۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

درسی برای همه: مناسب سازی حتی برای یک نفر

مناسب‌سازی یعنی ایجاد محیط های بدون مانع و یا تسهیل دسترسی برای همه. این یکی از راهکارهای ارتقاء کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت است.

از آنجا که همه آحاد جامعه باید قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از کلیه حقوق اجتماعی خود برخوردار شوند، در ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان آمده است: کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمانها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان، همچون افراد عادی فراهم شود.

در همین راستا؛ با خبر شدیم اداره کل فنی و حرفه ای استان سمنان، به منظور دستیابی آسانتر همه آحاد جامعه به فراگیری آموزشهای علمی کاربردی، ضمن اعمال مناسب سازی در همه مراکز آموزشی تحت نظارت خود در استان، برای سهولت در رفت و آمد یکی از کارجوهای معلول جسمی حرکتی خود، اقدام به خریداری و نصب بالابر در محل برگزاری کلاسهای آموزشی کرده است.

به همین دلیل، به اداره کل فنی حرفه ای رفتیم تا با ابراهیم محمودی مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان در خصوص ساخت این بالابر صحبت کنیم.

جناب آقای ابراهیم محمودی چه شد که به فکر ساخت بالابر افتادید؟
اداره کل فنی و حرفه ای رسالت تعلیم و تربیت نیروی انسانی ماهر و ارتقای سطح مهارتی شاغلین را با آموزشهای مؤثر به کارجویان بر عهده دارد. آموزشهای این اداره کل از طریق مؤسسه علمی کاربردی، با دارا بودن دو مجوز در شهرستانهای سمنان و شاهرود، در بحث کارجویان، دوره های ۱ ماهه تا ۱۸ ماهه را تشکیل می دهد، که مخاطبین این دوره ها همه مردم اعم از افراد سالم و افراد دارای معلولیت هستند و به همین دلیل در ابتدای سال ۹۰ طی تشکیل کمیته ای، همه را مکلف کردیم تا بخشی از هزینه ها را برای مناسب سازی کارگاههای تخصصی در سطح استان از جمله درب اتومات، سرویس بهداشتی، شیبها، و… تخصیص دهند. در سال ۹۰ نیز طی مراجعه یک معلول جسمی حرکتی برای حضور در یکی از این کلاسها، ما به مناسب سازی و ساخت بالابر اقدام کردیم.

برای ساخت این بالابر چه اقداماتی را انجام داده و چه میزان هزینه کردید؟
پس از مراجعه این کارجو، با شرکتهای مختلفی تماس گرفتیم، اما به دلیل دست ساز بودن آن سیستم ها، طی هماهنگی با دفتر فنی و واحدهای زیربط و پیگیریهای مداوم، با شرکتی در شیراز هماهنگ کرده و سفارش ساخت را به آنها دادیم که کل زمان بازدید از منطقه و اطلاع از نوع معلولیت کارجو و نحوه ساخت، و نصب آن ۳ ماه به طول انجامید، که ۵ میلیون هزینه ساخت و ۵ میلیون نیز هزینه های جانبی را انجام دادیم و با توجه به معلولیت خاص کارجو، ضمن ساخت حفاظ مخصوص و مطمئن، تمام مسیر عبور و مرور را همسطح کرده و کلیدش را به خود کارجو دادیم تا بتواند از آن به راحتی استفاده کند.

آیا در مراکز سطح استان نیز اقدام به مناسب سازی نموده اید؟
بله. ما ساخت سطح شیبدار و برطرف کردن موانع برای سهولت در عبور و مرور را به شهرستانهای استان اعلام کرده ایم و تمام مراکز کارگاهی مناسب سازی شده اند. یک بخش از کارها نیز قرار است در سال ۹۲-۹۱ با تخصیص اعتبارات لازم انجام شود و اگر موردی نیز در این زمینه به ما ارجاع داده شود پیگیری می کنیم.

همچنین در صورت مراجعه افراد دارای معلولیت، با جابجایی کلاسها و برگزاری آزمونهای مختلف در طبقات همکف، رفت و آمد را برای آنها آسانتر می کنیم. البته ابزارها و دستگاههای بعضی از رشته ها، نیازمند استاندارد سازی برای استفاده معلولین است و باید با هماهنگی دستگاههای ذیربط تدابیری اتخاذ شود تا این ابزارها ضمن دارا بودن قابلیتهای چند منظوره، برای استفاده معلولین و افراد سالم طراحی گردد.

با توجه به هزینه پرداختی این بالابر برای یک نفر، بازخورد دیگران در این باره چگونه بوده است؟
تا کنون این عملکرد بازخورد مثبتی داشته، و برای حفظ شأن و جایگاه معلولان، ما موظفیم، در اماکنی که رفت و آمد و مراجعات بیشتری در آنجا صورت می گیرد، به هر طریقی برای رفاه حال هموطنانمان تلاش کنیم. و همین که می بینیم کارجوی ما بدون نیاز به کمک دیگران، به انجام کارهای خویش می پردازد، احساس غرور می کنیم.

در پایان ما نیز از این مدیرِ مسئول، بابت مناسب سازی و ساخت بالابر برای یک نفر تشکر و قدردانی نموده و امیدواریم همه مسئولین ضمن اجرا و عمل به قانون حمایت از حقوق معلولین، به مناسب سازی سازمانها، ادارات پرداخته و در تسریع کارها و سهولت درخواستهای معلولین بکوشند.

 

منبع: سازمان بهزیستی کل کشور