۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن افراد نخاعی

سئوال :

شما در باره برنامه کاهش وزن Atkins چه نظری دارید؟ آیا در رابطه با توصیه های ارائه شده جهت کمک به کاهش وزن افراد ضایعه نخاعی پیشنهاددیگری دارید؟

پاسخ(توسط دکترمایکل آکوف):

هنگامی که یک فرد نخاعی نیاز به تغذیه مناسب داشته باشد، هر تغییری در رژیم غذایی او باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد. من گزینه های مختلف درمورد تغییر رژیم غذایی که در برنامه های کاهش وزن قابل استفاده هستندرا بررسی کرده ام. رژیم غذایی Atkins بر کاهش مصرف کربوهیدراتها تاکید داردضمن اینکه مصرف چربی و گوشت یا پروتئین زیاد را جایز می داند. من می دانم که یکسری خطرات مهم پزشکی ، در رژیمهای غذائی که غنی از پروتئین و چربی هستند، وجود دارند که می توانند برای بعضی ازافراد خطرناک باشند. بنابراین توصیه نمی کنم که بیمارانم برنامه Atkins را برای کاهش وزن خود دنبال کنند.

بهرحال من پیشنهاد می کنم از روشی که شبیه برنامه Atkins است، استفاده شود. این روش برای حفظ سلامتی کاملا” مفید و سودمند می باشدو ضمن اینکه کیفیت غذائی خوبی دارد، به کاهش وزن نیز کمک می کند. اطلاعات لازم درکتابی با عنوان ” خوردن برای زندگی ” توشته پزشکی بنام دکتر نورمن موجوداست. من به بیمارانم توصیه می کنم که تغییر عادات غذائی شان را با این فلسفه در ذهنشان شروع کنند. (یعنی خوردن برای زندگی ). منظور اصلی این است که :از غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده شود. به من اجازه دهید تا بیشتر توضیح دهم. وقتی که ما به مواد موجود در غذاها نگاه می کنیم، اغلب اوقات می بینیم که مواد موجود در غذا و ترکیبات سازنده آن روی جعبه نوشته شده اند و می توان مقدار مواد مغذی موجود در غذاها را به ازای میزان درصد یا به ازای وزن آنها در غذا ارزیابی کرد. اما در حقیقت ما بایستی به مواد مغذی بر اساس کالری آنها توجه کنیم. میزان مواد موجود در غذاها بعنوان ” مقدار ماده مغذی بر حسب کالری ” تعریف می شوند. شما ببینید، غذاهایی که غنی از مواد مغذی هستند ولی نسبتا” کم کالری می باشند ،حجم خوبی از مواد مغذی را نیزدارند.در حالیکه بسیاری از غذاهائی که ما در رژیم غذائی مان مصرف می کنیم، مواد مغذی نسبتا” کمی داشته ولی غنی از کالری هستند.این نوع غذاها که ماده مغذی کم و پروتئین زیادی دارند، “غذای کم ارزش” محسوب می شوند. اکثر مواد نشاسته ای و کربوهیدارتهائی ( موادقندی ) که ما می خوریم نیز در این طبقه بندی قرار می گیرند.

در هر صورت رژیمی که توصیه به مصرف آن می کنم، بیشتر شامل رژیمی از میوه و سبزیجات تازه است. با این روش تغذیه ای، شخص یک غذای رژیمی مصرف خواهد کرد که غنی ازمواد مغذی بوده ودرعین حال کالری نسبتا” کمی دارد. حتی من این رژیم را برای شروع کار، برای بیماران خود وقتی که در بخش توانبخشی بستری هستند نیز توصیه و آغاز می کنم و آنرا ” بشقاب میوه ” یا ” صبحانه چهار میوه ” نامیده ام. این بیماران حق انتخاب چهار نوع میوه تازه را دارند و آنان مجاز هستند که یک نوشیدنی از میوه های انتخابی خود داشته باشند، ولی برای صبح هیچ نوعی از مواد قندی (کربوهیدرات )، گوشت، حبوبات یا فرآورده های لبنی نباید مصرف کنند. هم اکنون من این روش را به تعدادی از بیمارانم توصیه کرده ام و آنان این نوشیدنی را دوست دارند و از مصرف آن برای صبحانه لذت می برند.

در ابتدا وزن بعضی از بیماران کاهش پیدا می کند. همچنین در این رابطه ما سطح کلسترول بیمارانی را که از این رژیم استفاده کرده اند،نیز مورد بررسی وتوجه قرار می دهیم. همین که بیماران به خوردن “رژیم بشقاب میوه “در صبح عادت می کنند ،به خوبی احساس می کنم که آنها آماده کاهش وزن شده اند .چون آنان می توانند در طول روز کالریها را بسوزانند. درواقع آنها مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی خود و جهت بهبودی و جنگ با عفونتها را خواهند داشت. وقتی که شخصی به مصرف بشقاب میوه علاقمند شد، می تواند به مصرف آن در طول روز نیزادامه دهد.

بعد از این نکته، من توصیه می کنم ، ما دقت داشته باشیم که در طول روز به چه اندازه گوشت مصرف می کنیم. واضح است که بشقاب میوه ی صبحانه حاوی هیچ گوشتی نمی باشد و من می دانم که رژیم های آمریکایی حاوی مقدار خیلی زیادی پروتئین است. ما باید توجه داشته باشیم که خوردن گوشت شاید فقط یکبار در روز یا احتمالا” فقط ۳ یا چهار بار در هفته توصیه می شود. بجای گوشت، بایستی از غذاهای غنی از مواد مغذی مثل سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنیم. پس به این نتیجه می رسیم که گوشت یک غذای غنی از مواد مغذی محسوب نمی شود.

درحال حاضر این روشی است که من برای رژیم غذایی افرادنخاعی پیشنهاد می کنم. بدیهی است که این رژیم بر روی عملکرد روده افراد نیز تاثیر خواهد داشت ولی ممکن است لازم باشد که مصرف سبزیجات تنظیم شود. حداقل یک هفته زمان لازم است تا بدن با این نوع رژیم غذایی جدید و تغییرات ایجاد شده در کارکرد روده ها سازگار گردد. با این وجود، این برنامه چیزی است که من در این زمان توصیه می کنم و واقعا” با چشم خود دیده ام، که چگونه بیمارانی که با این رژیم شروع کرده اند در طول نزدیک به چند ماه به اهداف خود یعنی کاهش وزن، حفظ سلامتی و کارکرد خوب روده رسیده اند.

توصیه مرکز ضایعات نخاعی جانبازان :

خوانندگان محترم که دارای عارضه ضایعه نخاعی هستند باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که در بسیاری از موارد مولفین مقالات، مطالب خویش را برای کسانی نوشته اند که نخاعی بوده و از عوارض حادی رنج نمی برند لذا معرفی یک رژیم غذایی برای یک فرد نخاعی که از زخم فشاری و یا عفونت و یا عارضه دیگری رنج می برد به گونه دیگری خواهد بود ، لذا توصیه ما به شما عزیزان این است که با مطالعه هر مقاله حتما از مشورت پزشک متخصص استفاده نمایید تا استفاده از مقالات آموزشی به درستی انجام شود.

با آرزوی موفقیت و شادکامی برای همه عزیزان نخاعی کشور

منبع: مترجم «مهندس عباس کاشی» – انتشار : مرکز ضایعات نخاعی جانبازان