانبخشی نوین و یافته های علمی روز در خصوص گروههای مختلف معلولان آشنا می شوند.

انجمن نعناع یکی از تشکلهای فعال در امور معلولان می باشد که بعنوان نهادی مردمی و خیریه در ژاپن به ثبت رسیده است. از جمله مهمترین فعالیهای این انجمن آمزش و اطلاع رسانی به افراد معلول از طریق تهیه مطالب ، کتب و فیلمهای آموزشی با همکاری انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران و توزیع آنها میان عزیزان معلول و خانواده های آنها در سراسر ایران می باشد .

یکی دیگر از اهداف انجمن فوق ، دعوت از فعالان ایرانی جهت شرکت در کارگاه های علمی ، آموزشی در کشور ژاپن و بازدید از مراکز توانبخشی این کشور می باشد که در همین راستا فاطمه قمشی از اعضاء هیات امناء و هیأت مدیره از طرف انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران و به دعوت انجمن نعناع حمایت کننده معلولین ایران به کشور ژاپن اعزام گردید .

یکی دیگر از مهمترین برنامه های این سفر تشکیل کارگاه آموزشی و فیزیوتراپی و کاردرمانی با حضور نمایندگان مراکز درمانی مختلف در سطح استان کاناگاوای ژاپن در تاریخ ۳ و ۶ مهرماه ۸۹ ( ۲۵ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰ ) بود که در مرکز توانبخشی جامع افراد ضایعه نخاعی آن استان برگزار گردید.

هدف از برگزاری این کلاسها ، آشنا نمودن افراد حاضر با اصول کلی و درمان توانبخشی افراد ضایعه نخاعی و نحوه کمک رسانی موثر به این گروه بوده است . عمده ترین محور های مورد بحث در این کارگاه عبارت بودند از :‌

– آشنایی کلی با مشکل آسیب نخاعی ،‌ آموزشهایی از قبیل ترانسفر (جابجایی ) فرد معلول ، تمرینات تنفسی و بویژه تفهیم شرایط و وضعیت یک فرد ضایعه نخاعی به صورت عملی .

– بازدید از مرکز جامع آموزشی ، توانبخشی و درمان افراد معلول جسمی حرکتی و ضایعه نخاعی و مراکز روزانه و شبانه روزی آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی از دیگر برنامه های این سفر بود .

سرویس بهداشتی معلولان در مرکز جامع


سالن فیزیوتراپی

اتاق بیمار ضایع نخاعی


کاردرمانی مرکز جامع


سالن ورزشی معلولین


تخت ویژه درمان زخم بستر


حمام با بالابر ویژه


از بارزترین نکات در روند خدمات در مراکز فوق ، تلاش در جهت توانمند سازی افراد معلول از طریق توانبخشی بهنگام و ارائه خدمات استاندارد های روز بود.

کلیه امکانات و وسایل موجود در مرکز متناسب باشرایط افراد معلول مناسب سازی شده بود

یکی از بخشهای مرکز به حرفه آموزی و اشتغال افراد معلول اختصاص یافته بود

گردهمایی انجمن ها و نهادهای خیریه کشورهای مختلف دنیا در پارک هیرو شهر توکیو در تاریخ ۱۰ لغایت ۱۱ مهر ۸۹ ( ۲ و ۳ اکتبر ۲۰۱۰ ) از برنامه های دیگر این سفر بود که زمینه ارتباط موثر خیرین و نیروهای داوطلب سراسر جهان را در این عرصه فراهم می نمود  . انجمن نعناع نیز با تشکیل غرفه ای که با تصاویری از آثار باستانی کشور عزیزمان ، لباسهای سنتی استان کردستان و تصاویری از عزیزان معلول ایرانی مزین شده بود، به معرفی جاذبه های فرهنگی ، اجتماعی کشور ایران و جلب مشارکت بازدید کنندگان در کمک رسانی و حمایت از افراد معلول می پرداخت.

علل موفقیت کشور ژاپن در زمینه امور مربوط به معلولان از دیدگاه بازدید کننده

مروری بر شعارهای ۱۰ سال اخیر سازمان ملل در روز جهانی معلولان ، بیانگر این واقعیت است که علت موفقیت کشور ژاپن در ارائه تسهیلات و خدمات بهینه و ارتقاء سطح کیفی زندگی افراد معلول ، فعلیت بخشیدن به تمامی آن موارد در سطح جامعه می باشد .

نمونه ای از یک ماشین مناسب سازی شده ویژه حمل و نقل افراد معلول

در نظر گرفتن فرد معلول بعنوان شهروند عادی جامعه و بهره مندی وی از تمامی حقوق اجتماعی ،‌ قانونی و شهروندی ( بویژه مناسب سازی محیط شهری و استفاده از کلیه وسائط حمل و نقل عمومی ) همانند سایر افراد جامعه .

وجود ضمانت های اجرائی قانونی بعنوان اهرمی قوی در اجرای قوانین حمایت از حقوق معلولین

نگرش مسئولانه و مثبت دولت نسبت به رفع مشکلات و ارائه خدمات به افراد معلول و سالمند و اختصاص اعتبارات مورد نیاز به این امور .

ملاقات با یکی از افراد تتراپلژی

تجارب حاصل از این سفر و سایر نشستهای منطقه ای و جهانی ، واقعیتی ژرف را در نظرمان منعکس می سازد و آن اینکه آموزش دست اندر کاران بخش غیر دولتی در خصوص اصول علمی خدمات توانبخشی و به ویژه نحوه جلب مشارکت های مردمی در ارائه خدمات به گروه هدف از ضرورتهای توسعه خدات توانبخشی و رفاهی معلولان محسوب می شود . از جمله موقعیتهایی که اینگونه فرصت ها را فراهم می نماید ، حضور فعال نمایندگان کشورمان در نشستها و مجامع بین المللی است که امید است بیش از پیش مورد توجه مسئولان و کارشناسان بخشهای دولتی و غیر دولتی قرار گیرد .

در خاتمه ضمن سپاس از زحمات اعضاء هیات مدیره انجمن نعناع حمایت کننده معلولین ایران در ژاپن ، امید است در آینده نیز شاهد تلاشهای موثر این انجمن در جهت برقراری ارتباط هر چه بیشتر با مجامع جهانی باشیم  .

گزارش اختصاصی انجمن معلولین ضایعات نخاعی، تهیه شده توسط سرکار خانم قمیشی