۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

راحت‌ترین اسکلت پوشیدنی برای ابرسربازها، ورزشکاران و معلولان

کارشناسان دانشگاه هاروارد یک اسکلت خارجی رباتیک برای وزارت دفاع آمریکا ساخته‌اند که بسیار سبک و راحت بوده و می‌توان آن را مانند شلوار پوشید.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فناوری موسوم به «exosuit» از چند لوله‌گذاری تشکیل شده که اطراف پای کاربر قرار گرفته و به افراد کمک می‌کند محموله‌های سنگین‌تر از قابلیت همیشگی خود را بلند کنند.

 

کارشناسان امیدوارند در نهایت بتوانند نمونه پیش ساخت این اسکلت خارجی را با پوشاک واقعی ارائه کنند؛ بطوری که این پوشش مانند یک پوست دوم عمل کرده و به ورزشکاران، سربازان و افرادی که به دلیل آسیبهای عضلانی قادر به راه رفتن نیستند، کمک کند.

 

این پوشش اولین اسکلت خارجی رباتیک نیست که مورد کارآزمایی قرار گرفته، اما احتمالا راحت‌ترین آنهاست.

 

لباسهای فلز و پلاستیک سخت مانند نمونه‌هایی که افراد ناتوان را از شر ویلچر خلاص کرده، مورد استفاده هستند اما آنها دستگاههای سنگین و جاگیر هستند.

 

این پوشش بیشتر یک تقویت کننده بوده تا کمک و با وزن ۷٫۵ کیلوگرم بسیار سبکتر از اسکلتهای خارجی پروتزی سخت است.

 

همچنین این پوشش بر حرکات کنونی پاها در زمان راه رفتن تکیه داشته و هوش آن قدرت بیشتری دارد.

 

عملکرد این اسکلت خارجی پس از یک دوره آموزش سه روزه توسط پنج مرد سالم آزمایش شد.

 

به گفته محققان، استفاده از این پوشش در ابتدا گیج‌کننده بوده، اما پس از سازگاری فرد به یک بخش بدنی اضافه، مزایای نامحسوس آن احساس خواهد شد.

 

اگرچه این محصول هنوز راه زیادی تا تولید داشته، به گفته محققان این پوشش می‌تواند در سه حوزه اصلی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در ارتش امید می‌رود که بتواند به سربازان در طی مسیرهای طولانی و حمل بارهای سنگین کمک کند. برای وزرشکاران این فناوری می‌تواند پایه پروتزهای ارتقادهنده عملکرد را شکل دهد.

 

در پزشکی توانبخشی نیز این دستگاه می‌تواند درمان پیشگامانه‌ای برای افرادی باشد که دیگر نمی‌توانند به دلیل آسیبهای عضلانی راه بروند.

 

این پوشش باید با چارچوب و گام‌های فرد متناسب شده، اما تنها یکبار به این کار نیاز است. پس از آن کاربران می‌توانند آن را مانند یک لباس مورد استفاده قرار دهند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا