۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

خراسان رضوی رتبه دوم کشور در مناسب سازی معابر برای معلولان را کسب کرد

خراسان رضوی رتبه دوم کشور در مناسب سازی معابر برای معلولان را کسب کردمسعود فیروزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد فرصت های برابر و حق استفاده معلولان از همه امکانات شهری خواسته و حق به جایی است که در این استان در سال گذشته با توجه ویژه استاندار و شهرداری ، قدم های موثری در این راستا برداشته شد.
وی اظهار کرد: سطح اول مناسب سازی، ایجاد مطالبه عمومی بین معلولان بوده است که محقق شده و این امر هم اکنون به سطح دوم یعنی مطالبه و توجیه شدن مسئولان رسیده است.
این مسئول بیان کرد:توانبخشی امروز در جهان دارای چهار رکن آموزش، سلامت، «معاش و اشتغال» و ارتباطات اجتماعی است و مناسب سازی به عنوان حلقه اتصال همه این چهار رکن محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در زمینه مناسب سازی معابر شهری و برخی ساختمانهای دولتی اقدامات خوبی انجام شده، بیان کرد: مناسب سازی روندی جامع، زمان بر و لازم برای اجرادر همه دوران ها، همزمان با توسعه و تغییرات شهری است.
وی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در استان در این راستا گفت: با این حال بخش بسیاری از بوستان ها، فضاهای تفریحی و گردشگری استان برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده و حدود ۹۰ درصد اماکن و فضاهای مذهبی مشهد قابلیت استفاده برای معلولان را ندارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: مناسب سازی فقط برای سه درصد جمعیت معلول نیست بلکه برای ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت ناتوان از جمله سالمندان، زنان باردار و کودکان نیز هست.
وی اظهار کرد: با وجود اقدامات انجام شده، اماکن عمومی، کتابخانه ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی آن طور که باید و لازم است مناسب سازی نشده اند.
تاکنون حدود ۹۷ هزار معلول در استان خراسان رضوی شناسایی شده و زیرپوشش بهزیستی قرار گرفته اند.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی