۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تمرینات روی تشک برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی

سارکا جونیا میلر از سال ۲۰۰۳  به عنوان یک نویسنده مستقل بوده و سردبیر فعالیت می کند . او به مدت چهار سال به عنوان یک مربی شخصی فعالیت داشته و  از مراکزی مانند  AFAA و NASM گواهی نامه گرفته است . همچنین به عنوان یک مربی آزاد ، در چند مرکز  مشغول به کار بوده است . اما کار رسمی  او در رشته آمادگی جسمانی از سال ۲۰۰۰  آغاز و به عنوان مربی هنرهای رزمی، یوگا و ورزشهای گروهی شروع به فعالیت نمود . از فارغ التحصیل  دانشگاه سیراکیوز است.
آسیبهای نخاعی می توانند بر روی هر یک از ۳۰ بخش ستون فقرات ، از جمله هشت مهره گردنی ، ۱۲ مهره سینه ای، پنج مهره کمری و پنج مهره خاجی تاثیر بگذارند . در هر حال ، بر اساس اعلام وب سایت مرکز ملی فعالیت های جسمی و معلولیت ایالات متحده شدیدترین صدمات ، به طور معمول در ناحیه گردن بین مهره پنجم و هفتم گردنی ، در قسمت فوقانی پشت مهره هفتم و  بین مهره چهارم تا هفتم سینه ای ، در قسمت میانی پشت  بین مهره دهم سینه ای تا مهره دوم کمری رخ می دهند.
اما نکته مهمی که در رابطه با اجرای تمرینات ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد این است که :  بطورکلی تمرینات توان بخشی بدون در نظر گرفتن نوع آسیب حتما” باید توسط فیزیوتراپیست ها تجویز شوند .
تجهیزات مورد نیاز برای انجام تمرینات روی تشک
تشکهای مخصوصی که در طول دوره توانبخشی برای انجام تمرینات افراد نخاعی مورد استفاده قرار می گیرند ، شبیه  تشکهای مخصوص یوگا ، کشش و یا تشکهای Pilates  ( شکل زیر ) که روی زمین قرار می گیرند ، نیستند  .

 

بلکه این تشکها در واقع میزهایی هستند که روی آن تشک قرار می گیرد .  این میزها ازروی کف زمین بلند می شوند و قابلیت تنظیم دارند ، اغلب آنها یک محور دستی دارند ( شبیه صندلی آرایشگاه ها ) که بوسیله ی آن می توان ارتفاع را به راحتی کم وزیاد نمود . برخی از این میزها  یا سکوها از طریق تغییردادن ارتفاع پایه ،  قابل تنظیم هستند .
با استفاده از این  میزها می توان انواع  تمرینات اعم از تمرینات تنفسی ، تمرینات مربوط به فعالیت اندامهای مختلف ، تمرینات تقویت کننده ی ماهیچه های مرکزی بدن و غیره را انجام داد .

 تمرینات تنفسی روی تشک
تمرینات تنفسی روی میز های تشک دار که برای افراد مبتلا به آسیبهای نخاعی توصیه می شوند ، همان تمریناتی هستند که بر روی پیلاتیزها انجام می شوند  . تمرینات تنفسی باعث کاهش تنش در ناحیه گردن فردشده و می توانند میزان آگاهی او را افزایش دهند. شما می توانید این تمرینات را در حالت خوابیده به پشت یا پهلو و با اجرای  تنفس عمیق از راه بینی انجام دهید بطوری که قفسه سینه تان به سمت بیرون وپهلو و پشت حرکت کند .  وقتی شما عمل دم ( نفس کشیدن ) را انجام می دهید ، گردن خود را راحت وشل نگه دارید و به ماهیچه های شکم خود طوری فشار بیاورید که  ناف تان به سمت ستون فقرات خود برود  .

تمرینات مربوط به فعالیت اندامهای مختلف
برخی از تمرینات روی تشک ، با هدف بهبود توانایی عملکردی بیمار انجام می شوند  . شما می توانید تمرینات روی تشک را برای کمک به اجرای حرکاتی مانند غلتیدن یا نشستن انجام دهید. از جمله ی این تمرینات می توان به موارد زیر اشاره نمود :
–     غلتیدن پهلو به پهلو ضمن پوشیدن اسپلینت آرنج
–    غلتیدن به یک پهلو و قرار دادن ساعد روی میز تشک دار برای قرار گرفتن در حالت نیم خیز
–    غلتیدن به هر روشی که به سمت پهلو باشد و استفاده از هر دو ساعد برای بلند کردن بدن  به سمت بالا و قرارگرفتن در حالت نشسته .
تقویت ماهیچه های اصلی بدن
ماهیچه های اصلی بدن ، پشتیبانی از ستون فقرات را به عهده دارند . تقویت این ماهیچه ها که از طریق اجرای تمرینات روی میز های تشک دارانجام می شود ، در طول دروه توانبخشی بسیار مفید هستند. این تمرینات معمولا” در حالت خوابیده به پشت و با انقباض عضلات شکمی انجام می شود و با انجام آنها  تراز قفسه سینه و همچنین گردن ، تیغه های شانه و عضلات تحتانی پشت حفظ می شود . از جمله این تمرینات می توان به بالا بردن دستها  و خم کردن  و آزاد کردن آنها  و تمرینات سر اشاره نمود  . برای اجرای تمرینات مربوط به ماهیچه های اصلی  ، ورزش های خاص وجود دارند که  فیزیوتراپیست ها می توانند آنها را به شما آموزش دهند .

برنامه
معمولا” در یک برنامه کامل توانبخشی که برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی ارائه می شود ، برای سه تا چهار روز در هفته ، یکسری جلسات ورزشی گنجانده شده است  . بعضی از تمرینات می توانند بخشی از برنامه های خانگی شما باشند ، اما برخی دیگر نیاز به تجهیزات خاص و نظارت دارند . اما باید توجه داشت که تمرینات مربوط به  قلب و همچنین تمرینات قدرتی و تمرینات استقامتی عضلات نیز بخشی از این برنامه محسوب می شوند . دستگاه هایی مانند ” Equalizer ” و” Upper tone ” درست مانند میزهای تشک دار از  قسمتهای متداول تجهیزات در دوره ی توانبخشی هستند .

References
•    The National Center on Physical Activity and Disability: Spinal Cord Injury and Exercise
•    PhysiotherapyExercises.com: Physiotherapy Exercises for People With Spinal Cord Injuries and Other Neurological Conditions
•    The National Center on Physical Activity and Disability: Exercise/Fitness — Pilates for Individuals with Spinal Cord Injury
این مقاله در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۱ توسط کرایک اریکسون به روز رسانی شده است .

منبع مورد استفاده :
مقاله :” MAT EXERCISES FOR A SPINAL CORD INJURY PATIENT ”  – نوشته :  نوشته ی :Miller   Sarka-Jonae,   ۱۴ ژوئن سال ۲۰۱۱ – اقتباس از سایت : http://www.livestrong.com-  ترجمه و تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی
( e mail :  ohealth2007@yahoo.com) – اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران