۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

جزییات شکل‌گیری نخستین صفحه ویژه افراد معلول در روزنامه

رضا عبداللهی اولین کسی است که صفحه‌ای ویژه برای افراد معلول در ایران منتشر کرد. او بنیان‌گذار سنتی است که گرچه نتوانست رسانه‌های دیگر را درگیر کند، اما قدم نخست در ارتباط رسانه‌های مکتوب با افراد معلول بود.

عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری این اتفاق، اظهار کرد: مهرماه ۱۳۷۱ صفحه‌ی ثابتی به نام «با معلولین» در روزنامه‌ی «اطلاعات» پا گرفت. در واقع، اختصاص صفحه‌ای ویژه و مستقل به مسائل افراد معلول در یک روزنامه‌ی سراسری، نخستین تجربه در تاریخ مطبوعات ایران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: شش سال، یکه و تنها – تا پیش از سفر اجتناب‌ناپذیرم به خارج از کشور – مسوولیت اداره‌ی صفحه را با پشتیبانی مدیرمسوول روزنامه و همراهی و همدلی افراد معلول و کارشناسان حوزه‌ی توانبخشی و علوم مرتبط برعهده داشتم. بعد از من نیز این راه سخت و دشوار با کوشش‌های خستگی‌ناپذیر و اقدام حرفه‌یی دوست و همکارم، دکتر نگین حسینی ادامه یافت و اکنون نیز به حیات خود ادامه می‌دهد.

عبداللهی با بیان این‌که صفحه‌ی «با معلولین» ویژگی‌ها و راهبردهای مختلفی متناسب با طیف مخاطبان خاص و عموم مردم داشته است، تصریح کرد: این صفحه از یک طرف، درپی ایجاد امکان مشارکت فراگیر و بدون استثنای همه‌ی افراد معلول و سازمان‌ها و تشکل‌های مربوط به آن‌ها است، و از طرف دیگر، درصدد است تا نگرش عمومی جامعه را نسبت به پدیده‌ی معلولیت و افراد معلول به‌گونه‌ای مثبت تغییر دهد و آن‌ها را با مسائل و مشکلات «بزرگ‌ترین اقلیت جامعه» آشنا کند. آشنایی با نحوه‌ی پیشگیری از بیماری‌ها و انواع معلولیت‌ها، از دیگر اهداف این صفحه از روزنامه‌ی «اطلاعات» است.

وی گفت: انتشار صفحه‌ی «با معلولین» برکات و ثمرات زیادی برای افراد معلول درپی داشت که چاپ صفحات مشابه در روزنامه‌های دیگر و انتشار مجله‌ی «حرکت» به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی من، از آن جمله است.

موسس نخستین صفحه‌ی ویژه‌ی افراد معلول درباره‌ی نشریه‌ی «حرکت» نیز توضیح داد: «حرکت» که نخستین شماره‌ی آن اول دی‌ماه ۱۳۷۶ منتشر شد، اولین نشریه‌ی مستقل، خصوصی (غیردولتی) و سراسری (نه بولتن داخلی) در ایران بود که ویژه‌ی افراد معلول به چاپ می‌رسید. متأسفانه براثر مشکلات اقتصادی و حمایت نکردن مراجع مربوط، پس از چندی چرخ‌های «حرکت» از گردش ایستاد، و پدیده‌ی «جوان‌مرگی نشریات تخصصی و مستقل» گریبان آن را گرفت.

عبداللهی با بیان این‌که پرداختن به جزییات حرفه‌یی و سیر تحول و تطور «رسانه‌های معلولیت محور» در ایران و مقایسه‌ی تطبیقی آن با سایر جوامع و نیز بررسی تأثیرات متقابل رسانه و معلولیت به زمان زیادی نیاز دارد، افزود: این مسأله، یک موضوع بدیع کاوشی برای جامعه‌ی روزنامه‌نگاری ایران است که به زوایای پنهان حرفه‌ی خود نگاهی تازه کند.