۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

خدمات شهری متناسب با نیازهای افراد معلول نیست/ تاکید بر توجه به معلولان در سیره عملی پیامبران و امامان

به گزارش خبرنگار مهر، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریزقبل از ظهر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که در فرهنگسرای الغدیر تبریز برگزار شد، گفت: مشکل معلولیت تنها به شهر تبریز اختصاص ندارد و در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد و ضرور است که مسوولان افراد معلول را همانند دیگر افراد جامعه بپذیرند چرا که آنها نیز همانند دیگر افراد جامعه نیازهای یکسانی دارند و مسوولان باید پاسخگوی نیاز آنها باشند.

داود امیر حقیان با بیان اینکه افراد معلول به ترحم مسوولان نیاز ندارند، اظهار داشت: مسوولان باید از نگرش ترحم آمیز به افراد معلول پرهیز کنند و بر همین اساس در شورای اسلامی شهر نیز اقداماتی برای حل مشکلات معلولان، ناشنوایان و نابینایان انجام شده است و این اقدامات همچنان باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه افراد معلول کار آفرین هستند و تولیدات آنها می تواند ثابت کننده توانمندی های آنها در جامعه باشد، از سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی خواست تا نمایشگاهی برای ارایه این توانمندی ها بر پا کند و افزود: مسوولان نیز باید در استفاده از کلمات برای معرفی معلولان دقت کافی داشته باشند.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز تاکید کرد: برای جمع آوری و ساماندهی افراد معلول در استان باید کارگروه تخصصی ایجاد شود تا تمام اقدامات در خصوص این قشر تجمیع شده و خدمات ارایه شده شهری نیز باید متناسب با نیازهای افراد معلول باشد تا آنها استقلال را در زندگی خود احساس کنند.

وی ایجاد سالن ورزشی اختصاصی را برای افراد معلول ضروری دانست و ادامه داد: باید برای توانمندسازی این افراد در رشته های ورزشی سالن خاصی ایجاد شود تا آنها در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

امیر حقیان اظهار داشت: در شورای اسلامی شهر تبریز به صورت جدی پیگیر استخدام های سه درصدی معلولان در سازمان ها هستیم و برای نخستین بار در شهرداری تبریز مکان مخصوصی برای معلولان ایجاد می شود تا آنها برای حل مشکلات خود به آنجا مراجعه کنند.

عضو شورای اسلامی تبریز تصریح کرد: متاسفانه برخی از معلولان در جامعه حضور نمی یابند و باید برای حل این مشکل اقدامات اساسی صورت گیرد چون افراد معلول به خصوص ناشنوایان سربار جامعه نیستند و متولیان امر باید برنامه های خاصی برای این قشر داشته باشند.

امیرحقیان همچنین در ادامه گفت: ایجاد کارگروه تخصصی برای ساماندهی و بهبود شرایط معلولان استان ضروری است.

قرآن و نهج البلاغه در موارد مختلف بر اهتمام به امور معلولان تاکید کرده اند

نماینده مردم آذربایجان در مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه این مراسم با بیان این مطلب اظهار داشت: قرآن و نهج البلاغه دو متن اصلی در فرهنگ اسلامی، در موارد مختلف بر اهتمام به امور معلولان تاکید کرده و علاوه بر متون اصلی دین، سیره عملی بزرگان و رهبران اسلام هم گویای اهتمام بر توجه به معلولان است.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی ادامه داد: در رفتار کرامت آمیز، تشویق ها و رهنمودهای امامان معصوم جهت جلوگیری از انزوا، گوشه نشینی و احساس بی خاصیتی در معلولان درس های زیبا و آموزنده ای برای عموم مردم، جامعه اسلامی و خود معلولان وجود دارد و پشوایان دین اسلام همه مردم جامعه علی الخصوص معلولان را تشویق می کردند تا استعدادها و توانایی های نهفته در وجودشان را به فعلیت درآورند تا ضعف معلولیت موردی را با این توانایی های خدادادی جبران کنند.

وی با بیان اینکه اهتمام و توجه به معلولان از وظایف عموم مردم به شمار می رود، اظهار داشت: توجه دین اسلام و پیامبران و امامان به رسیدگی و اهتمام به امور معلولان اعم از ناشنوایان، نابینایان و تمام گروه های معلولان است، چرا که معلولان در اوج فعالیت های مبارزه جویانه علیه جور و ستم زمان خویش هرگز از توجه به مسایل دینی، فرهنگی و رفاهی معلولان غافل نشده اند، پیامبران و امامان عموم مردم و نخبگان را به امر معلولان توجه می دادند و بی توجهی به آنها را در ردیف عهد شکنی با خدا و رسولش می دانستند.

نماینده مردم آذربایجان در مجلس خبرگان رهبری همچنین در ادامه افزود: متاسفانه در اجرای قانون جامع معلولان و تامین بسیاری از حقوق آنها در سال های اخیر تلاش ها چشم گیر نبوده است و در تامین حقوق معلولان و در ادای وظایفمان در قبال آنها کوتاهی مشاهده می شود.

آیت الله هاشم زاده هریسی افزود: برای تامین حقوق معلولان بر مسوولان امر به ویژه مدیران سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی این امر که در خط مقدم خدمت رسانی به معلولان قرار دارند، تکلیف است مواردی از قانون جامع حقوق معلولان را که بر زمین مانده را احیا و اجرا کنند و در پیگیری این مساله و در حمایت از معلولان و رعایت و تامین حقوق آنها به صورت جدی تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام به امور قشر معلولان همچون مناسب سازی فضاهای شهری به عنوان تحقق حقوق شهروندی که ۱۰ درصد افراد جامعه را تشکیل می دهند، امری دینی و حقوق بشری بوده که باید در تصمیم گیری ها و مصوبات نگاه ویژه ای صورت گیرد، چرا که از نظر اسلام و قران، صورت ظاهری، شکل و قیافه انسان و کامل و ناقص بودن اعضا در انسانیت انسان و در ارزش و مقام والای او هیچ تاثیری ندارد، بلکه سیرت انسان است که انسانیت  او را ارتقا می دهد.

عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی اضافه کرد: با نقص یکی از اعضای بدن از انسانیت کاسته نمی شود، بلکه معلولان شاید به علت دارا بودن سیرت زیبا از انسان های کامل هم برتر و کامل تر باشند.

مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان آذربایجان شرقی به تنهایی نمی تواند مشکلات این قشر را حل کند

رئیس مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان آذربایجان شرقی گفت: مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان آذربایجان شرقی به تنهایی نمی تواند تمام مشکلات این معلولان را حل کند.

میر خلیل موسوی در ادامه مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان و نخستین همایش اشتغال، کارآفرینی و توانمندسازی معلولان، نابینایان و ناشنوایان آذربایجان شرقی در فرهنگسرای الغدیر با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر بیکاری مشکل اصلی اکثر معلولان استان است و برخی از معلولان نیز به علت نبود شغل در مکان هایی مانند کافه خانه ها زمان خود را سپری می کنند.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از ناشنوایانی که برای کار به کارخانه ها معرفی می شوند، با مشاهده برخی از ناملایمات کار فرماها دیگر روحیه کار کردن را از دست می دهند.

رئیس مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برخی از کارفرماها نیز در کارخانه ها شغل های سطح پایین را برای ناشنوایان اختصاص می دهند.

موسوی هدف از تاسیس مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان آذربایجان شرقی را تجمع افراد معلول به خصوص ناشنوایان برای انجام فعالیت های فرهنگی دانست و ادامه داد: این مرکز با هدف تجمع معلولان به خصوص ناشنوایان برای انجام فعالیت های فرهنگی تاسیس شد تا آنها زمان های خود را صرف فعالیت های فرهنگی کنند.

وی همچنین در ادامه ایجاد کارگروه را برای بهبود و ساماندهی مشکلات معلولان ضروری دانست و گفت: متاسفانه اکثر معلولان به خصوص ناشنوایان استان به علت دارا بودن مشکلات زیادی از جمله نبود اشتغال، مسکن نمی توانند ازدواج کنند و ضرورت دارد که برای حل مشکلات اساسی این قشر تدابیر لازم اندیشیده شود.

رئیس مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان آذربایجان شرقی با اشاره به آمار اعضای این مرکز افزود: در این مرکز ۳۵۰ نفر از معلولان به خصوص ناشنوایان عضو شده اند.