۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

توک – ان- کری ( Tuk-N-Kari ) برای انتقال افراد ویلچری و فراتر از آن !

توک – ان- کری یکی از تجهیزاتی است که در شرایط  خاص و موقعیتهای گوناگون ، از جمله جابجائی های ویلچر عالی است  . همواره حرکت دادن افراد ناتوان ، چه ساکنین در مراکز بهداشتی و یا در مواقع اضطراری ، می تواند با چالش همراه باشد . هنگامی که مناسب سازی های لازم برای دسترسی ویلچر وجود نداشته باشد ، یا یک گزینه ایمن وجود نداشته باشد  ، باید حالت های جایگزین دیگری برای حمل و نقل وجابجائی ها به کار گرفته شوند.
توک -N- کری محصول شرکتی بنام BDK است . توک -N- کری یک وسیله جابجائی همه کاره است که  از یک نایلون مقاوم در برابر سنگینی و آب و هوا ساخته شده است ، بنابراین می تواند در انواع شرایط محیطهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد . این وسیله دارای چهار دستگیره پی وی سی است که هر کدام از آنها در یکی از گوشه آن تعبیه گردیده  و با گرفتن از آنها  ۲-۴ نفر می توانند کار جابجائی را انجام دهند .
این وسیله با وجود وزن بسیار کمی که دارد ( کمتر از دو پوند حدود ۹۰۰ گرم ) آزمایش ایمنی خود را تا تحمل  ۵۰۰ پوند ( حدود ۲۳۰ کیلوگرم ) پس داده است . این برابر فشرده به کیسه حمل راحت آن ، بنابراین شما می توانید آن را در هر نقطه که شما بروید . نگه داشتن آن در کیسه بر روی صندلی چرخدار خود را و یا گره خورده به صندلی چرخدار خود را دسته پس از آن همیشه مفید و همیشه در دسترس زمانی که شما به آن نیاز دارید .
موارد استفاده
این وسیله در آسایشگاههای سالمندان و افراد ناتوان و  خانه های نجات کاربرد دارد و در جاها وسازمانهای زیادی از جمله  خانه ها ، ادارات ، بیمارستان ها، مدارس و همچنین توسط پرسنل اورژانس می تواند مورد استفاده قرار گیرد . در اینجا برخی از کاربردهای بالقوه این وسیله ذکر می شود :
•  در منزل  :  در منزل می توان از این وسیله برای انتقال افراد ناتوان از روی تخت به روی ویلچر استفاده نمود . اگر شما کسی را دارید که همراه شما است و دسترسی با ویلچر برای شما امکان پذیر نیست ، می توانید از این وسیله برای عبور کردن از پلکان  ، خارج شدن از جاهائی مانند دالانها و رواق ها  و در مواقع اضطراری برای ایمنی خود بکار بگیرید .
در فضاهای باز : این وسیله می تواند خیلی شبیه به یک برانکار اورژانس که برای حمل و نقل مجروحان به تسهیلات پزشکی استفاده می شود ، عمل نماید  . همچنین برای مواقعی که مناسب سازی لازم برای ویلچر فراهم نباشد یا  زمین به حدی ناهموار باشد که هدایت ویلچر به سختی انجام گیرد ، مفید است . به عنوان مثال، یک فرد ناتوان می تواند با استفاده  از توک N- کری ™ به محل های پیک نیک و یا به یک جای صعب العبور حمل شود .
در جاهائی که نیاز به تخلیه اضطراری دارد : این وسیله قابل اعتماد است و می تواند به عنوان یک صندلی تخلیه اضطراری راحت در محیطهائی مانند مدارس محسوب شود . راههای خروج اضطراری با استفاده از این وسیله سریع تر تخلیه شده و در نتیجه کارآمدتر خواهند بود، و در وضعیتهای اضطراری ، جاهائی مانند پله ها که ممکن است مانع از تخلیه مطلوب شوند ، این وسیله می تواند ایمنی و سرعت مطلوبی را برای تخلیه دانش آموزان و دانشجویان مبتلا به اختلالات حرکتی تضمین نماید .
در جاهای تنگ : کارکنان نجات از این وسیله انتقال در شرایطی که استفاده از برانکارهای نجات استاندارد امکان پذیر نیست ، از جمله در مناطق تنگ و جاهائی که دسترسی سخت است ،  می تواننداستفاده کنند .
نکته مهم : هنگام استفاده از این وسیله ، یک نکته احتیاطی مهم وجود دارد و آن این است که  این وسیله برای جابجا کردن افرادی که دچار صدمات ستون فقرات شده اند  ، طراحی نشده است . بنابراین اگر شما در وضعیتهای اضطراری (مانند یک تصادف ماشین)  به آسیب نخاعی مصدوم مشکوک هستید ، سعی نکنید از این وسیله استفاده کنید .

 

منبع : سایت : http://www.handicapped-mobility-aids.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران