۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

رفتارهای جنسی پس از ضایعه نخاعی

۱-۴ تمایلات جنسی :

در مراحل اولیه ضایعه نخاعی فرد ممکن است درباره مسائل جنسی دچار نگرانی شود و احساس کند که دیگر جاذبه های جنسی ندارد. سایرین هم ممکن است تلویحا اشاره کنند که او نمی تواند در دراز مدت این جاذبه های جنسی را پیدا کند. با گذشت زمان و با حمایت های عاطفی و فرصت هایی که پیش می آید فرد یاد می گیرد که درباره خودش احساس خوبی داشته باشد. قبل از انجام عمل جنسی بایستی به این احساس خوشایند درباره خودش برسد. تا اینکه اگر احتمالا از طرف دیگران با پاسخ منفی مواجه شد بتواند با آن کنار بیاید. نهایتا فرد نیاز دارد با دید باز و اشتیاق لازم به عمل جنسی نگاه کند.

عمل جنسی فقط یک رفتار جسمانی نیست. زیرا تحت تاثیر احساسات و تفکرات هر دو زوج می باشد. فرد بایستی بداند که شریک جنسی او ممکن است نگران و نامطمئن باشد. شریک جنسی ممکن است نداند که فرد چه احساسات یا نیازهای جنسی دارد. هر دو نفر باید راجع به نگرانی هایشان با یکدیگر صحبت کنند. این کار به داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش برای هر دو طرف کمک خواهد کرد.

۲-۴ تاثیرات جسمانی ضایعه نخاعی روی تمایلات جنسی :

معمولا” تمایلات جنسی افراد بعد از آسیب نخاع تغییر پیدا نمی کند. در بسیاری مواقع بدن افراد ممکن است همان عکس العملهای قبلی را نشان دهد. بهر حال توانایی تحرک در حین عمل جنسی و نیز درک حس در ناحیه تناسلی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. میزان تاثیر بستگی به ناحیه آسیب دیده و کامل یا ناقص بودن آسیب نخاع دارد.

در برخی مردان حالت نعوظ در آلت تناسلی کاملا از بین می رود ولی برخی دیگر قادر به ایجاد نعوظ درآلت تناسلی هستند اما نمی توانند حالت نعوظ را حفظ کنند. انزال منی احتمالا” کاهش پیدا خواهد کرد. احساس اوج لذت از بین رفته یا کاهش می یابد. باروری اسپرم ها کم اثر می شود و این مسئله پدر شدن را برای مردان بعد از آسیب نخاع مشکل می کند.

زنان ممکن است با کاهش ترشحات جنسی داخل واژن مواجه شوند. احساس اوج لذت از بین رفته یا کاهش می یابد. با این حال قابلیت بارداری همانند سابق خواهد بود یعنی اگر یک زن قبل از آسیب نخاع قادر به بچه دار شدن باشد بعد از آسیب نخاع نیز توانایی حامله شدن را دارد.

۳-۴ نکاتی که قبل از آمیزش جنسی باید مورد توجه قرار گیرد:

  • فرد باید مثانه اش را خالی کند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

  • وقتی برای آمیزش جنسی آماده می شود باید از نوشیدن مایعات خودداری کند.

  • مردانی که سوند دائمی استفاده می کنند بایستی:

  • سوند را از کیسه ادرار روی پاقطع کنند.

  • انتهای سوند را ببندند.

  • سوند را روی قسمت پشتی آلت تناسلی نعوظ یافته، تا بزنند و سوند را بطرف پایین با یک کاندوم نگه دارند.

  • مردانی که از کاندوم مخصوص ادرار استفاده می کنند بایستی:

  • کاندوم را در بیاورند.

  • بعد از آمیزش از یک کاندوم تمیز استفاده کنند.

زنانی که از سوند دائمی استفاده می کنند بایستی :

  • سوند را از کیسه ادرار روی پا قطع کنند.

  • انتهای سوند را مسدود کنند.

  • سوند را به پشت تا کنند و انتهای سوند را به ناحیه زیرین شکم یا ناحیه کشاله ران بچسبانند.

۴-۴ نکات قابل توجه در هنگام آمیزش جنسی :

اگر فرد می خواهد از لحاظ جنسی فعال باشد، باید با تجربه، شیوه مناسب برای خودشان را پیدا کند. لمس کردن آلت تناسلی ممکن است باعث ایجاد حالت نعوظ شود. زنان ممکن است برای لیز کردن فضای داخل واژن به مواد لیز کننده نیاز داشته باشند. هم زن و هم مرد باید ببینند چه راههای دیگری باعث ارضاء آنها می شود. شریک جنسی که فلج نیست می تواند نقش بیشتری در این کار داشته باشد.

۵-۴ عمل جنسی سالم:

فردی که می خواهد عمل جنسی سالمی داشته باشد بایستی به فکر سلامت شریک جنسی خود نیز باشد. او باید راجع به عمل جنسی سالم با شریک جنسی اش صحبت کرده و سعی کند مدت زمان بیشتری را صرف این کار نماید.

۶-۴ تاثیرات جسمانی در زنان :

قاعدگی :

عادت ماهیانه زنان ممکن است در چند ماه اول پس از آسیب نخاعی قطع شود. هنگامی که عادت ماهیانه دوباره شروع شد، فرد باید مراقبت های معمول را انجام دهد. او باید از انواع مختلف نوار بهداشتی استفاده کند. نوار بهداشتی هر چهار ساعت یکبار باید عوض شود. نوار بهداشتی نباید خیلی ضخیم باشد و یا از محل آن جابجا شده و بطرف عقب برود. اگر نوار بهداشتی خیلی ضخیم باشد یا در جای مناسبی قرار نگیرد ممکن است در اثر نشستن روی آن ایجاد زخم فشاری نماید. بسیار مهم است که نوار بهداشتی بطور منظم عوض شده و ناحیه تناسلی تمیز نگه داشته شود تا مانع از ایجاد عفونت گردد.

بارداری و بچه دار شدن :

اگر چه احتمال بارداری در زنی که نخاعش آسیب دیده وجود دارد ولی توصیه می شود در یکی دو سال اول بعد از آسیب نخاع از بارداری خودداری کند. زیرا بدن نیاز دارد تا با شرایط بعد از آسیب نخاعی سازش پیدا کند. همچنین ستون فقرات و طناب نخاعی برای قوی شدن و عادی شدن نیاز به زمان دارند. لذا اگر فرد می خواهد در این دوران عمل جنسی داشته باشد بایستی به همراه همسرش برخی راههای پیشگیری از حاملگی را مدنظر قرار دهند. در صورت حاملگی، دوران حاملگی عادی خواهد بود. در ماههای آخر بارداری ممکن است مثانه دچار مشکل شود. زیرا با رشد بچه در داخل رحم به مثانه فشار وارد می شود. اگر این مشکل بوجود آمد فرد برای تخلیه مثانه اش نیاز به یک کیسه ادرار دارد.

در طول دوران بارداری وزن افزایش پیدا می کند، بنابراین ضروریست که هم در تخت و هم در ویلچر مراقب فشارهای وارده به نقاط حساس باشد فرد باید مراقب مثانه و کنترل ادرارش باشد . همچنین ممکن است برای نشستن یا برخاستن از ویلچر نیاز به کمک دیگران پیدا کند.

ممکن است زایمان طبیعی داشته باشد ولی دردهای زایمانی را نداشته باشد. طبیعی است که در چنین حالتی بایستی فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد. زیرا خطر اختلال رفلکسی وجود دارد.

نوزاد ممکن است با دستگاه فور سپس به دنیا بیاید. بسیاری از پزشکان معتقدند که روش سزارین کم خطرتر است زیرا خطر اختلال رفلکسی را کم کرده و جلوی آسیب احتمالی مثانه را نیز می گیرد.

بعد از زایمان او قادر خواهد بود که بچه را روی تخت یا روی صندلی شیر بدهد. گاهی ممکن است نیاز به یک کمک داشته باشد بخصوص اگر فلج چهار اندام باشد. او بایستی مراقب زخم های فشاری باشد و ادرارش را مرتب تخلیه کند . همچنین باید راههای حمل بچه و عوض کردن کهنه بچه را بیاموزد و در صورت نیاز از دیگران کمک بگیرد.

منبع: کتاب «زندگی مستقل پس از ضایعه نخاعی» – ترجمه «فرانک تفرشی -محسن ایروانی»