۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تجربه شخصی دو نفر از افراد نخاعی در مورد دفع ادرار خود

۱) تجربه تامی ویلبر( Tammy Wilber) در مورد بزرگ کردن اندازه مثانه


تامی ویلبر در سن ۱۷ سالگی ، در نتیجه ی یک تصادف از ناحیه T5 دچارقطع نخاع شد . همچنین او کلیه راست خود را نیز در همان تصادف از دست داد . به همین خاطر کنترل مثانه و دفع ادرار او دچار پیامدهای مهمی گردید .


تامی می گوید : ” در دو سال اول پس از آسیب ام ، مشکلات زیادی در رابطه با سونداژ پیدا کردم . موقعی که بعد از دو ماه توانبخشی به خانه برگشتم ، باز هم در سونداژ خودم مستقل نبودم . این وضعیت برای من خیلی نا امید کننده بود. در تمام اوقات دچار بی اختیاری ادرار بودم . هیچ دارویی برایم موثر نبود . از آنجائی که می ترسیدم خودم را خیس کنم ، به اندازه کافی مایعات نمی نوشیدم . زنان مثانه های کوچکتری دارند و مال من به طور کامل مبتلا به اسپاسم بود . ”


وقتی به سال آخر دبیرستان خود برگشت ، پوشک می پوشید و بطور مکرر دچار بی اختیاری ادرار می گردید . همچنین او مجبور بود برای سونداژ خودش هر چهار ساعت یکباراز خواب بیدار شود . به همین دلیل نمی توانست در طول شب خوب بخوابد .


وقتی تامی در مورد ” عمل بزرگ کردن مثانه ” چیزهایی شنید ، در مورد آن شروع به تجسس کرد . او می گوید ” این کار یک عمل جراحی بزرگ است ، بنابراین لازم است که فرد در مورد آن تحقیق کند و مطمئن شود که برای او مناسب باشد “.


در آن زمان که هنوز در نیو اینگلند (جایی که او بزرگ شده بود ) زندگی می کرد ، ، دکتری را پیدا کرد که در مورد انجام این جراحی ، تجربیات خیلی خوبی داشت . طی این عمل قطعه ای از روده او برای بزرگ تر کردن مثانه و آپاندیسش هم برای ایجاد یک کانال از مثانه به استوما ی( دهانه) روی شکمش مورد استفاده قرار گرفت .


“استوما درست مثل ناف دوم به نظر می رسد و مانند یک اسفنکتر کار می کند و من سوند را به درون آن وارد می کنم . هیچ چیزی از استوما نشت نمی کند . هیچ دارویی برای کنترل وضعیت مثانه ام مصرف نمی کنم . در واقع این عمل فقط ایجاد یک نوع مسیر جدید محسوب می شود ، به همین دلیل حالا مثل کسی هستم که می تواند به هر جایی که می خواهد برود . ! من دو بار در سال دچار عفونت ادراری می شدم . “


حالا اومشکلات جابجاشدن به توالت و در آوردن لباسهای خود را ندارد . می تواند تمام شب را راحت بخوابد . این عمل باعث شد که چیزهایی مثل مسافرت برای او خیلی آسان تر شود . او می تواند بدون هیچ گونه نگرانی از دفع ناگهانی ادرار خود ، به مقدار مورد نیازش مایعات مصرف کند . او می گوید : ” این عمل واقعا” کیفیت زندگی من را افزایش داده است .”


تامی می گوید : این عمل یک جراحی بزرگ بود و بهبودی آن نیاز به یک دوره طولانی داشت “، اما نتیجه این بود که من سالم تر هستم ، و کلیه ی من سالم است ،واین کار عالی بوده است.”

۲) تجربه تاد استبل فلت در مورد استفاده از سوند سوپرابوبیک


تاد در سال ۱۹۸۷ در سن هشت سالگی به علت جراحت حاصل از اصابت گلوله فلج شده است . او می گوید ” پسر عمویم به طور تصادفی به من شلیک کرد و موجب کوادری پلژی شدن کامل من از ناحیه C4 شد . من فقط می توانم اندامهای از شانه به بالایم را حرکت دهم ، اما جاهای دیگر بدنم تقریبا” بی حس است. “

تاد برای اجرای برنامه تخلیه ادرار خود نیاز به کمک دارد . او برنامه خود را با سوند کاندومی آغاز کرد. بعد در حدود ۴۵ دقیقه به روال صبح برنامه خود اضافه کرد و اما با این برنامه معمولا” خشک نمی ماند .

همچنین مرتب به عفونت ادراری مبتلا می شد . این مسائل سال ها باعث افزایش مشکلات او شد و برروی کار و سلامتی او تاثیر گذاشت . او می گوید : ” در واقع به نقطه ای رسیدم که وقتی باکتری ها در مثانه من بودند ، می توانستم بوی تعفن حاصل از E. coli در برابر سودوموناس را حس کنم ، می توانستم به پزشک بگویم ، چه آنتی بیوتیکی نیاز دارم .” تقریبا” در همه زمان ها آنتی بیوتیک مصرف می کردم ، اما آنها تاثیری بر روی من نداشتند .

پس از رایزنی های زیادی که با متخصصین اورلوژی داشت ، سرانجام در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت که برای استفاده از سوند سوپراپوبیک تحت عمل جراحی قرار گیرد . ” . از آن به بعد موهبتی بزرگ نصیب او گردید . چیزهای زیادی بود که باید یاد می گرفت ، وبرای من حدود شش ماه طول کشید تا با سوند SP احساس راحتی کنم و بفهمم که چه مقدار آب لازم است بنوشم ، همچنین اندازه مناسب سوند مورد استفاده من چقدر باید باشد و از این جور چیزها . اما حالا احساس می کنم خیلی راحت هستم . مواقعی را که مثانه ام اسپاسمی شود ، یا وقتی که دچارعفونت علامت دارشوم و چند روزی نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشم ، یا هنگامی که سوند SP من نیاز به تعویض داشته باشد را می توانم اعلام کنم . “او در مورد بی اختیاری ادرار نگرانی ندارد و قادر است مستقل تر شود. “این سیستم برای من یک دارایی خیلی بزرگ محسوب می شود .”

منبع مورد استفاده :
سایت : http://sci.washington.edu -ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی- (email : ohealth2007@yahoo.com) – بهمن ماه سال ۱۳۹۰