۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

زمینه حضور معلولان در دانشگاه بدون شرکت در کنکور فراهم شود

یک نماینده مجلس با بیان اینکه معلولان باید زمینه حضور در دانشگاه‌ را بدون شرکت در کنکور داشته باشند، گفت: اگر معلولان از طریق برنامه‌ریزی‌های مسئولان بدون کنکور در دانشگاه پذیرفته شوند، گام بزرگی در جهت حمایت از این قشر آسیب‌دیده جامعه است.

سیدیونس موسوی سرچشمه، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه مسئولان باید علاوه بر رفع نیازهای معلولان به آنها احترام بگذارند، اظهار داشت: معلولان در جامعه از حقوقی برخوردار هستند که باید به آن دسترسی پیدا کنند که یکی از راه‌های دسترسی این قشر از جامعه به حقوق خود، کسب آموزش‌های لازم در زمینه‌های علمی است.

این نماینده مجلس، ادامه تحصیل معلولان در مقاطع دانشگاهی را از دغدغه‌های اکثر آنها دانست و عنوان کرد: مسئولان باید طوری برنامه‌ریزی کنند که معلولانی که علاقه به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دانشگاهی را دارند، بتوانند بدون هیچ مشکلی به خواسته خود برسند و در این زمینه باید امکانات و شرایط متناسب این قشر از جامعه فراهم شود.

معلولان باید بدون کنکور و با خیال راحت در دانشگاه تحصیل کنند

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان معلول باید از مقطع ابتدایی تا دانشگاه تحت حمایت ویژه مسئولان قرار داشته باشند که در این امر وزارت آموزش و پرورش نقش اساسی دارد تا با شناسایی نیازهای معلولان و رفع آنها زمینه را برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزان مهیا کند چرا که این قشر از جامعه باید با خیال آسوده به تحصیل خود بپردازند.

موسوی سرچشمه با بیان اینکه معلولان باید زمینه حضور در دانشگاه‌ را بدون کنکور داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر معلولان از طریق برنامه‌ریزی‌های مسئولان بدون کنکور در دانشگاه پذیرفته شوند، کار بیهوده‌ای نیست بلکه گام بزرگی در جهت حمایت از این قشر آسیب‌دیده جامعه است.

وزارت آموزش‌و‌پرورش در زمینه حمایت از معلولان دانش‌آموز صددرصد موفق نبوده است

نماینده مردم فیروز‌آباد، قیر، کارزین و فراشبند در مجلس به عملکرد آموزش و پرورش در زمینه حمایت از معلولان اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در حمایت از دانش‌آموزان معلول گام‌های مؤثر و خوبی را برداشته اما در این زمینه صددرصد موفق نبوده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب و رفع نیازهای این قشر از جامعه فاصله وجود دارد بنابراین دولت و وزارت آموزش و پرورش باید تلاش زیادی را در جهت رفع نیازهای معلولان انجام دهند و افزایش بودجه و اعتبارات لازم در این زمینه را به صورت لایحه به مجلس ارائه کرده تا مجلس نیز با تصویب این اعتبارات دولت را ملزم به اجرایی شدن آن کند بنابراین اعتبارات ویژه معلولان با همت دولت و مجلس باید فراهم شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا بودجه اختصاص داده شده برای معلولان در مجلس کافی بوده است، اظهار داشت: از اینکه بودجه اختصاص داده شده برای معلولان کافی بوده است یا خیر، اطلاع دقیقی ندارم اما اگر این بودجه کافی نباشد، دولت ملزم است لایحه افزایش بودجه را تحت عنوان اعتبارات به مجلس ارائه کرده و مجلس نیز با تصویب این لایحه زمینه را برای رفع نیازهای معلولان مهیا کند. در این زمینه مدارس استثنایی نیاز به حمایت بیشتری دارند و معلولان نیز باید در مدارس استثنایی امکانات لازم را داشته باشند چرا که آینده این قشر از جامعه به تحصیل بستگی دارد.