۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

دو وسیله ساده برای افزایش ایمنی در سرویس های بهداشتی

صرف نظر از اینکه کسی دارای معلولیت باشد یا  نباشد ، حمام و محل سرویس بهداشتی می توانند از جمله خطرناک ترین جاهای خانه ها محسوب شوند . گاهی اوقات برخی از سرویسهای بهداشتی ، بزرگترین چالش ها را در خانه ی کسانی که از نظر دسترسی و عملکرد ، با مشکل مواجه اند ، ایجاد می کنند . دراین مقاله ، اطلاعات مختصری در مورد انواع مختلفی از تجهیزات که جهت تامین ایمنی در حمام عرضه شده اند و باعث افزایش استقلال فرد می شوند ، معرفی گردیده است  .

زیرپایی حمام

هر کسی که در وان حمام سر خورده باشد ، می تواند بگوید که چقدر سریع و راحت اتفاق می افتد . سقوط در وان حمام می تواند منجر به آسیب های جدی و حتی مرگ کسانی شود که تنها زندگی می کند . برای این اتفاق نمی توان یک مقطع زمانی مشخصی در نظر گرفت . یعنی هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد .  اما زیرپایی حمام از جمله تجهیزاتی است که می تواند از این نوع حوادث به خوبی جلوگیری کرده و ایمنی فرد را بیشتر کند.

بیشتر زیرپایی ها که بطورمخصوص دروان حمام  استفاده می شوند ، از برخی انواع لاستیک ساخته می شوند که در قسمت تماس با سطح وان قابلیت مکش دارند و می توانند به خوبی به کف حمام بچسبند . اکثر این کفی ها ابعاد استانداردی دارند ، بطوری که عرض آنها مطابق با وان های نرمال و طولشان در حدود ۲ فوت  است . بنابراین همانطور که در عکس دیده می شود ، طول وان حمام را به طور کامل پر می کنند تا حفاظت بیشتری را دربرابر سر خوردن تامین نمایند .
انواع زیرپایی ها را می توان از انواع فروشگاههای وسایل بهداشتی تهیه نمود و  جزو لوازم ارزان قیمت برای ، جلوگیری از آسیبهای ناشی از سقوط محسوب می شوند .

سردوش متحرک مجهز به نگهدارنده

هنگامی که در حمام ، روی یک صندلی حمام ، صفحه حمام یا بالابر حمام ، از هر نوعی ،  نشسته باشید ، بهترین راه برای استحمام کردن ، استفاده از یک سر دوش مجهز به نگهدارنده است . کاربرانی که نیازمند استفاده از صندلی یا نیمکت حمام هستند ، معمولا” این توانایی را ندارند که به تنهایی به شیرهای وان حمام  یا سردوش دسترسی داشته باشند . بنابراین استفاده از سر دوش دارای دستگیره ، معمولا” این مشکل را حل می کند .
اگر سر دوشی داشته باشید که بتواند قطع و وصل کردن آب را هم انجام دهد  ، آن وقت قادر خواهید بود هنگام شستن بدن خود ، آن را  پایین گذاشته و سپس ، بدون نیاز به دسترسی به شیر آب ، خودتان را آب کشی کنید .
ساده ترین راه برای نصب یک سر دوش دارای دستگیره این است که سر دوش موجود را بردارید و یک سر دوش دارای نگهدارنده به جای آن ببندید . این سردوش ها معمولا” همراه یک پایه تحویل داده می شوند که این پایه اجازه خواهد داد که سر دوش دارای نگهدارنده ، به راحتی روی الم دوش سوار شده و به عنوان یک دوش معمولی نیز استفاده  گردد .
گزینه دیگر برای نصب سردوش این است شیر وان معمولی را با یک شیر دو منظوره تعویض کرده و شلنگ سردوش دستگیره دار را به شیر جدید وصل کنید . شیرهای دو منظوره دارای یک شاسی هستند که می تواند جریان  آب را  از شیر به سردوش منتقل کند .
سردوشهای دستگیره دار را می توان از فروشگاههای مختلف مانند مصالح فروشی ها ، فروشگاه لوازم بهداشتی، فروشگاه شیرآلات ساختمانی و فروشگاههای مربوط به آسایشگاهها تهیه نمود . گستره قیمتی آنها نیز بسته به نوع و کیفیت آنها متغیر است .
توجه: اطلاعات درج شده دراین مقاله ، فقط با هدف اطلاع رسانی ارائه شده و این معنا نیست که پزشکان ، درمانگران و سایر متخصصان پزشکی آنها را باید توصیه کنند . تمام اطلاعات ماهیت کلی دارند و و با توجه متفاوت بودن نیازهای فردی ، ممکن است استفاده از آن ضرورت نداشته باشد .
ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )  ؛  منبع مورد استفاده  ؛  سایت https://mobilitybasics.ca/ –  –  مقاله :  Bath Safety Accessories – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران