۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

به غذاهایتان از این ادویه بزنید

یکی از عادات برجسته مردم پاکستان مصرف غذاهای پرادویه و تند است و از آنجا که از کودکی مردم آن به خوردن این غذاها عادت می‌کنند، مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. غیر از فلفل، ادویه‌ای که بسیار مورد علاقه پاکستانی‌هاست، کاری است. ادویه کاری جزو ادویه‌هایی است که در شرق دنیا به خصوص پاکستان، هندوستان و افغانستان به مقدار بسیار زیاد در وعده‌های غذایی مصرف می‌شود.
کاری ادویه‌ای است که در آن ۲۰ نوع گیاه معطر از جمله زیره، رازیانه، گشنیز و… وجود دارد و هر گیاه خواص بسیار عالی دارد. در فرمولاسیون کاری فلفل و زردچوبه پایه اصلی است پس کاری هم به عنوان ادویه‌ای خوشمزه و تندکننده و هم به دلیل داشتن ۲۰ نوع گیاه معطر بسیار قابل توجه است. از جمله خواص کاری می‌توان به محافظ کبد، ضدمیکروب، ضدنفخ، محرک معده، مقوی معده، معرق، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. از سوی دیگر ادویه کاری بوی مواد ناخوشایند مانند گوشت را هم پوشش می‌دهد و به طور کلی مصرف متعادل آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.

مطالعه‌ای که روی غذاهای غربی و شرقی انجام شده نشان داده در قسمت شرق دنیا ادویه بیشتری مصرف می‌شود و سلامت بدن به ویژه در قبال امراضی مانند سرطان و مشکلات کبدی بیشتر تامین می‌شود. کاری نیز ادویه بسیار کاملی است و عادت به خوردنش به تمامی خانواده‌ها توصیه می‌شود.

یکی دیگر از ادویه‌هایی که پاکستانی‌ها زیاد مصرف می‌کنند، هل است. دانه هل میوه گیاهی به نام هل است. از مغز دانه‌های هل که بوی نافذی دارد به عنوان معطرکننده استفاده می‌شود. غیر از ویژگی معطرکنندگی، هل ضدنفخ، ضددرد، ضداسپاسم، ضدمیکروب و مقوی معده به حساب می‌آید.

پاکستانی‌ها انواع ادویه و گیاهان معطر را همراه با هم به مقدار زیاد در تمامی وعده‌های غذایی مصرف می‌کنند. ادویه و گیاهانی که پاکستانی‌ها همزمان استفاده می‌کنند خوراکی هستند و اثر سم‌دهی ندارند و خوشبوکننده غذاها هستند و در ضمن خواصی که نام‌برده شد را هم دارند و چون تداخلی با هم ندارند حتما می‌توانند اثر هم را قوی‌تر کنند و حتی بو و مزه بهتری را به غذا بدهند. در ضمن چون اکثرا خوراکی هستند و صرفا دارویی نیستند مصرف مداوم آنها مشکلی را به وجود نمی‌آورد. به عنوان نمونه استفاده هر روزه سبزی‌هایی مانند تره، پیازچه، تربچه، شوید، ترخان، ریحان و… بلامانع است. البته عرض می‌کنم در محدوده خوراکی مصرف همزمان و مداوم آنها اشکالی ندارد در صورتی که در خوردن‌شان زیاده‌روی شود، می‌توانند مضر باشند. به عنوان نمونه جوزهندی دانه گیاهی خوشبو است اما مصرف زیاد آن سبب تشدید ضربان قلب، سرخی صورت و سردرد می‌شود.

 

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
منبع : salamat.ir