۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

وحید رجب لو – رونمایی از یک رؤیا

سایت و اپلیکیشنی که ایده او بود می‌خواهد همیار معلولان و کسانی باشد که به هر دلیل برای انجام کارهای‌شان مشکل دارند. حالا این ایده با کمک دوستان و خانواده‌اش رونمایی شده و کارش را آغاز کرده است.
شاید قصه وحید رجب لو را بدانید. او با بیماری ژنتیکیSMA (آتروفی عضلانی نخاعی) به دنیا آمد و به مرور قدرت دست و پایش را از دست داد و اکنون تنها ۲ درصد از بدنش فعال است و با ۲۰ درصد از دستش برنامه‌نویسی می‌کند و اپلیکیشنش را طراحی کرده است. کاری که راحت نبوده و مدت‌ها تلاش و پیگیری پشت سرش بوده است.
اپلیکیشنی که ۲ سال پیش طرحش را ارائه کرد تا حدودی شبیه آنهایی است که عادت کرده‌ایم خدمات مورد نیازمان را از طریق آنها بگیریم اما مخاطبان آن متفاوت است. معلولان، سالمندان، زنان باردار و مصدومان کسانی هستند که می‌توانند از آن استفاده کنند و با آنهایی ارتباط برقرار کنند که خدمات مورد نیازشان را ارائه می‌دهند.
از طرفی افراد و صاحبان مشاغلی که خدمات پرستاری، پزشکی، توانبخشی، پاراکلینیک، دندانپزشکی، آموزش، پرستاری، نظافت منزل و حمل و نقل ارائه می‌دهند می‌توانند در این اپلیکیشن ثبت‌نام کرده و به این ترتیب هر دو گروه یکدیگر را پیدا کنند. رساندن کسانی که نیازمند خدماتند و آنها که می‌توانند این خدمات را ارائه کرده و به این گروه کمک کنند به یکدیگر هدف اصلی سایت و اپلیکیشن توانیتو است. شعار توانیتو خلاصه این چند خط است؛ من به توان تو.
وحید رجب لو در مراسم رونمایی از سایت‌شان گفت: «من با معلولیت خیلی شدید نمی‌توانم خیلی از کارهایم را به تنهایی انجام دهم. مثلاً دوست دارم تنها خرید بروم اما ممکن است به‌دلیل شرایطم نتوانم. شاید باورتان نشود چون برای شما این کارها خیلی آسان است ولی برای ما خیلی سخت است. من کسب و کار خودم را دارم، درآمد خودم را دارم و دستم در جیب خودم است ولی باید در زندگی روزمره برای کارهایم بجنگم. مانند دونده‌ای که نقطه شروعش از بقیه مسابقه دهنده‌ها عقب‌تر است. البته این شرایط فقط برای من نیست. خیلی‌های دیگر مثل من هستند و دیده نمی‌شوند. بعضی‌ها شرایط‌ شان سخت‌تر است و کسانی هستند که با بیرون اصلاً ارتباط ندارند. این شرایط را باید تغییر داد.»
او در این چند سال و از زمانی که اپلیکیشنش را ارائه داده، کار برای اجرایش را آغاز کرده و استقبال از آن را دیده متوجه شده جامعه امروز جامعه‌ای نیست که در کودکی اش او را از مدرسه و تحصیل محروم کرده است. حالا هم با اجرا شدن ایده‌اش امیدوار است کسی به‌دلیل معلولیتش محروم نشود.
او همیشه این هدف را داشت که همه کارهایی که برای افراد سالم راحت است برای معلولان هم راحت شود. آرمانی که به قول خودش در گذشته رؤیا بوده اما امروز دیگر این‌طور نیست. شاید همه آنچه رجب لو و دوستانش رؤیایش را داشتند و تلاش کردند آن را به نتیجه برسانند در این چند جمله او خلاصه شود:«توانیتو ایده‌ای بود برای رسیدن به این هدف که جامعه برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شود. برای همه کسانی که معلولیت دارند و نمی‌توانند تنها زندگی کنند. امیدوارم این پروژه و پروژه‌های مشابه آنقدر بزرگ شوند که دیگر کارهای ساده زندگی برای ما تبدیل به یک مبارزه نشود و بتوانیم برای اهداف بزرگتر بجنگیم.»