۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

درمان کبد چرب با روشهای گیاهی و خانگی

افزایش چربی در کبد، این اندام را در برابر صدمات و بیماری های بیشتر آسیب پذیر می سازد

درمان کبد چرب با روشهای گیاهی و خانگی

در بیان ساده، بیماری کبد چرب به معنی تجمع چربی در سلولهای کبد می باشد. وجود چربی در کبد امری نرمال و طبیعی ست، ولی زمانی که چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد باشد، این وضعیت به عنوان بیماری کبد چرب در نظر گرفته می شود. افزایش چربی در کبد، این اندام را در برابر صدمات و بیماری های بیشتر آسیب پذیر می سازد که می تواند باعث التهاب و آسیب در این اندام گردد.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب القا شده توسط الکل و کبد چرب غیر الکلی. دلیل اصلی بروز کبد چرب القا شده توسط الکل مصرف زیاد نوشیدنیهای الکلی می باشد. در کبد چرب غیر الکلی، چربی در بافت کبد به دلایلی غیر مرتبط با الکل افزایش می یابد.

غیر از مصرف زیاد الکل، ریسک فاکتورها یا عوامل خطر زا برای بیماری کبد چرب شامل فشار خون بالا، کلسترول بالای خون، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه هستند.

بطور کلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، به ویژه در شروع بیماری، علائم مشخصی ندارند. با این وجود، برخی افراد ممکن است احساس ناراحتی در ناحیه شکمی، خستگی و کوفتگی، کاهش اشتها، یک احساس کلی خوب نبودن و نوعی بدحالی مبهم را تجربه کنند. به همین دلیل حائز اهمیت است که قبل از شروع هر گونه درمانی، تشخیص درست و مناسب در مورد این بیماری صورت گیرد.

در حال حاضر، درمان موثری برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این وجود، این بیماری وضعیتی قابل برگشت می باشد و معمولا می توان با تغییرات ساده ای در سبک زندگی، تغییراتی در رژیم غذایی و دنبال کردن درمانهای خانگی و طبیعی این بیماری را درمان نمود.

در اینجا به ۱۰ مورد از بهترین درمانهای خانگی و طبیعی برای بیماری کبد چرب اشاره می کنیم:

۱٫سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین درمانها برای کبد چرب می باشد. این ماده به از بین رفتن چربی تجمع یافته در داخل و اطراف کبد کمک کرده و باعث کاهش وزن می شود. علاوه بر این، باعث عملکرد سالم کبد شده و التهاب کبد را کاهش می دهد.

  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص و صاف نشده را داخل یک لیوان آب گرم بریزید.
  • به دلخواه می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.
  • روزانه ۲ بار از این شربت قبل از وعده های غذایی تان بیاشامید.
  • این درمان را به مدت چند ماه ادامه دهید.

۲٫لیمو ترش

لیمو ترش

لیمو ترش حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می باشد، آنتی اکسیدانی که به کبد در ساختن آنزیمی به نام گلوتاتیون کمک می کند. گلوتاتیون سموم را خنثی می کند، بنابراین لیمو ترش به کبد در امر سمیت زدایی یاری می رساند. همچنین، مطالعه ای در این باره که در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی پزشکی و آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۴ انتشار یافته است نشان می دهد که ترکیبی در لیمو ترش به نام نارینجنین وجود دارد که به از بین رفتن التهاب کبد کمک می کند. دیگر خواص لیمو ترش

  • نصف یک لیمو ترش را بردارید و آن را داخل یک لیوان آب بفشارید. این محلول را ۲ تا ۳ بار در روز و برای چندین هفته مصرف کنید.
  • بطور جایگزین می توانید، ۲ تا ۳ عدد لیموی ساطوری شده را داخل یک پارچ آب ریخته و این آب را در فواصل زمانی منظم بیاشامید.

۳٫گل قاصدک

گل قاصدک

گیاه قاصدک به عنوان ترکیبی قدرتمند برای تقویت کبد به شمار می رود، از اینرو می تواند برای درمان بیماری کبد چرب نیز مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه به سمیت زدایی کبد کمک کرده و باعث سوخت و ساز چربی تجمع یافته در کبد شده و عملکرد مناسب کبد را توسعه می بخشد. همچنین، مطالعه ای که در مجله غذا و سم شناسی شیمیایی در سال ۲۰۱۳ انتشار یافته است، نشان می دهد که عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کند.

  • ۱ قاشق چایخوری ریشه قاصدک خشک را داخل یک فنجان آب داغ بریزید. روی فنجان را بپوشانید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و مقدار کمی عسل برای طعم دهی به آن اضافه کنید و این دمکرده را بنوشید. روزانه ۳ فنجان از این دمنوش گیاهی را برای چند هفته مصرف کنید.
  • شما همچنین می توانید برگهای ترد و تازه قاصدک را به سالاد خود اضافه کنید یا برگهای پخته آن را به همراه غذا میل کنید.
  • نکته مهم:

    اگر باردار هستید یا به دیابت مبتلا می باشید به هیچ وجه این گیاه را مصرف نکنید.

۴٫چای سبز

چای سبز

بر طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در مجله بین المللی داروهای مولکولی انتشار یافته است، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کتکین ها عملکرد کبد و تصفیه چربی در بیمارانی که از کبد چرب غیر الکلی رنج می برند را بهبود می بخشد. چای سبز به محدود کردن میزان چربی ذخیره شده در کبد کمک کرده و عملکرد کبد را اصلاح می کند. به علاوه، مصرف منظم چای سبز وزن بدن و درصد چربی بدن را کاهش می دهد. دیگر خواص چای سبز

  • هر روز ۳ تا ۴ فنجان چای سبز بنوشید تا از بیماری کبد چرب رهایی یابید و از کبد خود محافظت کنید.
  • چای سبز همچنین به صورت عصاره مایع و کپسول موجود می باشد. قبل از مصرف مکمل های چای سبز حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۵٫زردچوبه

زردچوبه

این ادویه معروف، سرشار از آنتی اکسیدانهای باارزش بوده و دیگر درمان خانگی موثر برای بیماری کبد چرب می باشد. بر طبق مقاله ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله چینی داروسازی انتشار یافته است، زردچوبه می تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربیها بهبود بخشیده و بنابراین چربیها در کبد تجمع نمی یابند. این امر همچنین به فرایند سمیت زدایی کبد کمک می کند.

  • یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب ریخته و آن را بجوشانید. این محلول را دو بار در روز و به مدت چند هفته بنوشید.
  • همچنین می توانید نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم ریخته و یک بار در روز بیاشامید.
  • مکمل های زردچوبه نیز به شکل کپسول و تنتور موجود می باشد. ولی قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت نمایید تا دوز صحیح و متناسب با وضعیت بیماری شما را تجویز کند.

۶٫شیرین بیان

شیرین بیان

شما می توانید از شیرین بیان نیز برای مداوای مشکلات کبدی نظیر بیماری کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید. بر طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله تحقیقات گیاه درمانی انتشار یافته است، عصاره ریشه گیاه شیرین بیان به کاهش فعالیت آنزیم های ترانس آمیناز کبد به نامهای آلانین آمینو ترانسفراز یا ALT و آسپارتات آمینو ترانسفراز یا AST در بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کند. این گیاه همچنین از آسیب کبدی ناشی از فلزات سنگین و سموم جلوگیری می کند.

  • نصف قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. درب فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و مقدار کمی عسل بدان افزوده و این دمنوش گیاهی را ۲ بار در روز بیاشامید.
  • بصورت جایگزین، یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و یک بار در روز از این مخلوط میل کنید و مصرف آن را چندین هفته ادامه دهید.
  • اگر مایل به استفاده از مکمل های شیرین بیان هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است مصرف این مکمل با برخی داروهای ویژه فشار خون، دیابت و کورتیکو استروئیدها تداخل داشته باشد.

۷٫پاپایا

پاپایا

بر طبق طب سنتی هندی یا آیورودا، میوه و دانه های میوه پاپایا درمانهایی موثر برای بیماری کبد چرب به شمار می روند. به علاوه، پاپایا به سوزاندن سریع چربیهای موجود در رژیم غذایی که یکی از دلایل اصلی بیماری کبد چرب هستند، کمک می کند.

  • ۵ تا ۶ عدد از دانه های خشک میوه پاپایا را ساییده و این پودر را با ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه مخلوط کنید. این مخلوط را ۲ بار در روز و به مدت ۱ ماه مصرف کنید.
  • هر روز یک تکه از میوه رسیده پاپایا را همراه با عسل میل کنید.
  • سوپ پاپایا و سالاد این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۸٫انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی یا آملا

انگور فرنگی هندی که با نام آملا نیز شناخته شده است، دیگر درمان موثر برای بیماری کبد چرب می باشد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ویتامین C موجود در این میوه به حفظ عملکرد درست کبد در سطح بهینه کمک می کند. این میوه همچنین به خروج سموم مضر از کبد کمک می کند. به علاوه، آملا برای افرادی که دارای کلسترول خون بالا و فشار خون بالا یا دیابت هستند نیز مفید می باشد.

  • شما می توانید روزانه ۳ تا ۴ عدد از این میوه را میل کرده و یا به عنوان میوه ای در غذاهای خود بگنجانید.
  • بطور جایگزین، ۱ قاشق چایخوری از پودر این میوه را در یک لیوان آب گرم حل کرده و ۲ بار در روز بنوشید.

۹٫تغییر رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی

یک رژیم غذایی گیاهی و سالم را که سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و چربیهای سالم است را برای بهبود عملکرد کبد و درمان بیماری کبد چرب انتخاب کنید.

  • از مصرف تمام انواع شربت ذرت با فروکتوز بالا خودداری کنید.
  • بطور کامل مصرف آرد سفید را قطع کرده و محصولات حاوی غلات و آرد سبوس دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ نظیر ماهی چرب، روغن ماهی، بذز کتان، گردو و توفو یا پنیر سویا را مصرف کنید.
  • مواد غذایی که کبد را سمیت زدایی و ترمیم می کنند نظیر بروکلی، کلم سبز، کلم و کلم بروکسل را زیاد مصرف کنید. توجه داشته باشید در حین پختن این سبزیجات، سعی کنید آنها را بطور ملایم بخارپز کنید تا ارزش غذایی آنها محفوظ بماند.روشهای صحیح طبخ مواد غذایی
  • مقادیر زیادی میوه های غنی از فیبر نظیر سیب، گواوا، بلوبری و دیگر انواع میوه ها را مصرف کنید. با این وجود، در مصرف میوه های دارای قند بالا زیاده روی نکنید.
  • از مصرف غذاهای سرخ شده و پر ادویه و گوشتهای چرب خودداری کنید. سعی کنید غذاهای با پایه گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱۰٫هر روز ورزش کنید.

ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم می تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند. داشتن یک برنامه ورزشی منظم به حفظ وزن بدن در یک محدوده ثابت کمک خواهد کرد و به همان اندازه از چاقی جلوگیری می کند. ورزش همچنین سرعت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به حفظ عملکرد مناسب کبد کمک می کند.

بنابراین روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر به تازگی ورزش کردن را آغاز کرده اید، با یک برنامه ورزشی ملایم و کم اثر شروع کنید و به تدریج وارد یک برنامه ورزشی سنگین تر و با تاثیر بیشتر شوید. بهتر است که ورزش کردن را تحت نظر یک کارشناس ورزشی آغاز کنید.

پیاده روی، دویدن آرام و ورزشهای هوازی یا ایروبیک به ویژه برای کبد شما بسیار مفید می باشند. شنا، دوچرخه سواری و دیگر ورزشهای مفرح و سرگرم کننده نیز بسیار اثر بخش هستند. ۱۷ ورزش برای کاهش وزن موثر

نکات مهم دیگر:

  • اگر شما اضافه وزن دارید، بهتر است مراحل ضروری برای یک کاهش وزن تدریجی و ممتد را با مراجعه به یک متخصص تغذیه طی کنید. توجه داشته باشید که کاهش وزن سریع (یعنی کم کردن ۲ کیلوگرم یا بیشتر در یک هفته) می تواند به کبد آسیب برساند.
  • رژیم غذایی متعادل حاوی مقادیر کم چربیهای اشباع و مقادیر زیاد فیبر داشته باشید.
  • مصرف شکر را به حداقل برسانید و مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش دهید.
  • مصرف مشروبات الکلی را بطور کامل قطع کنید.
  • اگر به دیابت مبتلا هستید، حتما میزان قند خون خود را در حد بهینه نگه دارید. درمانهای طبیعی و گیاهی دیابت
  • تمام اقدامات ضروری برای حفظ میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون در حد استاندارد و سالم را رعایت کنید. روشهای طبیعی کاهش کلسترول خون

 

منبع : http://parsivenus.com