۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تاکید بر نقش رسانه‌ها در بهبود نگاه به معلولان

تاکید بر نقش رسانه‌ها در بهبود نگاه به معلولان

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران برمساوی سازی فرصت‌ها برای حضور معلولان در جامعه و نقش رسانه ها در بهبود نگاه به معلولان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا،  استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در همایش حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت، به بررسی مدل های ناتوانی، درچهار محور مدل اخلاقی،تراژدی شخصی، مدل پزشکی و مدل اجتماعی و ارائه تعریفی از توانبخشی پرداخت.

کمالی همچنین برمساوی سازی فرصت ها برای حضور معلولان در جامعه و نقش رسانه ها در بهبود نگاه به معلولان و نیز زمینه سازی برای حضور معلولان در جامعه تاکید و آن را از مهم ترین مسائل حوزه معلولین معرفی کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با اشاره به ضرورت آگاهی معلولان از قوانین و مقررات حوزه معلولین  اپلیکیشن “کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت”  را رونمایی کرد.
این استاد دانشگاه استفاده از عبارت “شهروندان دارای معلولیت” در ماده پنج منشور حقوق شهروندی و تاکید بر ضرورت رعایت حقوق معلولان درمواد دو و هشت این منشور را اتفاق مثبتی دانست و با بررسی اصول قانون اساسی به ذکر مواد قانونی در راستای تحقق حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت پرداخت.

در بخشی دیگر از این همایش مصباح انصاری  معاون اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه، بیان کرد:  افراد دارای معلولیت قشری هستند که در جامعه کمتر دیده می‌شوند. حال در میان جامعه معلولین افرادی که دارای معلولیت های ذهنی و اختلالات نورولوژیک هستند قشری هستند که در میان جامعه معلولین هم کمتر دیده می‌شوند به همین خاطر می‌توان آنها را رنگ هشتم رنگین کمان جامعه معلولین نامید، رنگی که در رنگین کمان تنوع انسانی وجود دارد؛ اما دیده نمی‌شود.
وی ادامه داد: کارآفرینی یکی از مهمترین اولویت‌های توانمندسازی افراد دارای معلولیت است و سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی باید به این مهم بیش از گذشته توجه کنند. معلولیت نه تنها محدودیت و چالش نیست بلکه یک فرصت است و نقطه عزیمت برای غلبه بر معلولیت خود باوری است باور به اینکه می‌توان از این چالش یک فرصت آفرید. بسیاری از افراد دارای معلولیت که به مراتب بالایی دست یافته اند اگر معلول نمی‌شدند شاید هرگز به این مراتب دست نمی‌یافتند و افرادی معمولی بودند.
انصاری اظهار کرد: برای افراد دارای معلولیت نه تنها باید از هرگونه تبعیض ناروا جلوگیری کرد بلکه باید تبعیض مثبت را در دستور کار قرار داد.

غلامحسین تابشفر کارشناس ارشد حوزه مدیریت شهری و مشاور شرکت بهره برداری مترو تهران نیز در این همایش برضرورت احترام و تکریم معلولان تاکید کرد و به بیان نقش شهروندان در مدیریت شهری پرداخت؛ همچنین ضرورت ارائه پیوست حقوق شهروندی برای تمامی قوانین در تمام حوزه های اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی از نکات مهم سخنان وی بود.

مونس کشاورز دبیرکنگره بین المللی حقوق شهروندی و مدرس دانشگاه هدف اصلی برگزاری این همایش را بازگویی نقش شهروندان در ورود و بازگشت افراد دارای معلولیت به جامعه و نیز بررسی شیوه‌های ارتقاء جایگاه سازمان‌های مردم نهاد حوزه معلولان و تغییر نگرش و بهبود جایگاه معلولان با ورودشان به جامعه و ارتباط نزدیک شهروندان با معلولان، دانست.
کشاورز با اشاره به اینکه ایجاد ادبیات، فهم و گفتمان مشترک در خصوص افراد دارای معلولیت مهمترین راهکار برای تحقق حقوق شهروندی است گفت: از نویسندگان مقالات برتر برای ارائه مقالاتشان دعوت می‌شود.
به گزارش ایسنا، همایش حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی بامشارکت سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.