۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

جلسه ای بدون خروجی و طرح نیازهای تکراری/نسخه دانش‌بنیان تکرار شد

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع کارآفرینی و اشتغال این بار برای معلولان شامگاه پنج‌شنبه در دیدار استاندار اردبیل مجید خدابخش و معلولان فرهیخته استان مطرح شد.

جلسه‌ای که از بدو آغاز و قرائت دستور جلسه و گزارش دهی مشاور استاندار در امور معلولان با حاشیه همراه شد و تا پایان نیز تب‌وتاب صحبت‌های هر فردی که میکروفن به دست گرفت فروکش نکرد.

در ابتدای جلسه موضوع مناسب‌سازی محیط‌های شهری از سوی مشاور استاندار در امور معلولان به میان کشیده شد که استاندار درخواست کرد جلسه وارد اصل صورت‌جلسه شده و در زمان مقرر به اتمام برسد.

این اظهارات با اعتراض برخی از معلولان همراه شد که ایده‌ها متنوع و نیازمند بررسی است و نمی‌توان در یک جلسه یک‌ساعته برای اشتغال و کارآفرینی معلولان که مشکل مضاعف به نسبت اشخاص عادی دارند تصمیم‌گیری کرد.

در ادامه طرح حمایت‌های قانونی ازجمله تسهیلات مالیاتی، وام‌های اشتغال و سهمیه استخدامی معلولان موضوعاتی بود که به میان کشیده شد و البته همراه با گله‌مندی معلولان بود که حتی بر اساس ظرفیت‌های قانونی در استان اقدام نمی‌شود و به‌عنوان‌مثال پرداخت تسهیلات آن‌طور که باید حامی این قشر نیست.

اعتراض یکی از معلولان کم‌بینا در جلسه به روند این جلسه و خروجی نداشتن آن دقایقی موجب تداخل اصواتی شد که از پشت میکروفن‌های روشن مطرح می‌شد.

این معلول بابیان اینکه اغلب جلسات صرفاً برای پخش از صداوسیما برگزار می‌شود و فاقد خروجی است خواستار تغییر این روند شد.

استاندار اردبیل نیز در پاسخ به این مطالبه بابیان اینکه کسی از صداوسیما به این جلسه دعوت نشده است، تصریح کرد: هر فردی معتقد است جلسات خروجی ندارد می‌تواند در آن شرکت نکند.

در میانه جلسه یکی از مدیران شرکت دانش‌بنیان درزمینهٔ انرژی‌های نو متذکر شد: اغلب معلولان به دلیل ضعف روابط اجتماعی نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کنند و اغلب در بازار فروش محصولات خود دچار مشکل هستند.

مشکل فروش در تولیدات معلولان

این اظهارات موجب شد مدیرکل بهزیستی اردبیل میکروفن خود را روشن کند و تأکید داشته باشد که  عمده تولیدات معلولان استان در مرحله فروش و بازاریابی با مشکل مواجه است.

بهزاد ستاری تصریح کرد: بازاریابی و راه‌یابی به بازار ازجمله مشکلاتی است که در اغلب تولیدات معلولان مشاهده می‌شود.

وی افزود: به‌منظور رفع این مشکل با همکاری جهاد دانشگاهی استان واحدی جهت پژوهش اشتغال و بازاریابی تولیدات معلولان راه‌اندازی شده است و می‌تواند نسبت به بررسی وضعیت بازار هر تولید اقدام کند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان پس‌ازاین هر طرح تولیدی معلولان در ابتدا به لحاظ بازاریابی بررسی می‌شود و سپس به فروش می‌رسد و درواقع هیچ طرحی بدون بررسی و پایش اولیه به مرحله تولید نخواهد رسید.

راه‌اندازی شعبه جامعه معلولان ایران

درعین‌حال احد بیگی یکی دیگر از معلولان حاضر در جلسه نیز با گله‌مندی از اینکه گفته می‌شود فضای کسب‌وکار در اردبیل آرمانی است ولی اشتغال معضل کشوری است و گریبان گیر معلولان نیز هست، ادامه داد: ما به‌منظور حمایت معلولان شعبه جامعه معلولان ایران را در اردبیل راه‌اندازی می‌کنیم.

وی افزود: در وضعیت فعلی سازمان‌های مردم‌نهاد باید به کمک معلولان بیایند و برای معلولان تسهیل سازی و ظرفیت‌سازی شود.

بیگی بابیان اینکه سهیمه سه درصد معلولان در استخدام‌های دولتی در وضعیتی به‌شدت محدود شده که خود استخدام‌ها محدود است، متذکر شد: می‌شد در واگذاری و برون‌سپاری خدمات دولتی از ظرفیت معلولان استفاده کرد و متأسفانه به این موضوع تاکنون توجهی نشده است.

وی به‌ضرورت آموزش در بخش IT اشاره کرد و افزود: اینکه گفته می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان باید توجه داشت همه کارآفرین نیستند و معلولان نیاز دارند آموزش ببینند و با آموزش‌ها اشتغال‌زایی کنند.

در خاتمه جلسه استاندار اردبیل بار دیگر نسخه توجه به صنایع دانش‌بنیان را برای معلولان نیز کارساز دانست و تأکید کرد: معلولان نیز می‌توانند در موضوع دانش‌بنیان واردشده و از مزایای آن استفاده کنند.

خدابخش به‌ضرورت توجه معلولان به تولیدات دست‌ساز تأکید کرد و افزود: در دست‌ساز بودن باید محصولات باارزش‌افزوده بالا ازجمله جاجیم و قالی موردتوجه قرار گیرد.

به گفته استاندار اردبیل درعین‌حال بسته‌بندی مناسب محصولات تولیدی می‌تواند قیمت فروش را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

وی بابیان اینکه باید به دنبال تولید محصولاتی برویم که دارای ارزش‌افزوده بالا بوده و بازار فروش خوبی داشته باشند، تصریح کرد: باید مشاورانی وجود داشته باشد، تا فکرهای جدید تولید کنند.

جلسه‌ای که انتظار می‌رفت با طرح ایده‌های بکر و نوآورانه و بررسی ابعاد و ظرفیت اجرایی آن به‌ویژه با بهره‌گیری از ظرفیت بخش دولتی همراه شود تنها با طرح برخی گله‌مندی‌ها و درنهایت راهکارهای از پیش گفته شده پایان یافت.