۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

توانائی نعوظ و ارگاسم در افراد نخاعی

توانائی نعوظ در مردان دچار آسیب نخاعی :

مردان مبتلا به آسیبهای نخاعی ناقص : می توانند رفلکس نعوظ را داشته باشند ،اما نه نعوظ روانی . به این معنا که ؛ نعوظ می تواند توسط محرک های فیزیکی و لمس ایجاد گردد ، اما از طریق بینایی و یا از طریق تحریک فکری ایجاد نمی شود . البته این وضعیت برای خیلی از افراد نخاعی یک امتیاز محسوب می شود ، اما معمولا” چنین نعوظی برای آمیزش و برقراری مقاربت ، به اندازه کافی پایدار و یا قوی نیست . این نوع نعوظ گاهی بصورت ناخودآگاه ایجاد می شود .
گاهی اوقات کاربران ویلچر با چنین آسیبهائی ( به دلیل عدم وجود احساس در زیر سطح آسیب ) از اینکه نعوظ دارند ، آگاه نیستند و این نعوظ غیر قابل پیش بینی گاهی می تواند باعث ایجاد شرایط خجالت آوری شود . گزارش شده است که ۴۵ درصد از این گروه مردان بعد از آسیب نخاعی توانسته اند ، لذت جنسی را تجربه کنند .
مردان دچار آسیب های نخاعی کامل : در این گروه از مردان اعصاب S2 تا S4 که مسئول دو قسمت اصلی آلت تناسلی (corpora cavernosa) مردان هستند و باعث پرخونی آلت و ایجاد نعوظ می شوند ، تحت تاثیر آسیب نخاعی قرار می گیرند ، و ببه همین دلیل آسیب این سطوح و بالاتر ازآن در اکثر موارد باعث می شود که نعوظ انعکاسی ( با تحریک فیزیکی ) بطور کامل غیرممکن باشد .
در صورت انجام عمل اسفنکترتومی ( sphincterectomy) نیز ، نعوظ روانی و انعکاسی به ندرت امکان پذیر است. ممکن است در نزدیک به نیمی از مردان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS) حاصل از ضایعات مهره های سینه ای و اعصاب خودکار ، در نهایت مشکلات نعوظ تجربه شود .
حساس ترین ناحیه آلت تناسلی مردان ، قسمت فرائنوم ( fraenum ) ( قسمت زیرین سر آلت تناسلی مرد) است . اما در آسیبهای کامل نخاعی ، استفاده از ویبراتور در این ناحیه نه تنها نمی تواند باعث القاء نعوظ شود ، بلکه در حس جنسی وانزال آنها هم تاثیر ندارد .

توانائی ارگاسم در زنان دچار آسیب نخاعی :

در زنان ، در وضعیت خوابیده بصورت طاق باز ، منطقه محرک احساسات جنسی ، ۲ تا ۳ اینچ ( ۵ تا ۷ سانتیمتر) داخل واژن و در سمت بالایی آن قرار دارد . این ناحیه به نام ” نقطه G ” معروف است . هنگامی که مقاربت روی ویلچر انجام می شود ، نقطه G زن ، با بالا کشیدن رانها تا لبه جلوئی صندلی ویلچر ، به راحتی قابل دسترس خواهد بود .
در زنان مبتلا به صدمات نخاعی ناقص : معمولا” ترشحات مهبلی و لذت جنسی وجود دارد .
زنان دچار آسیب نخاعی کامل : زنان مبتلا به ضایعه نخاعی کامل در سطوح T10 تا T12 به طور معمول ، فاقد ترشحات مهبلی حاصل از انعکاس روانی یا فیزیکی هستند . باید توجه داشت که تلاش در باز شدن مهبل (واژن) با هر وسیله ، ممکن است با شروع اسپاسم ماهیچه های کف لگن همراه شود . بنابراین صبور باشید و هرگز سعی نکنید این کار را به زور انجام دهید . در مجموع گزارش شده است که ۵۳ درصد از زنان بعد از آسیب نخاعی می توانند لذت جنسی وارگاسم را تجربه کنند .

 
منبع : سایت  http://www.streetsie.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعاتن نخاعی استان تهران