۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

به نام خالق عشق و زیبائیها

به مناسبت بزرگداشت نهمین سالگرد فوت مرحومه فاطمه بزرگ نیا و تقدیر و قدردانی از سرکار خانم صدرالملوک سهامی مادر بزرگوار فاطمه بزرگ نیا

با درود و سلام به تمامی شما عزیزان من فاطمه نیک بخت از دوستان نزدیک مرحومه فاطمه بزرگ نیا هستم و خوشحالم که بازهم در این جمع صمیمی  یاد و خاطرات آن عزیز رو دوباره مروری می کنیم  .همیشه با تلاشهای بی وقفه منو که تازه معلول شده بودم دچار حیرت و شگفتی می کرد و مطمئنا” همیشه سخن گفتن درباره کسانی که وجودشان ، تفکراتشان باعث تحولی بزرگ در زندگی انسانهای دیگر شده است  باعث لذت ، شادی و افتخار است .فاطمه بزرگ نیا به معنی واقعی کلمه هم بزرگ بو د و هم توانمند هرچه بخواهیم درباره اون عزیز سخن بگوئیم حق مطلب را خوب نمی تونیم ادا کنیم .  از توانمندیهایش گفتن از صبر و شکیبائیش،  از مقاومت در برابرناملایمات  جامعه ، از بی عدالتیهائی که می دید و اعتراضاتی که بر این برعدالتی ها می کردکه نتیجه اش حضور پر ارزش معلولان در جامعه می باشد هر چند کاستی ها همچنان خود نمائی می کند ولی به قول معروف ما از اون دسته معلولانی هستیم که برای احقاق حقمان در جامعه تلاش می کنیم هرچند با برخوردهای نامناسب روبرو شویم .  فاطمه بزرگ نیا از کسانی بود که تو هیچوقت معلولیت او را حس نمی کردی  همیشه با سرسختی بسیار ، با اعتماد به نفس خیلی زیاد درباره حق معلولان سخن می گفت  و برای من و امثال من خیلی شگفت انگیز بود کسی که با وجود معلولیت شدید انگار که از تو سالم تر است که قطعا” همین طور هم بود چون  زندگی انسانها با تفکر و تعقل آمیخته است و او با تلاشش و موفق شدن بر این امر صحه گذاشت .  او با تلاشهای مستمر و بدون لحظه ای خستگی چه در دوران تحصیل ،در زمانی که در خارج از کشور بود ، چه در دوران اشتغال در سازمان بهزیستی همیشه الگوی خیلی از معلولان بود و هست .  در زمانی که ۲ بانوی بزرگوارکه در جمع ما نیستند  مرحومه سرکار خانم دکتر فاطمه حاج میرفتاح و مرحومه فاطمه بزرگ نیا که یاد و خاطراتشان برای همیشه جاودانه باد با جمعی از معلولان تصمیم گرفتند که انجمنی به نام انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان تهران تأسیس شود که درد مشترک جامعه هدف آنها را که معلولان بویژه معلولان  ضایعه نخاعی و معلولان جسمی حرکتی شدید بودند را بیان کند و بتواند درحد توان خود راهگشای معلولینی باشد که معلولیت را نقصی در سیستم زندگی خود می دانستند و بتوانند با فرهنگ سازی و تغییر نگرش جامعه زندگی  معلولان را بهبود بخشند و چه زیبا توانستند.  در زمانی که به معلول با دیده حقارت نگریسته می شد و سخن از خانه ماندن معلولان بود توانستند با حضور مستمر و اراده ای قوی شروع به تغییر نگرش جامعه کنند . خوب خیلی سخت بود و باور نکردنی که معلولی بیادو از حق و حقوق خودش و دیگر معلولان حرف بزنه . مسلما” توانمندیهای خانم فاطمه بزرگ نیا مثال زدنی است . بارها پیش آمده بود که به قول معروف خسته از همه چیز و همه کس از ناملایمات برایش سخن می گفتیم از سختیهائی که در جامعه بر ما تحمیل می شود از نگرش های منفی از حقارت دیدنها و چیزهای دیگر و او همیشه با لبخند زیبایش و سخنان گهربارش به دلداری ما می پرداخت و می گفت به این زودی خسته شدید راهی بس دراز و پر فراز  و نشیب در پیش روی داریم باید محکم و استوار باشیم و با توانمند کردن خود آنها را به مبارزه بطلبیم و چه زیبا بر دلهای سوخته مان مرهمی بود . همیشه هستند کسانی که بودنشان باعث سربلندی جامعه معلولان بوده و نبودشان خلأئی عظیم .

یاد و خاطراتشان  برای همیشه گرامی باد . حالا در اینجا می خواهم راجع مادر خانم بزرگ نیا ، خانم صدرالملوک سهامی یار و یاور فاطمه بزرگ نیا سخنی داشته باشم و دستان مهربان او را ببوسم . خانم صدرالملوک سهامی  . کسی که همیشه و همه جا مانند کوهی استوار فاطمه بزرگ نیا را حمایت کرد . او را در این مسیر پرتلاطم و سخت زندگی یاری کرد . او را یاری کرد که بتواند توانمند شود و بتواند در جامعه آن روز بشود فاطمه بزرگ نیا . چه اسم زیبا و باشکوهی بزرگ نیا . فاطمه بزرگ نیا همیشه و همه جا در مورد سرکار خانم صدرالملوک سهامی ، سخن می گفت  به عنوان مادری  که تمام هستی و جوانیش را در کنار فاطمه بزرگ نیا گذراند در غمهایش غم خورد با خنده هایش خندید با شادیهایش شادی کرد با موفقیتهایش بر خود بالید . فاطمه بزرگ نیا در کنار مادر کمبودی رو احساس نمی کرد و همیشه و همه جا وقتی درباره موفقیتهاش حرف می زد می گفت مادرم سهم بزرگی در بدست آوردن این موفقیتها داره . بعد از فوت مرحومه فاطمه بزرگ نیا که عضو هیئت موسس و هیئت امناء انجمن معلولان  ضایعات نخاعی بود انجمن با افتخار از  خانم سهامی درخواست کرد که به جای فاطی عزیز ایشان عضو هیئت امناء انجمن باشند و ایشان هم با کمال میل پذیرفتند و همکاریها و حمایتهای ایشان و خانواده گرامیشان هنوز هم با انجمن ادامه دارد .

در اینجا قطعه ای برای مادر عزیز و گرانمایه سرکار خانم سهامی :
قلب تمام مادران همانند یکدیگر ست
حال هر نامی که میخواهند ، داشته باشند .
نمی توانم جز این احساسی در دل داشته باشم  که چطور قلب سرشاز از عشق و غرورت می درخشد، چرا که قدر مسلم فرزندان بازتابی درخشنده از مادرانی شگفت انگیزند که آنان را زاده اند .
چرا که فرزندان به شیوه ای زندگی می کنند ، که مادران پیوسته به آنان آموخته اند و هر آنچه هستند و هرآنچه می کنند ، به یمن وجود مادرانی نظیر توست .
بدون عشق و ایثار مادر هیچ انسانی هرگز پیشرفت نخواهد کرد . تو شایسته افتخار و احترامی چرا که افتخارات فرزندانت از آن توست .
چرا که تو در وجود فرزندانت و آنچه انجام می دهند حضور داری و امید است که خداوند بزرگ امروز وجود نازنیت را با موهبت عشق و محبتش لبریر کند .

درخاتمه انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان تهران و جمعی از خادمان عرصه توانبخشی ایران خانم صدرالملوک سهامی مادر مرحومه خانم فاطمه بزرگ نیا را به عنوان مادری نمونه انتخاب کرده و به پاس تمام زحمات و فداکاریهای وی لوح تقدیر و سپاس به ایشان تقدیم می گردد.

فاطمه نیکبخت – دی ماه ۱۳۹۰