۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سطوح کمکی برای درمان زخمهای فشاری

سطوح کمکی برای درمان زخمهای فشاری

سطوح تکیه گاهی که بدن روی آنها قرار می گیرد ، به تنهایی نه از زخم فشاری جلوگیری می کنند و نه آن را درمان می کنند . اما باید به عنوان بخش مهمی از ” برنامه کلی پیشگیری و درمان زخم ” مورد توجه قرار گیرند . هنگامی که درمان زخم فشاری سیر نزولی پیدا می کند و یا با شکست مواجه می شود ، معمولا” متخصصان به جایگزین کردن سطوح تکیه گاه موجود با سطوح دیگری که باعث بهبود توزیع مجدد فشار و بهینه سازی محیط زخم ( کنترل گرما و رطوبت) می شوند ، توجه خاصی می کنند . البته نا گفته نماند که  تغییر سطوح تکیه گاه تنها یکی از چندین استراتژی است که باید به آن توجه شود .

بطور کلی قبل از هراقدامی برای تغییر سطوح باید خود فرد و زخم او دوباره تحت ارزیابی مجدد قرار گیرند . مداخلات پیشگیرانه و مراقبت از موضع زخم نیز باید بر حسب  نیاز ، تغییر یا تقویت شوند . با ارزیابی مجدد فرد و سطوح مورد استفاده او و توجه به عوامل خطر ممکن است نیاز به توجه  فوری بطور قابل ملاحظه ای مطرح باشد. در صورت مشاهده هرگونه مشکل اقدامات زیر را بلافاصله انجام دهید :

  1. تعویض سطوح :

در صورت ( موارد زیر ) :

  • عدم امکان تغییر وضعیت بدن به نحوی که روی زخم نباشد .
  • وجود زخم فشاری در دو یا چند قسمت گردشی بدن ( به عنوان مثال ، استخوان خاجی و تروکانتر) و داشتن محدودیت در استفاده از گزینه های چرخش بدن .
  • مشاهده علائم وخامت زخم و افت در درمان زخم علیرغم مراقبت های جامع و مناسب موفقیت .
  • وجود عوامل خطر برای افزایش و تشدید زخم
  • قرار گرفتن سمت بیرونی قسمتهای انتهایی بدن  بر روی سطح تکیه گاه موجود و عدم کفایت آنها

تشک یا سطوح موجود را با سطوح حمایتی که توزیع یا کاهش فشار وزن بهتری دارند و باعث حذف وتقلیل نیروهای برشی شده و کنترل دما و رطوبت را بهتری را فراهم می کنند ، عوض کنید .

  1. برای تشخیص زودرس آسیبهای احتمالی ، هرزمانی که فرد روی تخت چرخش دارد و وضعیت استقرار بدن را جابجا می کند ، پوست نواحی مربوطه را بازرسی کنید . فرد را روی سطح آسیب دیده بدن یا محلهای قبلی که به خاطر نیروی فشار هنوز قرمز هستند ، نچرخانید ، به خصوص اگر منطقه قرمزی ، به حالت اول بر نمی گردد.
  2. ارتفاع سر تخت را برای یک فرد خوابیده به ۳۰ درجه محدود کنید ، مگراینکه از نظرپزشکی منع شده باشد . اگر مشکلی وجود ندارد ، افراد را به خوابیدن تاق باز یا خوابیده به پهلو در وضعیت ۳۰ تا ۴۰ درجه تشویق کنید.
  3. هنگام جابجا شدن ، برای کاهش اصطکاک کمک بگیرید . به جای کشیدن بدن روی سطوح آن را بلند کنید .
  4. از تجهیزات حلقه ای شکل و تیوپ شکل معمولی برای کاهش یا حذف فشار استفاده نکنید .سطوح کمکی برای درمان زخمهای فشاری    
  1. در مورد زخمهای فشاری درجه ۱ و ۲ ، برای توزیع دائمی فشار بدن ، از فوم با کیفیت بالا و یا سطوح مشابه غیر برقی کمک بگیرید . برای پوست های حساس ، از پانسمان های هیدروکلوئید و یا فوم سیلیکون استفاده کنید.
  2. در زخمهای درجه ۱ و ۲ ناحیه پاشنه ، با قرار دادن پاها روی یک بالش و شناور نمودن پاشنه ها و یا استفاده از دستگاههای کاهنده فشار مجهز به آویز پاشنه ها از تماس آنها با سطوح جلوگیری نمائید . همچنین می توانید از محافظ های فوم یا سیلیکون برای جلوگیری از زخمهای فشاری پاشنه ها استفاده کنید .سطوح کمکی برای درمان زخمهای فشاری